Plan: | NDSM-werf Oost |
---|---|
Plannummer: | N1010BPSTD |
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.N1010BPSTD-VG01 |
De verkeers- en parkeersaspecten van evenementen worden primair beoordeeld in het kader van de evenementenvergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De organisator van een evenement dient in zijn vergunningaanvraag - onder meer - aan te tonen dat het evenement geen belemmering vormt voor het verkeer en geen onevenredige belasting vormt voor het woon- en leefklimaat in de omgeving.
Belangrijk element hierbij is het mobiliteitsplan waarbij de organisator van het evenement aangeeft hoeveel bezoekers worden verwacht, welke vervoersmiddel bezoekers gebruiken en welke maatregelen getroffen worden om zowel auto- als langzaam verkeer zo goed mogelijk af te wikkelen. Het is gebruikelijk dat tijdens evenementen de organisator extra ponten inhuurt waardoor het gebruik van openbaar vervoer gestimuleerd wordt.
De concrete effecten van een bepaald evenement kunnen het beste beoordeeld worden aan de hand van de concrete aanvraag. Omdat de aard van evenementen heel verschillend kan zijn, kan in het kader van het bestemmingsplan slechts een algemene en globale beschrijving gegeven worden.
In het kader van het m.e.r. zijn de verkeerseffecten van evenementen onderzocht. Tijdens evenementen rijden tijdens een reguliere avondspits (werkdag) enkele tientallen meer auto's dan tijdens normale spits. Dit betekent dat de verkeersintensiteiten tijdens de piek van het aan- en wegrijden van het maximale evenement nagenoeg gelijk is aan de maximale intensiteit op dat wegvak tijdens een reguliere werkdag. De afwikkeling van het verkeer via het onderliggend wegennet tijdens het evenement is derhalve niet lastiger dan tijdens een reguliere spits. Met relatief eenvoudige maatregelen (bewegwijzering e.d.) kan het verkeer verdeeld worden over meerdere ontsluitingswegen waardoor het verkeer nog sneller en soepeler afgewikkeld kan worden.
Met betrekking tot parkeren wordt opgemerkt dat op de NDSM-werf (zeker in de huidige situatie waarbij een groot deel van het projectgebied braak ligt) voldoende parkeergelegenheid aanwezig is. Ook op het dichtbij liggende Buiksloterham kunnen tijdelijke parkeervelden ingehuurd worden. Bij evenementen die meer verkeer genereren dan gemiddeld, wordt ingezet op het stimuleren van het gebruik van openbaar vervoer en het gebruik van shuttle busjes van en naar verder liggende parkeeroplossingen.