direct naar inhoud van 3.6 Stadsdeelbeleid
Plan: Schellingwoude
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.N0805BPSTD-OH01

3.6 Stadsdeelbeleid

3.6.1 Ontwikkelingsbeeld Amsterdam-Noord 2040

In het Ontwikkelingsbeeld Amsterdam-Noord 2040 wordt het gewenste ruimtelijk beeld van het stadsdeel in 2040 beschreven. Stadsdeel Noord wordt uitgebouwd tot een levendig en veelzijdig stadsdeel. De visie is één van de bouwstenen geweest voor de Structuurvisie Amsterdam 2040. Naast een beschrijving van de voorgestane ruimtelijke ontwikkeling en bijbehorende bouwprojecten, worden condities genoemd die van belang zijn voor de toekomst van het stadsdeel Noord.

De belangrijkste condities betreffen het verbeteren en uitbreiden van de diverse vervoersnetwerken en het versterken van de attractiviteit van het stadsdeel Noord door de water- en groenstructuur te verbeteren.

Voor Schellingwoude horen hier ondermeer de volgende ingrepen bij:

  • versterking van de attractiviteit door herstel van de Waterlandse Zeedijk;
  • inrichting van de IJ-oever tot een parkachtig openbaar groengebied met zo mogelijk herstel van buitendijks water;
  • versterking van het recreatieve karakter en belang van de fiets- en wandelroute van het stadscentrum naar Waterland langs de dijk;
  • verbetering in het binnendijkse gebied van gebruiksmogelijkheden van het groen-blauwe netwerk;
  • vergroting van de ecologische kwaliteit en van de waterbergingscapaciteit.

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.N0805BPSTD-OH01_0011.jpg"

Ontwikkelingsbeeld Amsterdam-Noord 2040

3.6.2 Tien geboden voor de Waterlandse Zeedijk

De Deelraad heeft eind 2005 de Tien geboden voor de Waterlandse Zeedijk vastgesteld. De Schellingwouderdijk maakt onderdeel uit van de Waterlandse Zeedijk.

Deze visie is opgesteld, omdat de oude zeedijk op veel plaatsen onherkenbaar is en als doorgaande route moeilijk is te volgen. De dijk moet in ere hersteld worden, zodat de dijk weer een herkenbaar lint is door het stedelijk landschap en tegelijkertijd een aantrekkelijke route voor fietsers en wandelaars.

De tien geboden geven de tien belangrijkste uitgangspunten die gaan gelden voor werkzaamheden op en aan de dijk. Enkele voorbeelden van deze tien geboden zijn:

  • de Waterlandse Zeedijk is een begaanbare en prettige route voor langzaam verkeer, zowel recreatief als anderszins;
  • waar de Waterlandse Zeedijk er fysiek niet is, moet de route doorgaan;
  • de Waterlandse Zeedijk moet als lijn herkenbaar zijn.

Er worden knelpunten genoemd en oplossingen voorgesteld.

Voor het bestemmingsplan Schellingwoude is het volgende knelpunt van belang:

  • Tussen Nieuwendam en Schellingwoude is de Waterlandse Zeedijk bij de Zuiderzee- en Monnikendammerweg onherkenbaar; het grondlichaam van de verlengde Schellingwouderdijk schept verwarring; de beplanting tussen de dijk en het IJ maakt zichtrelaties onmogelijk waarbij ook de oversteekbaarheid en sociale veiligheid aandacht behoeven.

De volgende oplossingen worden voorgesteld:

  • herstel de kruising van de Schellingwouderdijk met de Zuiderzee- en Monnikendammerweg, met zicht op de open ruimten van de Schellingwouderbreek en de IJ-oever;
  • gebruik daarbij middelen als het koppelen van het water onder de Witte Brug met de dijksloot en zo mogelijk met de Schellingwouderbreek, maaiveldinrichting als op de Schellingwouderdijk, een aanpassing van de verkeerssituatie en aanvullende bebouwing aan de Zuiderzeeweg.
3.6.3 Monumentenverordening Amsterdam-Noord

Op 10 oktober 2010 is de Monumentenverordening Amsterdam-Noord in werking getreden. De strekking van de verordening is dat bouwkundige veranderingen aan of sloop van beschermde gemeentelijke monumenten voorafgegaan moeten worden door een vergunning van het Dagelijks Bestuur van het stadsdeel. Voorts maakt de verordening het mogelijk dat stads- en dorpsgezichten kunnen worden beschermd. In paragraaf 2.2.3 wordt aandacht besteed aan de beoogde bescherming van het stads- en dorpsgezicht voor Schellingwoude.

3.6.4 Welstandsnota Amsterdam-Noord

De Welstandsnota Amsterdam-Noord is in 2009 vastgesteld. De nota is niet zozeer een beleidsinstrument, maar meer een toetsingskader dat de welstandscriteria omvat voor aansluiting en inpassing van bouwplannen in de bestaande bouw. De stedenbouwkundige randvoorwaarden uit het bestemmingsplan vormen de basis voor de welstandscriteria.

Voor de delen van Schellingwoude die in de toekomst zullen worden aangewezen als beschermd stadsgezicht van rijkswege is in de welstandsnota een strikt kader vastgelegd.

3.6.5 Nota Woonschepenbeleid

De Nota Woonschepenbeleid is in 1991 door de Deelraad vastgesteld. Enkele hoofdpunten van dit beleid zijn:

  • wonen op het water wordt als een volwaardige woonvorm geaccepteerd en in principe gelijkgesteld aan wonen op het land;
  • handhaving, acceptatie en legalisatie van het huidige bestand aan woonschepen;
  • planologische inpasbare ligplaatsen worden opgenomen in bestemmingsplannen.
3.6.6 Nadere Regeling Woonboten

De Nadere Regeling Woonboten is op 7 juli 1998 door het Dagelijks Bestuur vastgesteld. In de Nadere Regeling Woonboten is opgenomen dat het verboden is, zonder vergunning van het Dagelijks Bestuur, een ligplaats in te nemen, een woonboot te vervangen of te verbouwen. Voorts zijn er onder andere maximum afmetingen, vrijstellingsmogelijkheden en een weigeringsgrond opgenomen.

3.6.7 Notitie woonboten Buiten-IJ

De Notitie woonboten Buiten-IJ is door de Deelraad op 19 december 2007 vastgesteld. Met de Notitie woonboten Buiten-IJ is het beleid verankerd dat gericht is op regulering van de bestaande situatie.

Ten aanzien van de ligplaatsen in het Buiten-IJ is er voorgenomen beleid opgenomen in de startnotitie ten behoeve van het bestemmingsplan Schellingwoude en in het 'Plan van Aanpak handhaving woonboten en andere vaartuigen' die het Dagelijks Bestuur beide in april 2004 heeft vastgesteld. Onderdeel van het voorgenomen beleid in de startnotitie ten behoeve van het bestemmingsplan was om in overleg met de betrokken partijen een goede regulering van de ligplaatsen tot stand te brengen. Daarvoor is onder meer in april 2005 een 'Onderzoek naar Woonschepen in het Buiten-IJ' opgesteld, waarover in het Dagelijks Bestuur van 19 april 2005 is besloten.

Bij het realiseren van de herinrichting zijn woonbootbewoners, walbewoners, het Rijk, het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en het stadsdeel betrokken.

De notitie betreft de woonboten gelegen in de kom tussen Blauwe Hoofd en Zeeburgertunnel, de kom tussen Zeeburgertunnel en Schellingwouderbrug en in de kom tussen Schellingwouderbrug en Oranjesluizen. In de Notitie woonboten Buiten-IJ wordt een koers voorgesteld, die op een aantal punten afwijkt van de eerdere koers, zoals die op april 2005 in het Dagelijks Bestuur als richting was vastgesteld.

3.6.8 Uitvoeringsnotitie ligplaatsen Buiten IJ

De Uitvoeringsnotitie ligplaatsen Buiten-IJ is op 18 maart 2008 door het Dagelijks Bestuur vastgesteld. De uitvoeringsnotitie geeft uitvoering aan het beleid dat in de Notitie woonboten Buiten-IJ is vastgelegd.

Hoofdlijnen van de Uitvoeringsnotitie zijn:

  • ligplaats bieden aan huidige woonbootbewoners die in 2002 al met hun woonboot in het gebied lagen;
  • in de kom van Schellingwoude meer ruimte maken voor de beroepsvaart, waaronder ligplaatsen voor enkele schepen van maximaal 110 meter lengte;
  • langs de oever tussen de Schellingwouderbrug en Blauwe Hoofd naast de woonboten ook ruimte bieden aan bestaande bedrijfsvaartuigen;
  • voor alle andere schepen en drijvende objecten die geen woonboot zijn en geen onderdeel zijn van een steiger geen ligplaatsvergunning afgeven.
3.6.9 Notitie Welstandscriteria voor de woonboten in het Buiten-IJ

De notitie Welstandscriteria voor de woonboten in het Buiten-IJ is in juni 2009 door de Deelraad vastgesteld. In hoofdlijnen van in de Notitie de volgende criteria opgenomen:

  • in de kom van Schellingwoude passen vooral voormalige vrachtschepen als woonboot met ongeveer de huidige afmetingen;
  • tussen de brug en de tunnel kunnen ook andersoortige schepen een plaats krijgen;
  • tussen de tunnel en Blauwe Hoofd is het streven de huidige diversiteit aan schepen, arken en andere vaartuigen te behouden.
3.6.10 Uitvoeringsnotitie objecten

De Uitvoeringsnotitie objecten is in februari 2010 door het Dagelijks Bestuur vastgesteld. In hoofdlijnen komt de Uitvoeringsnotitie op het volgende neer:

  • in de kom van Schellingwoude zijn geen objecten toegestaan;
  • tussen de Schellingwouderbrug en Blauwe Hoofd is maximaal één object per woonboot toegestaan. Er gelden wel nadere voorwaarden ten aanzien van omvang en het gebruik.
3.6.11 Detailhandelstructuurnota Amsterdam-Noord 2005

De Detailhandelstructuurnota Amsterdam-Noord 2005 is op 14 september 2005 vastgesteld door de Deelraad. Uitgangspunt daarbij is het versterken van een aantal (grotere) wijkwinkelcentra en het afbouwen van de functie van buurtwinkelcentra, zij het niet actief. In de Detailhandelstructuurnota wordt echter ook geconstateerd dat sommige solitaire winkels gezien de goede bereikbaarheid een toegevoegde waarde hebben op de voorzieningenstructuur, bijvoorbeeld voor speciale doelgroepen.

In het bestemmingsplan is dit vertaald door geen nieuwe winkels toe te staan, behoudens de ontwikkeling op het terrein van voormalig tuincentrum Bert Pols.

3.6.12 Horecabeleidsplan 2007-2015 'Voor elk wat wils'

Het Horecabeleidsplan 2007-2015 'Voor elk wat wils' is op 5 oktober 2007 vastgesteld door de Deelraad.

Het beleid houdt vast aan de doelstellingen van het Horecabeleidsplan 1996. Dat wil zeggen verbreding van het horeca-aanbod, evenwichtig vestigingspatroon en tegengaan van overlast. Wel wordt nadrukkelijker ingegaan op de gewenste en noodzakelijk geachte ontwikkeling van nieuwe horeca in stadsdeel Noord.

Het stadsdeel wil gewenste horecaontwikkelingen stimuleren of in voorkomende gevallen zelfs op gang brengen, waardoor wonen, werken, winkelen en toeristisch of recreatief verblijf in stadsdeel Noord aantrekkelijker worden en horecavoorzieningen kunnen bijdragen aan de sociale samenhang en aan een goed contactennetwerk van burgers en bedrijfsleven. Daarom wordt in ruimtelijke vernieuwingsplannen structureel aandacht besteed aan ruimte voor nieuwe horeca. Ook in nieuwe bestemmingsplannen is horeca een nadrukkelijk aandachtspunt.

In het bestemmingsplan is dit beleid vertaald door het opnemen van de mogelijkheid voor de vestiging van twee nieuwe horecavestigingen en een ondergeschikte horecafunctie op het terrein van voormalig tuincentrum Bert Pols.

3.6.13 Nota Groen 1994 Beleidsdeel Amsterdam-Noord

In de Nota Groen komen alle facetten aan bod van het openbaar groen van het stadsdeel Noord, zoals behoud en verbetering van de groene karakteristiek, het voorkomen van verdere aantasting en het verbeteren van de kwaliteit van de openbare (groene) ruimte. De groenstructuur van het stadsdeel wordt in hoofdzaak gevormd door zes grote groengebieden: de 'groene voegen'. Ze vormen de verbinding met Waterland en daarmee ook voor het grootste deel de ecologische en groenstructuur van het stadsdeel Noord.

Het buitendijkse groengebied van Schellingwoude, met een onbebouwd deel en een sportpark, maakt onderdeel uit van die structuur, in combinatie met het Vliegenbos en het Rietland.

Het binnendijkse gebied met volkstuinen en restanten van het veenweidegebied is zowel voor natuur als ecologie van waarde door de open groene structuur van Schellingwoude en de relatie met Waterland.

Het gebied rond de aanlanding van de Schellingwouderbrug maakt grotendeels deel uit van de ecologische en Hoofdgroenstructuur en ligt op het knooppunt van de ecologische verbindingszones van de IJ-oever naar Waterland en van Waterland naar Oost via de Oranjesluizen. Het is van groot belang voor het leefgebied van ringslang, Noordse woelmuis, een kolonie broedende reigers, de kleine modderkruiper en vele soorten orchideeën. Het gebied dat onder de brug doorloopt is als ecozone ingericht en er zijn beheersmaatregelen genomen om het leefgebied en de migratie (trek tussen verschillende leefgebieden, zoals IJmeer en Schellingwouderbreek) van de ringslang te optimaliseren. Naast deze zogenaamde buitenom-route voor de ringslang, waarvan ook de groene oeverzone bij het sportpark Schellingwoude deel uitmaakt, vormt de Weersloot een belangrijke verbinding tussen Waterland en de Schellingwouderbreek. Van deze binnendoor-route maken naast de ringslang ook andere dieren gebruik.

De belangrijkste groene beleidsuitgangspunten zijn:

  • geen verdere aantasting van de waardevolle karakteristieke structuur met groene zones;
  • ontwikkeling van ecologische structuren en opwaardering van de groenstructuur;
  • vergroting van de samenhang van groengebieden, het waterstelsel en het overige openbaar gebied;
  • de bestemmingsregeling dient het beleid te ondersteunen en er mogen geen belemmeringen worden opgeworpen voor de groen-, natuur- en ecologische belangen.
3.6.14 Nota Groen op de kaart

Op 14 september 2005 is het Groenplan van het stadsdeel Noord door de Deelraad vastgesteld. Hierin wordt het huidige groen beschreven, een wensbeeld geformuleerd en aangegeven welke acties daarvoor nodig zijn.

De IJ-oever bij de sportvelden Schellingwoude heeft een meer openbaar karakter en heeft een meer natuurlijk beheer (het Schellingwouderpark). Dit park gaat recreatief gezien een eenheid vormen met het Vliegenbos en Rietland (samen bekend onder de Schellingwouderscheg). Verder vormt de Waterlandse Zeedijk een herkenbaar cultuurhistorisch element door Noord en is over zijn gehele lengte een aantrekkelijke recreatieve fietsroute.

Er is een groennorm van 16 m² openbaar groen per inwoner geïntroduceerd, als leidraad voor nieuwbouwprojecten en stedelijke vernieuwing in stadsdeel Noord.

Concrete acties die relevant zijn voor het plangebied, zijn acties in het kader van het realiseren van een aaneengesloten Schellingwouderscheg en een moeras tussen Schellingwouderdijk, Liergouw en ringweg.

3.6.15 Natuurproject van IJ tot Gouw uitwerking in deelprojecten

Het convenant Natuurontwikkeling IJmeer (NOF-IJ) is in 1999 door de gemeente Amsterdam, de Provincie Noord-Holland en de Vereniging Natuurmonumenten gesloten om te gaan werken aan extra investeringen in de natuur van het IJmeergebied. De extra investeringen komen bovenop de formele compensatie voor de aanleg van IJburg. Het Blauwe Hoofd is één van de projecten van dit NOF-IJmeer en is gericht op ecologische en recreatieve versterking. De doelstelling is tweeërlei:

  • het creëren van een betere ecologische relatie tussen IJmeer en Waterland ten behoeve van soorten van moerasbiotopen en bijbehorende doelsoorten;
  • het versterken van de recreatieve relatie tussen Amsterdam en Waterland door de beleefbaarheid en bereikbaarheid te verbeteren. Het versterken van de recreatieve relatie mag niet ten koste gaan van de ecologische kwaliteit en/of relatie van het gebied.

Voor Schellingwoude betekent dit het volgende:

  • deelproject 3C: Ecologische verbinding Weersloot. Dit deelproject richt zich op het gedeelte van de Weersloot binnen de ring. De nadruk ligt op het versterken van de ecologische verbinding tussen Waterland en het oeverpark Schellingwoude en het Rietland én de verbinding tussen de stadsrand en het IJmeer. Het creëren van een gevarieerde oeverzone met her en der plasdrassituaties zal leiden tot een moerasbiotoop midden in het stedelijke gebied. Deze zone biedt de doelsoorten van moerasbiotopen (ringslang, Noordse woelmuis, diverse libellen en vlinders) een plek om te leven.
  • deelproject 9: Voetpad op dijk tussen Durgerdam en Schellingwoude. De nadruk ligt op het versterken van de recreatieve waarde tussen Durgerdam en Schellingwoude. De leefbaarheid wordt versterkt doordat voetgangers vanaf dit voetpad bovenop de dijk een prachtig uitzicht hebben over het water van het IJ aan de ene zijde en over het veenweidegebied aan de andere zijde van het pad. Bovendien wordt naast de beleefbaarheid ook de bereikbaarheid vergroot, omdat het pad Durgerdam en Schellingwoude voor voetgangers met elkaar verbindt. Het wandelpad kan worden aangesloten op andere wandelroutes in Waterland.
  • deelproject 10: Schellingwouderpark/Groene IJ-oever. De nadruk ligt op het versterken van de ecologie. Het deelgebied wordt zo ingericht dat een moerasbiotoop wordt gecreëerd. Het biedt amfibieën en soorten als de Ringslang en de Noorse woelmuis, libellen en vlinders een plek om te leven. Het gebied is een belangrijke schakel in de groenstructuur van Amsterdam en verbindt Waterland en Noord met het IJ. Naast ecologische versterking ligt bij dit deelproject de nadruk ook op de versterking van de recreatieve waarde. Door een inrichting met een recreatieve zone met voetpad in het gebied kunnen voetgangers, mede dankzij de openheid, genieten van zicht op het IJ.
3.6.16 Waterplan Amsterdam-Noord 2005-2010

Stadsdeel Noord heeft een eigen Waterplan opgesteld in samenwerking met de drie waterbeheerders van het stadsdeel Noord, namelijk het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK), Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) en Rijkswaterstaat (RWS). Het Waterplan is op 15 maart 2006 vastgesteld door de Deelraad en in mei-juni 2006 door de Hoogheemraadschappen vastgesteld en onderschreven door RWS. Het Waterplan Amsterdam-Noord is een uitwerking van het gemeentelijk beleid vastgelegd in het Waterplan Amsterdam.

Doel van het Waterplan Amsterdam-Noord is om aan te geven welke initiatieven en acties er in de komende jaren in stadsdeel Noord in gang worden gezet om de waterkwaliteit te verbeteren en de waterstructuur toekomstbestendig te maken. In stadsdeel Noord wordt gestreefd naar:

  • voldoende ruimte voor water;
  • ecologisch gezond water;
  • integratie van water en groen;
  • het versterken van de belevingswaarde van water en groen;
  • duurzaam en evenwichtig gebruik van water;
  • duurzaam omgaan met grondwater.

Speciaal aandachtsgebied daarbij is de relatie tussen water en de geplande ruimtelijke ontwikkelingen. Het Waterplan Amsterdam-Noord is de basis om de samenwerking tussen het stadsdeel Noord en de waterbeheerders te versterken en afspraken te maken over de uitwerking van het aspect water in ruimtelijke plannen op stadsdeelniveau.

In het Waterplan Amsterdam-Noord zijn twee niveaus geformuleerd: het basisniveau en het ambitieniveau. Met basisniveau wordt bedoeld wat wettelijk verplicht is en met ambitieniveau wordt bedoeld wat gewenst is.

Middels een convenant tussen de vier partijen (11 juli 2006) is afgesproken dat voor de waterstaatkundig gebieden een Natte-structuurplan (NSP) zal worden opgesteld door partijen. De NSP's bevatten concrete maatregelen met financiering en planning. Ruimtelijke ontwikkelingen binnen de waterstaatkundige gebieden vormen onderdeel van het NSP. Hiermee is ook het verband gelegd tussen ruimtelijke ordening en water en kunnen stadsdeel en waterbeheerders samen maatwerk leveren. Dit heeft tot gevolg dat de waterbeheerders niet langer eisen dat er per stedenbouwkundig plan of per bestemmingsplan individuele maatregelen genomen hoeven te worden en dat het Waterplan en NSP volstaan voor de watertoets voor het bestemmingsplan.

Het plangebied van dit bestemmingsplan valt in twee NSP's, namelijk 'Landelijk Noord' en 'Noordzeekanaalboezem Oost'. Landelijk Noord valt onder verantwoordelijkheid van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en Noordzeekanaalboezem Oost valt onder verantwoordelijkheid van een ander hoogheemraadschap, namelijk Amstel, Gooi en Vecht. Het beheer wordt uitgevoerd door Waternet.

In het kader van dit bestemmingsplan is overleg geweest tussen het stadsdeel en de waterbeheerders (Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en Waternet).

3.6.17 Parkeren op maat: parkeernota stadsdeel Noord 2007

De parkeernota is op 26 maart 2008 door de Deelraad vastgesteld. Het doel van de parkeernota is:

  • overzicht te bieden over het parkeerbeleid, over het beschikbare instrumentarium om dit uit te voeren en over de regelingen & tarieven in de periode 2008-2012;
  • de bestaande en te verwachten knelpunten per gebied in kaart brengen, mede op basis van in 2007 verrichte parkeerdrukmetingen;
  • per gebied op maat instrumenten voorstellen die zijn in te zetten waar zich knelpunten voordoen.

Voor Schellingwoude worden geen knelpunten benoemd of specifieke maatregelen noodzakelijk geacht.

3.6.18 Laat de fiets niet links liggen! Fietsnet 2007, stadsdeel Noord. Beschrijving van het hoofdnetwerk, het recreatieve fietsnetwerk, de gewenste kwaliteit en een uitvoeringsplan op hoofdlijnen

De nota 'Laat de fiets niet links liggen' is op 13 juni 2007 door de Deelraad vastgesteld. In deze nota worden de verandering of nadere uitwerkingen ten opzichte van 'Hoofdnet Fiets in Amsterdam-Noord' beschreven. Voor Schellingwoude wordt voorgesteld een fietspad vanaf de Wijkergouw naar de Zuiderzeeweg langs de Weersloot aan te leggen. Tevens worden in deze nota de kwaliteitseisen en de verbeterpunten Fietsnet Noord beschreven.

3.6.19 Nota gevaarlijke stoffen

De Nota gevaarlijke stoffen is op 27 maart 2004 door de Deelraad vastgesteld. In stadsdeel Noord is een aantal routes aangewezen voor het transport van gevaarlijke stoffen. De Zuiderzeeweg maakt hier onderdeel van uit, als alternatief voor de Zeeburgertunnel. Binnen het plangebied bevinden zich geen bedrijven die vallen het Besluit risico's zware ongevallen 1999 (de zogenaamde BRZO bedrijven). het tankstation aan de Zuiderzeeweg voorziet niet in de verkoop van LPG.