Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Ouderkerkerdijk 225
Status: onherroepelijk
Plan identificatie: NL.IMRO.0363.M1003BPSTD-OH01

4.9 Verkeer en parkeren

Verkeer
In de toekomstige situatie wordt gebruik gemaakt van de bestaande in- en uitrit. Deze oprit is gelegen in het zuiden van het plangebied en is direct aangesloten op de Ouderkerkerdijk.
De beoogde functie is van invloed op het aantal verkeersbeweging van en naar het stadslandgoed Klarenbeek. Ter indicatie is er aan de hand van het toekomstige programma een inschatting gemaakt van de te verwachten verkeersbewegingen. In de prognose is de te verwachten situatie in 2011 opgenomen. Hieruit volgt dat er in 2011 in totaal 84 ritten per dag van en naar de locatie plaatsvinden. Onderstaande tabel toont de beoogde verkeersbewegingen per onderdeel aan de hand van het programma.
 
Tabel prognose verkeersbeweging Klarenbeek
 
Het aantal te verwachten verkeersbewegingen kan gevolgen hebben voor de verkeersintensiteit op de Ouderkerkerdijk. In de huidige situatie geldt er op de Ouderkerkerdijk een snelheidsregime van 60 km/uur. Het huidig aantal vervoersbewegingen is opgevraagd bij de dienst infrastructuur Verkeer en Vervoer. Hieruit komt naar voren dat de huidige verkeersintensiteit per dag tussen de 20 en 30 vervoersbewegingen ligt. Het gaat hier om een verkeersmodel met enige mate van onzekerheid.
Uit de prognose volgt dat naar aanleiding van de toekomstige activiteiten gemiddeld 84 ritten per dag zullen plaatsvinden van en naar de locatie. De activiteiten worden afgestemd op de bestaande agrarische functie van het gebied. De voormalige boerderij heeft in het verleden ook bijgedragen aan de verkeersintensiteit. Door de nieuwe functie zal de bijdrage worden hersteld en in bepaalde mate worden aangevuld. Aan de Ouderkerkerdijk en Binnenweg liggen verschillende agrarische bedrijven die een soortgelijke intensiteit genereren. De te verwachten verkeersbewegingen zal derhalve aansluiten bij de huidige verkeersintensiteit op de Ouderkerkerdijk en Binnenweg. Gelet op het aantal te verwachten verkeersbewegingen ten opzichten van de huidige verkeersintensiteit van de Ouderkerkerdijk, kan worden gesteld dat er sprake is van een toename. Door de beoogde ontwikkeling van het stadslandgoed zal het aantal ritten per dag toenemen echter de ontwikkeling leidt niet tot een onaanvaardbare toename van het aantal verkeersbewegingen op de Ouderkerkerdijk.
 
Parkeren
Uit de prognose volgt parkeerbehoefte van 10 parkeerplaatsen voor het totale plan. Dit houdt in dat er circa 200 m² gereserveerd moet worden op het terrein voor parkeervoorzieningen. De parkeervoorzieningen worden gerealiseerd op het perceel waar de bebouwing is gesitueerd. Op het terrein is ten westen en ten oosten van de woonboerderij, voldoende ruimte om te voorzien in de parkeerbehoefte. Gesteld mag worden dat het parkeren op eigen terrein zal worden opgelost. De exacte invulling van de parkeervoorzieningen op de locatie is echter nog onbekend.
 
Conclusie
Het aantal verkeersbewegingen zal ten gevolge van de ontwikkeling van het stadslandgoed en de beoogde functies toenemen. Uit de prognose volgt een aantal van 84 ritten per dag. Gelet op de huidige intensiteit van de Ouderkerkerdijk is er echter geen sprake van een noemenswaardige toename. Er zijn geen belemmeringen op het gebied van verkeer en parkeren.