direct naar inhoud van 9.3 Resultaten onderzoeken
Plan: Kenniskwartier Zuid, eerste fase
Plannummer: K1203BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.K1203BPGST-OH01

9.3 Resultaten onderzoeken

9.3.1 Zuidasbrede inventarisatie

Er heeft een Zuidasbrede inventarisatie plaatsgevonden van de toename van het groepsrisico als gevolg van de flankenprojecten en de mogelijke maatregelen (Externe veiligheid op de Zuidas, 11 januari 2010, zie bijlagen). Het projectgebied Kenniskwartier, waar voorliggend plan een onderdeel vanuit maakt, is in dat onderzoek betrokken.

In 2009 is door het adviesbureau AVIV een risicoanalyse opgesteld voor de gehele Zuidas (alle flankprojecten). Voor het bepalen van de externe veiligheidsrisico’s van het vervoer van gevaarlijke stoffen over de A10 Zuid is gebruik gemaakt van dit onderzoek. In de risicoanalyse van AVIV is ervan uitgegaan dat de A10 nog niet ondergronds is aangelegd: dus van het Dijkmodel met de bijbehorende flankbebouwing. Wel is rekening gehouden met de aanleg van de Westrandweg.

Langs de A10 Zuid is geen plaatsgebonden 10-6 contour berekend als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen. Zelfs bij een maximale benutting van de gebruiksruimte in 2020 is er geen plaatsgebonden 10-6 contour aanwezig. Het vervoer van gevaarlijke stoffen legt daarmee geen ruimtelijke belemmeringen op aan de ontwikkeling van de flankprojecten. De realisatie van de programma’s van de flankprojecten leidt wel tot een toename van het groepsrisico en tot een overschrijding van de oriëntatiewaarde ter hoogte van verschillende flankprojecten. Om deze reden zijn richtlijnen opgesteld voor de verantwoording van het groepsrisico. Daarbij zijn maatregelen voorgesteld ter beperking van de risico’s en is gekeken naar mogelijkheden voor zelfredzaamheid en hulpverlening.

In het rapport is tot slot een aantal aandachtspunten opgenomen in het kader van externe veiligheid. Het is van belang om deze punten op te nemen in de verantwoording van het groepsrisico voor het betreffende flankproject. Samengevat zijn dit:

  • het voornemen om het vervoer van LPG over de A10 Zuid te verplaatsen naar de Westrandweg door middel van een routeringsbesluit;
  • de aanbeveling om de vluchtroutes van gebouwen haaks op de A10 Zuid te oriënteren;
  • de toetsing op de bereikbaarheid;
  • de algemene bluswatervoorziening;
  • de afstemming tussen ontwerpers en brandweer met betrekking tot de bluswatervoorziening in de gebouwen.
9.3.2 Projectspecifiek onderzoek externe veiligheid vanwege A10

In aanvulling op het Zuidasbrede onderzoek is gekeken naar de specifieke gevolgen van de voorgenomen planontwikkeling van voorliggend bestemmingsplan ("Externe veiligheid Kenniskwartier Zuid, eerste fase, berekening transport gevaarlijke stoffen A10-Zuid", 18 december 2012, zie bijlagen).

Het plaatsgebonden risico langs de A10-Zuid is kleiner dan de grenswaarde van 1.0 10-6 /jr. Het plaatsgebonden risico vormt daarmee geen belemmering voor de nieuwbouw.

Het groepsrisico is berekend voor twee situaties:

  • 1. Huidige situatie: huidige invulling plangebied en transport conform plafond Basisnet
  • 2. Toekomstige situatie: toekomstige invulling plangebied en transport conform plafond basisnet

Het groepsrisico is berekend voor de noordelijke en zuidelijke rijbaan van de A10-Zuid. Voor beide rijbanen is het hoogste groepsrisico per kilometervak voor het beschouwde traject groter dan de oriëntatiewaarde. Zowel voor de noordelijke rijbaan als de zuidelijke rijbaan neemt het groepsrisico door het bestemmingsplan niet toe.

9.3.3 Projectspecifiek onderzoek externe veiligheid vanwege gasleiding

In aanvulling op het Zuidasbrede onderzoek is gekeken naar de specifieke gevolgen van de voorgenomen planontwikkeling van voorliggend bestemmingsplan ("Externe veiligheid Kenniskwartier Zuid, eerste fase, berekening hogedruk aardgasleiding", 18 december 2012, zie bijlagen ).

Binnen het bestemmingsplan Kenniskwartier Zuid, eerste fase is gedeeltelijk de hogedruk aardgasleiding ‘23 bar aansluitleiding VUmc/A’dam’ gelegen. Het voornemen bestaat om de ligging van deze leiding aan te passen vanwege de mogelijke verplaatsing van een gasstation. Daarnaast maakt het bestemmingsplan nieuwe bebouwing mogelijk. Zowel het plaatsgebonden risico als het groepsrisico zijn daarom berekend voor de huidige en toekomstige situatie. De belangrijkste conclusies naar aanleiding van de resultaten worden in dit hoofdstuk benoemd.

Plaatsgebonden risico

De berekeningen voor aardgasleiding ‘23 bar aansluitleiding VUmc/A’dam’ hebben niet geleid tot een plaatsgebonden risicocontour voor de grenswaarde van 1.0 10-6 per jaar. Het plaatsgebonden risico vormt daarmee geen belemmering voor bestemmingsplan Kenniskwartier Zuid, eerste fase.

Groepsrisico

Het groepsrisico is in de huidige situatie een factor 0.76 ten opzichte van de oriëntatiewaarde. Door de realisatie van het plangebied Kenniskwartier Zuid eerste fase neemt het groepsrisico toe tot vlak onder de oriëntatiewaarde. De factor ten opzichte van de oriëntatiewaarde is dan 0.95. Aangezien de toename van het groepsrisico groter is dan 10% en het groepsrisico groter is dan 0.1 keer de oriëntatiewaarde is een volledige verantwoording noodzakelijk.