Plan: | Studentenhuisvesting Ravel |
---|---|
Plannummer: | K1103BPGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.K1103BPGST-OH01 |
Het College van B&W heeft met het vaststellen van de notitie Studentenhuisvesting, werken aan 9.000 eenheden op 1 maart 2011 bepaald dat in Amsterdam voor het aantal parkeerplaatsen bij projecten voor studentenhuisvesting worden uitgegaan van het principe '0, tenzij…'. Er kunnen redenen zijn om hier gemotiveerd van af te wijken. Bijvoorbeeld als de locatie vanuit het centrum van Amsterdam of hoger onderwijsinstellingen niet goed bereikbaar is per fiets en openbaar vervoer.
De onderhavige locatie is uitstekend bereikbaar per openbaar vervoer. Uitgaande van de gemeentelijke parkeernorm hoeven dan ook geen parkeerplaatsen voor de studentenwoningen aangelegd te worden. Wel dienen parkeerplaatsen aangelegd te worden voor de voorzieningen. Voor de voorzieningen geldt een parkeernorm van 1 parkeerplaats per 100m² voorzieningen. Voor de Zuidas geldt dat in relatie tot parkeervoorzieningen ten behoeve van voorzieningen maatwerkberekeningen worden gemaakt.
Volgens het parkeerbeleid van het stadsdeel Zuid worden in het gebied van de Zuidas geen parkeervergunningen voor parkeren in de openbare ruimte uitgegeven. Het aanleggen van ondergrondse parkeerplaatsen is voor de tijdelijke bebouwing niet haalbaar. Rondom de geplande bebouwing is voldoende ruimte om de benodigde parkeerplaatsen te realiseren.
Naast parkeerplaatsen voor auto’s zijn voldoende fietsparkeerplaatsen noodzakelijk. Voor de studentenhuisvesting hanteert de gemeente 1,5 fietsparkeerplaats per wooneenheid. Het faciliteren van zoveel fietsers vraagt ook om een goede aansluiting tussen de fietsparkeerplaatsen en de fietsstructuur. Het fietsparkeren dient binnen de bouwkavel te worden opgelost.