direct naar inhoud van 9.3 Resultaten onderzoeken
Plan: Bestemmingsplan Kenniskwartier Noord West
Plannummer: K1007BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.K1007BPGST-OH01

9.3 Resultaten onderzoeken

Specifiek voor het bestemmingsplan Kenniskwartier Noord West en VUmc is een berekening van het groepsrisico uitgevoerd (Externe veiligheid A10-Zuid Deloitte en VUmc, AVIV d.d. 25 oktober 2010). In deze berekening is ervan uitgegaan dat de A10 nog niet ondergronds is aangelegd: dus van het Dijkmodel met de bijbehorende flankbebouwing. Overige uitgangspunten, waarop de berekening is gebaseerd, zijn opgenomen in het berekeningsrapport.

Het Kenniskwartier Noord West voorziet in de ontwikkeling van een kantoorgebouw van meer dan 1.500 m2 en ligt aan de A10 Zuid waarover vervoer van gevaarlijke stoffen plaatsvindt. Om deze reden moet een verantwoording van het groepsrisico worden opgesteld in het kader van dit bestemmingsplan. De inventarisatie en de berekening kunnen hiervoor worden gebruikt.

De realisatie van het programma van het Kenniskwartier Noord West leidt tot een toename van het groepsrisico (noordelijke rijbaan A10 van 0,869 naar 1,028; zuidelijke rijbaan van 0,839 naar 2,863) en tot een overschrijding van de oriëntatiewaarde (van 1). Om deze reden zijn richtlijnen opgesteld voor de verantwoording van het groepsrisico. In overleg met de regionale brandweer zijn daarbij maatregelen voorgesteld ter beperking van de risico’s en is gekeken naar mogelijkheden voor zelfredzaamheid en hulpverlening.

In het Zuidasbrede rapport (Externe veiligheid op de Zuidas, rapportage, 10 februari 2010) zijn een aantal aandachtspunten opgenomen in het kader van externe veiligheid. Het is van belang om deze punten op te nemen in de verantwoording van het groepsrisico. Samengevat zijn dit:

  • de routering van het vervoer van LPG over de A10 Zuid te verplaatsen naar de Westrandweg en bijbehorende mogelijke aanpassing van de maximale transporthoeveelheid in de Circulaire of het Besluit transport externe veilgheid (“Basisnet weg”);
  • de aanbeveling om de vluchtroutes van gebouwen van de A10 Zuid vandaan te oriënteren;
  • de toetsing op de bereikbaarheid voor brandweer en hulpverlening;
  • de algemene bluswatervoorziening;
  • de afstemming tussen ontwerpers en brandweer met betrekking tot de bluswatervoorziening in de gebouwen.