direct naar inhoud van 7.5 Luchtkwaliteit
Plan: Amstelveen Noord-Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0362.10-VG01

7.5 Luchtkwaliteit

Sinds 15 november 2007 zijn de hoofdlijnen voor regelgeving van de luchtkwaliteitseisen vastgelegd in de Wet milieubeheer (Wm). Artikel 5.16 Wm geeft weer onder welke voorwaarden de bestuursorganen bepaalde bevoegdheden (zoals wijzigingen van een bestemmingsplan) mogen uitoefenen. Als aan minimaal één van de volgende voorwaarden wordt voldaan, vormen luchtkwaliteitseisen in principe geen belemmering:

  • er is geen sprake van een feitelijke of dreigende overschrijding van een grenswaarde;
  • een project leidt per saldo niet tot verslechtering van de luchtkwaliteit;
  • een project draagt 'niet in betekenende mate' (NIBM) bij aan de luchtverontreiniging;
  • een project past binnen het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) of binnen een regionaal programma van maatregelen.


Vanaf 1 augustus 2009 is het NSL in werking getreden. In het NSL zijn alle maatregelen opgenomen die de luchtkwaliteit moeten verbeteren en tevens zijn ruimtelijke ontwikkelingen opgenomen die de luchtkwaliteit verslechteren. Overheden zijn gehouden de in het NSL opgenomen maatregelen uit te voeren en kunnen het NSL gebruiken als onderbouwing bij plannen voor de NSL-projecten. Met het NSL laat de Nederlandse overheid zien hoe zij aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit gaat voldoen.


Grenswaarden

Voor de beoordeling van de situatie in de omgeving van het plan zijn met name de volgende grenswaarden uit de Wet milieubeheer relevant:

  • de jaargemiddelde concentraties voor stikstofdioxide (NO2) moeten vanaf 2015 voldoen aan de grenswaarde van 40 µg/m3;
  • voor fijn stof (PM10) geldt vanaf 2011 een grenswaarde van 40 µg/m3 voor de jaargemiddelde concentratie;
  • de 24-uurgemiddelde waarde voor PM10 mag niet vaker dan 35 keer per jaar overschreden worden (41 keer als rekening wordt gehouden met de zogenoemde zeezoutaftrek);
  • voor PM2,5, deeltjes nog kleiner dan PM10, zijn ook grenswaarden vastgesteld. Deze zijn niet strenger dan de huidige norm voor daggemiddelde concentraties van PM10.


Besluit gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen)

Met het Besluit gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen) wordt de vestiging van zogeheten 'gevoelige bestemmingen' - zoals een school of kinderopvang - in de nabijheid van provinciale wegen (binnen 50 meter) en rijkswegen (binnen 300 meter) beperkt. Dat geldt voor nieuwe situaties en bestaande situaties die worden uitgebreid, waarbij sprake is van een (dreigende) overschrijding van de grenswaarden voor NO2 of PM10. Binnen dit bestemmingsplan kan het Klaasje Zevensterzorgcomplex beschouwd worden als een gevoelige bestemming. Zoals hierna zal blijken is daar echter geen sprake van een (dreigende) overschrijding van luchtkwaliteitnormen.


Besluit en Regeling niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen)

In het Besluit niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen) is vastgelegd wanneer een project 'niet in betekenende mate' (NIBM) bijdraagt aan de luchtverontreiniging. Een project is NIBM als het niet meer dan 3% van de jaargemiddelde grenswaarde voor NO2 en PM10 bijdraagt; concreet betekent dit een bijdrage van maximaal 1,2 µg/m3. Met name NO2 en PM10 zorgen in Nederland nog voor overschrijdingen van grenswaarden, vandaar dat deze grens is gekozen.

In de Regeling NIBM is een aantal categorieën met maximale groottes aangewezen die NIBM zijn, waaronder woningbouw, kantoren en bepaalde inrichtingen. Als een project binnen de grenzen van deze Regeling valt, is verdere toetsing aan de grenswaarden niet nodig.

Actieplan Luchtkwaliteit Amstelveen

De gemeente Amstelveen heeft vanuit gezondheidsoogpunt en vanwege het veilig stellen van haar ruimtelijke plannen reeds in augustus 2005 het besluit genomen om een actieplan op te stellen om de luchtkwaliteit in Amstelveen te verbeteren. In het Actieplan Luchtkwaliteit Amstelveen is een elftal maatregelen uitgewerkt. Het Actieplan Luchtkwaliteit is vastgesteld in de raadsvergadering van 26 september 2007 en heeft een looptijd tot 2015.


Klaasje Zevensterstraat

Vanwege de herontwikkeling van het Klaasje Zevensterzorgcentrum dient de plaatselijke luchtkwaliteit getoetst te worden aan de grenswaarden uit de Wet milieubeheer. Daarom zijn berekeningen gemaakt om inzicht te geven in de lokale luchtkwaliteit (rapport “Onderzoek luchtkwaliteit, herontwikkeling locatie Klaasje Zevensterstraat te Amstelveen”, M+P-raadgevende ingenieurs, 24 februari 2010).

Met name het verkeer op de Oranjebaan, Camera Obscuralaan en Klaasje Zevensterstraat hebben gevolgen voor de lokale luchtkwaliteit. De berekeningen zijn gemaakt met versie 8.1 van het CARII-rekenmodel. Uit de berekeningen blijkt dat zowel in 2010 als in de toekomstige situaties 2015 en 2020 de grenswaarden voor zowel NO2 als PM10 niet worden overschreden. Tevens is er geen sprake van een dreigende overschrijding; de concentraties zullen als gevolg van overheidsmaatregelen naar de toekomst toe afnemen.

Uit de rekenresultaten blijkt dat er op het gebied van luchtkwaliteit geen bezwaren zijn tegen de plannen voor de locatie Klaasje Zevenster.

Machineweg

Het onderhavige plan voorziet momenteel in de nieuwbouw van drie of vier vrijstaande woningen. In de Regeling niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen) is het oprichten van 1500 woningen aangewezen als een categorie die niet in betekenende mate bijdraagt aan de luchtverontreiniging. Het oprichten van drie woningen wordt derhalve ook beschouwd als een ontwikkeling die niet in betekenende mate bijdraagt. Er hoeft daarom niet getoetst te worden aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit.

In het kader van een goede ruimtelijke ordening is tevens gekeken naar de huidige en geprognosticeerde concentraties fijn stof en stikstofdioxide in de omgeving. Uit de zogenoemde monitoringstool van de rijksoverheid blijkt dat in 2011, 2015 en 2020 wordt voldaan aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit uit de Wet milieubeheer. (De dichtst bijzijnde toetspunten liggen op de Beneluxbaan in Amstelveen.)

Geur

Op 305 meter van het plangebied ligt een rioolwaterzuiveringsinrichting (RWZI). Volgens de verleende vergunning op grond van de Wet milieubeheer is voor deze rioolwaterzuivering een capaciteit van tussen de 100.000 en 300.000 inwonerequivalenten (i.e.) toegestaan. Dit houdt volgens de VNG-brochure “Bedrijven en milieuzonering”in dat er op een afstand van 300 meter en verder nieuwbouwwoningen gebouwd mogen worden. De RWZI vormt dus geen belemmering voor de planontwikkeling.

Rioolwaterzuivering   Afstand tot woningbouw  
< 100.000 i.e.   200  
100.000 - 300.000 i.e.   300  
> 300.000   500  

Bron: "Bedrijven en milieuzonering" van de VNG

Bako 5

De verkeersaantrekkende werking van deze woon-zorgcombinatie zal dusdanig laag zijn, dat sprake is van een ontwikkeling die niet in betekenende mate bijdraagt aan een verslechtering van de luchtkwaliteit. (Ter vergelijking: het oprichten van 1500 woningen met één ontsluitingsweg wordt beschouwd als niet in betekenende mate.) Dit betekent dat niet getoetst hoeft te worden aan de grenswaarden uit de Wet milieubeheer. Bovendien blijkt uit de zogenoemde Monitoringstool van de rijksoverheid dat in 2020 bij de dichtstbijzijnde rekenpunten, ter plaatse van de Oranjebaan en de Beneluxbaan, noch voor stikstofdioxide noch voor fijn stof overschrijdingen te verwachten zijn van de grenswaarden voor die stoffen.