direct naar inhoud van 7.4 Geluid
Plan: Amstelveen Noord-Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0362.10-VG01

7.4 Geluid

Beleidskader

In het algemeen maakt een bestemmingsplan de aanwezigheid van geluidproducerende bronnen, zoals industrie en wegverkeer, ruimtelijk mogelijk. Ook worden bestemmingen mogelijk gemaakt die een zekere mate van rust behoeven, zoals woningen en ziekenhuizen.

De beoordeling van het aspect geluid in ruimtelijke plannen vindt zijn grondslag voor spoor- en wegverkeerslawaai en gezoneerde industrieterreinen in de Wet geluidhinder en voor vliegverkeerlawaai in de Wet luchtvaart en het bijbehorende Luchthavenindelingbesluit. Daarnaast vindt de beoordeling van geluid zijn grondslag in de Wet ruimtelijke ordening, op grond van een goed woon- en leefklimaat.

In de Wet geluidhinder zijn voorkeursgrenswaarden vastgesteld. Als daar niet aan voldaan kan worden, is het in bepaalde situaties mogelijk om zogenoemde hogere waarden vast te stellen. De gemeenteraad van Amstelveen heeft de "Deelnota Hogere Waarden" vastgesteld. In deze nota is de procedure uitgewerkt om de hogere waardenprocedure te doorlopen. In het hogere waardenbeleid is een aantal aspecten opgenomen die bij de afweging van een hogere waarde een rol speelt. Deze aspecten zijn:

het heersende geluidsniveau;

het toetsingskader om af te wijken van het heersende geluidsniveau;

cumulatie en compensatie.

Industrie algemeen

Voor de kleinere bedrijfsterreinen waarvoor zonering niet verplicht is geven de Handreiking Industrielawaai en Vergunningverlening (VROM 1998) en de VNG-uitgave 'Bedrijven en milieuzonering' richtlijnen over de wijze waarop met het aspect geluid in bestemmingsplannen moet worden omgegaan. De Handreiking geeft onder meer streefwaarden ter voorkoming van geluidshinder bij geluidsgevoelige bestemmingen.

Voor de grote industrieterreinen, spoor- en verkeerswegen is in de Wet geluidhinder (Wgh) een wettelijk kader ontwikkeld voor geluidzonering gekoppeld aan een systeem van grenswaarden.

Wegverkeer

Tijdens de voorbereiding van een bestemmingsplan moet inzicht worden gegeven in de geluidsbelasting op nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen die gesitueerd worden binnen de zone van een weg. In geval sprake is van aanleg van een nieuwe weg zal ook de geluidsbelasting veroorzaakt door verkeer op de nieuwe weg op de bestaande geluidgevoelige bestemmingen in beeld moeten worden gebracht.

Luchtverkeer

Bij de ingebruikname van de vijfde baan van Schiphol (Polderbaan) op 20 februari 2003 is het Luchthavenindelingbesluit (LIB) in werking getreden. Hiermee zijn nieuwe beperkingen gesteld aan het ruimtegebruik rond de luchthaven. Naast het luchthavengebied is een beperkingengebied aangegeven. In het beperkingengebied zijn een aantal deelgebieden onderscheiden, waarvoor verschillende regels gelden. Het gaat om onder andere een geluidssloopzone en een beperkingen geluidszone. Deze bepalingen moeten in de bestemmingsplannen worden verwerkt.

Een deel van het plangebied ligt in het beperkingengebied geluid van het LIB.

Klaasje Zevensterstraat

In 2010 is een akoestisch onderzoek uitgevoerd vanwege de herontwikkeling van het Klaasje Zevensterzorgcentrum (rapport “Akoestisch onderzoek, herontwikkeling locatie Klaasje Zevensterstraat te Amstelveen, onderzoek geluidsbelasting”, M+P – raadgevende ingenieurs, 5 maart 2010). De nieuwe appartementen en de zorgwoningen bij het nieuwbouwplan Klaasje Zevenster zullen een relevante geluidsbelasting ondervinden vanwege wegverkeer over de omliggende wegen. De geluidsbelasting is het hoogste vanwege wegverkeer over de Oranjelaan, namelijk Lden = 61 dB (inclusief aftrek artikel 110g Wet geluidhinder) ter plaatse van de zuidgevel van het zuidelijke bouwblok. In de binnenstedelijke situatie kan voor deze woningen een ontheffing worden verleend. De vast te stellen hogere grenswaarden zijn vastgelegd in het eerder genoemde rapport van M+P.

De geluidsbelasting bij het gesloten bouwblok met psycho-geriatrische verpleegfunctie bedraagt maximaal Lden = 56 dB. Bij deze woningen is een geluidsluwe binnengevel en een geluidsluw binnenterrein aanwezig.

Om te kunnen voldoen aan de uitgangspunten van het gemeentelijk beleid inzake hogere grenswaarden worden maatregelen getroffen. Deze maatregelen bestaan uit onder andere:

  • 1. het aanleggen van geluidsreducerend asfalt (dunne deklaag type A) op de Klaasje Zevensterstraat en de Camera Obscuralaan;
  • 2. optimalisatie in de oriëntering van de woningen;
  • 3. geluidsbelaste buitenruimten uitgevoerd met absorberend plafond en verhoogde borstwering van 1,2 m. Indien nodig worden, bij de woningen waar geen geluidsluwe gevel aanwezig is, de zijkanten van het balkon gesloten uitgevoerd;
  • 4. collectieve buitenruimte(n) op de geluidsluwe gedeelten van het buitenterrein;
  • 5. buitenruimte intra-murale zorg aan geluidsluwe zijde.

Verder is de optie onderzocht indien er geen geluidsreducerend asfalt wordt toegepast op de Camera Obscuralaan en de Klaasje Zevensterstraat maar de wettelijke snelheid op de Klaasje Zevensterstraat teruggebracht wordt naar 30 km/u. Concreet is het effect langs de Klaasje Zevensterstraat vergelijkbaar met het toepassen van een stil wegdek bij 50 km/u rijsnelheid. Voor twee gevels bij de nieuwbouw (zie figuur 5 en figuur 6 in het M+P-rapport) is geen hogere waarde meer nodig. De geluidsbelasting langs de Camera Obscuralaan neemt wel fors toe ten opzichte van de situatie met stil asfalt. Ook ondervinden twee zijgevels nu ook een geluidsbelasting die hoger is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB.

Voor de toekomstige situatie is de invloed van het bouwplan op de bestaande woningen aan de Klaasje Zevensterstraat berekend. Hierbij is uitgegaan van zowel geluidsreducerend asfalt op de Camera Obscuralaan en de Klaasje Zevensterstraat als het verlagen van de snelheid op deze weg. Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting in de toekomstige situatie iets zal afnemen ten opzichte van de ongewijzigde situatie. Het toepassen van geluidsreducerend asfalt en het verlagen van de snelheid hebben vergelijkbare effecten.

Het toepassen van geluidsreducerend asfalt op de Oranjebaan is uit civieltechnisch oogpunt niet wenselijk. Een geluidsscherm langs de Oranjebaan zal weliswaar kosteneffectief zijn, maar stuit op bezwaren uit oogpunt van de stedelijke inrichting.

Zie bijlage 3 voor ontwerpbesluit Hogere waarden.

Machineweg

Op 12 maart 2012 heeft M+P-raadgevende ingenieurs een rapport van het akoestisch onderzoek 'Geluidsbelasting herontwikkeling locatie Machineweg van de Middelpolder te Amstelveen' (rapportnummer: M+P.GWA.12.03.1 Revisie 1) opgeleverd. Uit dit rapport blijkt het volgende. De geluidsbelasting is bepaald op de bouwgrenzen van het plangebied Machineweg van de Middenpolder in Amstelveen. De geluidsbelasting is bepaald vanwege de relevante gezoneerde wegen. Uit de berekeningen blijkt dat de voorkeursgrenswaarde (Lden = 48 dB) wordt overschreden. De maximale geluidsbelasting vanwege het wegverkeer op de Machineweg van de Middelpolder is Lden = 50 dB (na aftrek). De maximale ontheffingswaarde vanwege binnenstedelijke gezoneerde wegen (Lden = 63 dB) wordt hiermee niet overschreden. De maximaal benodigde hogere waarde bij de woningen bedraagt dus Lden = 50 dB. De geluidsbelasting vanwege het wegverkeer van de overige gezoneerde wegen is ruim lager en overschrijdt de voorkeursgrenswaarde niet.

Bij toepassing van een stil wegdek op de Machineweg van de Middenpolder kan de geluidsbelasting met 3 dB worden gereduceerd. De maximale geluidsbelasting op de bouwgrens bedraagt dan 47 dB. In dit geval wordt de voorkeursgrenswaarde niet overschreden. Gezien het geringe aantal woningen dat gebouwd gaat worden kan gesteld worden dat de aanleg van een stille deklaag (dunne deklaag B) op de Machineweg van de Middenpolder niet kosteneffectief is. Bij toekenning van hogere waarden zal, volgens het gemeentelijk beleid voor elke woning met een geluidsbelaste zijde, een geluidsluwe zijde moeten worden gecreëerd (geluidsbelasting is kleiner dan of gelijk aan 48 dB). De verwachting is dat het creëren van een geluidsluwe zijde in deze situatie eenvoudig te realiseren is. Verder zal bij een verhoogde geluidsbelasting ook de geluidswering van de gevel van de woningen beschouwd moeten worden. Er zijn naar verwachting geluidsisolerende gevelvoorzieningen nodig om te voldoen aan het Bouwbesluit 2012.

Zie bijlage 3 voor ontwerpbesluit Hogere waarden.

Vliegtuiglawaai / Luchtverkeer

Het plan valt buiten het beperkingengebied volgens het Luchthavenindelingbesluit. Vliegtuiggeluid speelt derhalve geen rol in het plangebied.

Industrie- en overig lawaai

Binnen het plangebied is geen sprake van industrie; industrielawaai is derhalve niet van toepassing.

Het plan ligt tussen twee sportcomplexen in. De sportcomplexen liggen op respectievelijk 580 en 640 meter van het plan. In de VNG-brochure “Bedrijven en milieuzonering” wordt voor veldsportcomplexen een richtafstand van 50 meter aangegeven. De aanwezige sportcomplexen leveren derhalve geen belemmering op voor de woningbouw.

Bako 5

Op 3 december 2012 heeft M+P raadgevende ingenieurs een rapport van het akoestisch onderzoek 'Woonzorgcentrum Maccabiadelaan Amstelveen' (rapportnummer M+P. GWA 12.13.1 revisie 1) opgeleverd. Uit de berekeningen blijkt dat op de westelijke en noordwestelijke gevels sprake is van een verhoogde geluidsbelasting afkomstig van de Marathonlaan/Olympiadelaan. Deze geluidsbelasting bedraagt maximaal Lden = 52 dB na aftrek. Er zijn hogere waarden nodig om hier een woon(zorg)functie mogelijk te maken. Bij verlening van hogere waarden zal tevens de geluidswering van de gevel moeten worden onderzocht.

Vanwege de Marathonlaan / Olympiadelaan is sprake van grenswaardeoverschrijdingen. Eventueel kan hier gedacht worden aan een dunne deklaag B, welke een reductie oplevert van maximaal 3 dB. Hiermee is de geluidsbelasting echter niet volledig terug te brengen tot de voorkeursgrenswaarde.

Overdrachtsmaatregelen zoals schermen langs deze weg zijn in stedenbouwkundig opzicht niet gewenst en niet effectief aangezien het gebouw dicht op de weg staat en het scherm erg hoog moet zijn om alle bouwlagen effectief te kunnen afschermen.

Zie bijlage 3 voor ontwerpbesluit Hogere waarden.

Vliegtuiglawaai / Luchtverkeer

Het plan valt buiten het beperkingengebied volgens het Luchthavenindelingbesluit. Vliegtuiggeluid speelt derhalve geen rol in het plangebied.

Industrie- en overig lawaai

Binnen het plangebied is geen sprake van industrie; industrielawaai is derhalve niet van toepassing.