direct naar inhoud van 5.5 Belevingswaarde van de terreinen
Plan: Nijverkamp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0345.BPNijverkamp-oh01

5.5 Belevingswaarde van de terreinen

Inrichting en presentatie

Over het geheel genomen geven beide bedrijventerreinen een nogal rommelig beeld. Oorzaak hiervan is de diversiteit aan schaal, bouwhoogte, open opslag op diverse plaatsen, tussenliggende braakliggende terreinen en het verspreide parkeren. Braakliggende terreinen hebben een negatieve invloed op het veiligheidsgevoel.

De presentatie van de bedrijven is over het algemeen matig. Voorbeelden zijn verouderde bebouwing in combinatie met een presentatie van achterkanten van bedrijven naar de weg, open opslag op bedrijfspercelen, dominantie van grootschalige loodsen, afwezigheid of slecht onderhoud van particulier groen en gebruik van de openbare weg voor intern bedrijfsverkeer. Er zijn over het algemeen weinig bedrijfspercelen met een moderne en verzorgde uitstraling.

Een rommelige uitstraling van kavels hoeft niet overal even negatief te zijn. Het wordt het meest als storend ervaren langs de structuurdragers, c.q. vanaf de gebiedsontsluitingswegen. Hier presenteert het bedrijventerrein zich. Achter de structuurdragers is het vaak minder storend.

Langs alle wegen op het bedrijventerrein Nijverkamp sluit de breedte van het 'profiel van gevel tot gevel' goed aan op het karakter en de functie van die straten. De kwaliteit van de bebouwingswanden langs de wegen op Het Ambacht en Nijverkamp laat nog veel te wensen over. De bebouwing wordt niet ondersteund door een continue groenstructuur. Ook langs de Rondweg-Oost, rondom de rotondes en langs de Groeneveldselaan heeft de bebouwing zich nog niet duidelijk geprofileerd (zie ook 'ruimtelijke opbouw').

De meeste bedrijven langs de Rondweg-Oost presenteren zich naar de weg vanwaar ze worden ontsloten. Dat heeft tot gevolg dat deze bedrijven met hun achterkanten naar de nieuwe rondweg liggen.

Inrichting particuliere buitenruimte

Veelal wordt de ruimte vóór de bedrijven gereserveerd voor parkeren ten behoeve van bezoekers en werknemers. Doordat veel bedrijven een tekort hebben aan parkeerplaatsen wordt voor het bedrijf op de openbare weg geparkeerd. Er ontstaat hierdoor een onduidelijke scheiding tussen openbaar en privé. De meeste particuliere buitenruimten zijn overigens met weinig of geen groen ingericht.