Plan: | Nijverkamp |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0345.BPNijverkamp-oh01 |
Voor het functioneren van Het Ambacht en Nijverkamp als bedrijventerrein is een optimale bereikbaarheid essentieel. Dit geldt met name voor het vrachtverkeer en voor personenauto's, maar ook de bereikbaarheid voor het langzaam verkeer en het openbaar vervoer kunnen verbeterd worden. Directe en veilige fietsverbindingen tussen bedrijventerrein en de rest van Veenendaal zijn voor werknemers van belang.
Wegenstructuur
Door aanleg van de Rondweg-Oost is de externe bereikbaarheid (de bereikbaarheid van buiten af) goed. Op het bedrijventerrein zelf is de interne bereikbaarheid verbeterd door een meer heldere structuur en verbetering van de bewegwijzering. Een eenduidige inrichting (wegprofiel, groenstructuur) ondersteunt de wegenhiërarchie. De inrichting van de weg dient te zijn afgestemd op het gebruik (duurzaam veilig). Ook de secundaire ontsluitingswegen dienen een eigen, herkenbare vormgeving te krijgen.
De Smalle Zijde (wordt gecategoriseerd als primaire ontsluiting/ gebiedsontsluitingsweg) loopt nu als het ware 'dood' bij de Bobinestraat. Het verdient aanbeveling hier het vervolg van de wegenstructuur verder te verduidelijken: gebiedsontsluiting linksaf en rechtsaf een beter afgeronde secundaire ontsluitingsstructuur. Door aanpassing van het profiel van een gedeelte van de Middelbuurtseweg tussen de Dynamostraat en de Moleculenstraat ontstaat een betere afronding van de secundaire ontsluitingsroute.
Verbetering van fietsvoorzieningen
Langs de Industrielaan/ Wageningselaan en de Groeneveldselaan liggen reeds vrijliggende fietspaden. Langs De Smalle Zijde zijn, ook in het kader van de revitalisering, dubbelzijdige fietspaden gerealiseerd om de bereikbaarheid en de veiligheid voor het fietsverkeer te verbeteren. Het fietsverkeer kruist de Rondweg-Oost ongelijkvloers. Ook op andere kruisingen dient aandacht te zijn voor de positie van de fietser. Zo zijn door herprofilering van de Groeneveldselaan en de Parallelweg de fietsvoorzieningen langs die wegen verbeterd.
Werken aan het oplossen van het parkeerprobleem
In beginsel dient elk bedrijf over voldoende parkeermogelijkheden op eigen terrein te beschikken. Dit blijft uitgangspunt van beleid. Niettemin is er nu reeds een duidelijk knelpunt aanwezig. Er is behoefte aan extra parkeerruimte. Deze ruimte kan worden gevonden door: