direct naar inhoud van 5.2 Verkeersaspecten
Plan: Centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0345.BPCentrum-oh02

5.2 Verkeersaspecten

Op 20 december 2012 heeft de raad van Veenendaal het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan 2012-2025 (GVVP) vastgesteld. In dit document heeft de raad het beleid op het gebied van verkeer en vervoer vast voor de komende jaren vastgelegd. Het GVVP schetst een heldere visie voor onze gemeente voor de komende jaren tot 2025. Daarnaast levert het een toetsingskader voor alle verkeers- en vervoersvraagstukken binnen de gemeente. In het GVVP worden accenten gelegd op de verschillende vervoerwijzen. Op basis van deze visie kunnen, in de komende jaren, belangenafwegingen worden gemaakt en verkeersmaatregelen worden bepaald. Het werken aan het verkeersbeleid is een continu proces, dat vraagt om een dynamische vormgeving. In het GVVP zijn de hoofdlijnen van het verkeer- en vervoerbeleid tot 2025 verwoord. Daarnaast kan hiermee worden ingespeeld op ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente. De hoofddoelstelling van het GVVP luidt:

Het faciliteren van een betrouwbare bereikbaarheid voor alle modaliteiten ten behoeve van het sociaal en economisch functioneren van de gemeente Veenendaal, rekening houdend met de aspecten verkeersveiligheid en leefbaarheid.

In het GVVP zijn in totaal 20 doelstellingen (en subdoelstellingen) opgenomen voor de periode tot 2025. De belangrijkste veranderingen betreffen:


  • Het GVVP richt zich niet op het ontmoedigen van het autogebruik, maar op het
    faciliteren van een betrouwbare bereikbaarheid voor alle modaliteiten.

  • Voor de wegenstructuur is aangesloten bij de kaart zoals opgenomen in de
    Structuurvisie 2025. Voor de wegen met een dubbele functie (grijze wegen) is
    gekozen voor (auto)mobiliteit in plaats van de verblijfsfunctie.

  • De fietssnelweg uit Veenendaal-west volgt nu een gestrekte route via het Ruisseveen en niet meer een slingerend pad door Veenendaal-west.

  • De Hoofdstraat maakt geen onderdeel meer uit van het fietsnetwerk.

  • Het openbaar vervoer heeft een hoogwaardiger en betrouwbare insteek gekregen: kortere reistijden door Veenendaal en het verleggen van routes waardoor bijna alle delen van Veenendaal binnen een acceptabele afstand van een halte of station liggen.

Functie oude linten

Voor wat betreft de verkeersfunctie en de inrichting van de oude linten Kerkewijk, Zandstraat, Nieuweweg en Prins Bernhardlaan zijn de uitgangspunten van het gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan leidend.

Bevoorrading centrum

De aanvoerroute voor het bevoorradingsverkeer voor het centrum is, net als voor de bezoekers, via de centrumring. De wijze waarop het bevoorrading binnen de centrumring plaatsvindt moet in overleg met de betrokken ondernemers worden bepaald. Hiervoor is, mede in kader van binnenstadsmanagement, aandacht en actie nodig.

Een bestemmingsplan is niet het instrument, waarin verkeersmaatregelen worden vastgelegd. Wel zullen verkeerstructuren en verkeersruimten in een bestemmingsplan gefaciliteerd moeten worden. In dit bestemmingsplan worden de beoogde beleidsuitgangspunten en ontwikkelingen mogelijk gemaakt.