Plan: | Zuidelijke Stadsas Oost |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPZUIDSTADSASOOST-0601 |
De Nederlandse wet- en regelgeving voor luchtkwaliteit in de buitenlucht, is opgenomen in de Wet luchtkwaliteit (Wlk) middels de Wet van 11 oktober 2007 tot wijziging van de Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen) (Stb 414, 2007). Deze wet is op 15 november 2007 (Stb. 2007, 434) in werking getreden en vervangt het “Besluit luchtkwaliteit 2005”. Deze wet is de Nederlandse implementatie van de EU-richtlijnen voor luchtkwaliteit.
In de Wet luchtkwaliteit en de Wet milieubeheer zijn regels en grenswaarden opgenomen voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, zwevende deeltjes (fijn stof), lood, koolmonoxide en benzeen. De concentraties van deze stoffen in de buitenlucht moeten hier in principe aan voldoen, tenzij de bijdrage van het plan of inrichting niet in betekende mate is.
De Verlengde Langerakbaan maakt onderdeel uit van de Zuidelijke Stadsas en verbindt de Langerakbaan met de (zuidelijke) Stadsbaan. De afwikkeling van het verkeer richting de rijksweg A2 en het centrum van Utrecht gaat als gevolg van deze ontwikkeling minder langs de route Ouderijnseweg, Het Zand en de Noordelijke Stadsas. In plaats daarvan wordt het verkeer meer afgewikkeld via de Stadsas en de Stadsbaan. Dit heeft gevolgen voor de luchtkwaliteit ter plaatse.
Op 27 maart 2009 is door de afdeling Milieu en duurzaamheid conform de Wet Luchtkwaliteit onderzoek “Luchtrapportage Zuidelijke Stadsas (Verlengde Langerakbaan)” (bijlage 4) uitgevoerd. Het doel van deze rapportage is het toetsen van de luchtkwaliteit in het beïnvloedingsgebied aan de Wet luchtkwaliteit. Het onderzoek richt zich op het effect van de realisatie van de Verlengde Langerakbaan op de luchtkwaliteit. Het plan Verlengde Langerakbaan betreft een plan dat niet valt onder de vrijstellingen in de Regeling niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen) en wordt met onderhavig luchtonderzoek dan ook individueel getoetst aan de Wlk.
Er heeft conform de Regeling projectsaldering luchtkwaliteit 2007 een saldering plaatsgevonden, waarbij het effect van de aanleg van de Verlengde Langerakbaan inzichtelijk is gemaakt met behulp van het totaal overschrijdingsvolume, het totaal blootstellingsoverschrijdingsvolume en de emissie in het gehele beïnvloedingsgebied. Het rapport is als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd.
Op basis van het onderzoek kan geconcludeerd worden dat er vanuit het oogpunt van luchtkwaliteit geen belemmeringen bestaan voor het bestemmingsplan “Zuidelijke Stadsas Oost”. Op basis van het onderzoek kan geconcludeerd worden dat er vanuit het oogpunt van luchtkwaliteit geen belemmeringen zijn voor de realisatie van de Zuidelijke Stadsas Oost.