direct naar inhoud van 4.4 Trillingen
Plan: HOV om de Zuid
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPHOVOMDEZUID-0601

4.4 Trillingen

Normstelling en beleid

In Nederland bestaat geen wetgeving over hinder of schade door trillingen en het is, gezien het project 'Marktwerking, deregulering en wetgevingskwaliteit' van het Ministerie van VROM, ook niet te verwachten dat er op afzienbare termijn regelgeving zal worden opgesteld. Om de leemte in de wetgeving op te vullen, zijn in 1993 door de Stichting Bouwresearch (SBR) richtlijnen opgesteld voor trillingshinder of schade.

Onderzoeksresultaten

Al bij het ontwerp van de HOV-baan is rekening gehouden met trillingen van de HOV in de gebruiksfase. Er is een handreiking ) opgesteld over de specificaties van constructies met betrekking tot trillingen. Omdat de afstand tussen de HOV-baan en omliggende woningen op enkele locaties minder is dan 10 m, wordt in de handleiding een rekenmethode voor de aannemer voorgeschreven met betrekking tot trilling in de omgeving. De constructie dient via de voorgeschreven rekenmethode te worden gecontroleerd voor alle bebouwing dichter dan 25 m van het tracé.

Voor de HOV-baan heeft een trillingsonderzoek (zie bijlage 8) plaatsgevonden voor de trillingen van het spoor (conform TB) en de HOV-baan (HOV om de Zuid, trillingsonderzoek bij de Pelikaanstraat, Movares, Kenmerk GEO-WO-090011502, augustus 2009). Het onderzoek concentreert zich op het gebied waar de grootste trillingshinder is te verwachten: in het deel van de Pelikaanstraat tussen de Albatrosstraat en de Laan van Soestbergen. De overige delen van het plangebied zullen minder hinder ondervinden, omdat de afstand tot de HOV-baan groter is of omdat er minder trillingen zullen optreden door grotere massa van de bebouwing (bv. bij station Vaartsche Rijn).

In de toekomst zal het trillingsniveau, ter plaatse van de woningen aan de Pelikaanstraat, als gevolg van de treinen afnemen. Ook met de additionele trillingen door de tram, zal het toekomstige trillingsniveau ter plaatse van de woningen aan de Pelikaanstraat, van de trein en de tram samen lager zijn dan de huidige situatie en volgens de berekeningen voldoen aan de norm. De trillingen voldoen in de toekomstige situatie aan de streefwaarde zowel qua intensiteit als qua duur van de trillingen, zowel overdag als 's nachts. Elders in het plangebied zal de trillingshinder minder zijn en ook binnen de norm vallen.

Conclusie

Er wordt geconcludeerd dat het aspect trilling de vaststelling van dit bestemmingsplan niet in de weg staat.