direct naar inhoud van 3.2 Planbeschrijving
Plan: Fietsbrug de Gagel,Overvecht
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPFIETSBRUGDEGAGEL-0601

3.2 Planbeschrijving

3.2.1 De fietsverbinding De Gagel-Noorderpark

De fietsbrug dient ter verbinding van het Noorderpark met de wijk Overvecht en de rest van Utrecht. Zo ontstaat een nieuwe recreatieve fietsroute vanuit het centrum van de stad via de Vecht en Park de Gagel richting het Noorderpark. De fietsbrug sluit in eerste instantie aan op de Tigrisdreef. In een later stadium zal het fietspad worden verlengd door het Park de Gagel richting de Carnegiedreef. De verlenging van dit deel van het fietspad valt buiten het plangebied van dit bestemmingsplan.

De brug is bestemd voor voetgangers en fietsers. Het wegprofiel van de brug zal ca. 3,5 meter breed zijn. Voor het wegverkeer op de NRU dient een minimale vrije doorrijhoogte te worden gegarandeerd van 4,6 meter (onderkant brug-bovenkant asfalt). De brug komt tussen bestaande bebouwing te liggen, zowel aan de zijde van Overvecht als aan de zijde van de Gageldijk. Een zorgvuldige inpassing is dus belangrijk.

Aan de zijde van Park de Gagel is behoefte aan inpassing van de brug in het bestaande parklandschap. De brug zal hier onderdeel van het (deels al bestaande) heuvelige parklandschap gaan uitmaken. De brug met aanlanding loopt door een aantal bestaande fiets- en wandelpaden heen. In de huidige situatie zijn er ook speelvoorzieningen op de plek van de geplande fietsbrug en paden. Deze voorzieningen worden verlegd en heringericht.

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPFIETSBRUGDEGAGEL-0601_0004.png"Afbeelding 2: tracé fietsbrug met aanlandingen, schetsontwerp februari 2010

3.2.2 Noordelijke Rondweg Utrecht

In het kader van de Planstudie Ring Utrecht is door het Rijk, de Provincie Utrecht en de gemeente Utrecht een voorkeursrichting afgesproken voor de opwaardering van het stadsgedeelte van de Noordelijke Rondweg Utrecht. De voorkeursrichting gaat uit van een opwaardering van dit gedeelte van de NRU tot een autoweg met 2x2 rijstroken en een maximum snelheid van 80 km/uur met ongelijkvloerse kruisingen bij de huidige drie verkeerspleinen (Gandhiplein, Henri Dunantplein en Robert Kochplein).  Deze maatregelen zijn conform de in december 2009 vastgestelde maatregelen in het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht. Voor het exacte ontwerp worden verschillende varianten onderzocht, maar dit proces begint pas na de vaststelling van het voorkeursalternatief en de richtlijnen MER voor de 2e fase (najaar 2010). Het ontwerp van de fietsbrug de Gagel-Noorderpark is afgestemd op mogelijke varianten die gaan worden onderzocht. De locatie van de brug en specifiek van de brugpijlers is zo gekozen dat de brug is in te passen in de opwaardering van dit gedeelte van de NRU. In twee gevallen is de fietsbrug niet inpasbaar, namelijk bij volledige ondertunneling van het stadsgedeelte van de NRU en bij een hoge weg op palen voor doorgaand verkeer in de middenberm van de weg. Deze beide varianten zijn in de 1e fase MER niet onderzocht.