Plan: | Centrum kanaleneiland deelgebied 3 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPCENKANDEELGEB3-0601 |
Deelgebied 3 ligt ten zuiden van de Churchilllaan. Het wordt omgrensd door de Marco Pololaan, de Amerikalaan en de Churchilllaan. Aan de zuidwestkant blijft het politiebureau Marco Polo gehandhaafd evenals het GGD gebouw. Aan de oostzijde wordt dit gebied begrensd door een kantoorpand van de Rabobank. Binnen het gebied liggen wegen die de bestaande gebouwen en terreinen ontsluiten.
De drie bouwblokken in de planlocatie worden ontsloten via de randen, waardoor er tussen een aantal bouwblokken autoluwe buurten ontstaan met woonstraten. Specifiek betreft dit de autoluwe straten gelegen tussen de blokken 1,2 en 3. De Amerikalaan en de Marco Pololaan zullen opnieuw worden ingericht.
De hoofdontsluiting van het nieuwe Centrum Kanaleneiland wordt gevormd door de Beneluxlaan en de Churchilllaan. Dit zijn secundaire assen (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan, 2005). Deze zorgen voor de ontsluiting van het gebied vanaf de hoofdwegen, te weten de Ring Utrecht en de primaire assen.
De ontsluiting is als volgt:
Figuur 13. Hoofdontsluitingsstructuur Centrum Kanaleneiland
De Churchilllaan zal in de toekomst een nieuw wegprofiel krijgen. De as van de Prins Clausbrug vormt de basis nieuwe wegprofiel. De opbouw van het nieuwe profiel van de Churchilllaan bestaat uit 2x2 rijstroken met centraal gelegen HOV baan. Groenstroken maken onderdeel uit van het wegprofiel. De rotonde 5 meiplein wordt naar verwachting een kruising met ondertunneling van HOV. Bij de herinrichting van de Churchilllaan zal de Marco Pololaan mogelijk getransformeerd tot eenrichtingsweg voor autoverkeer. Vanaf de Churchilllaan is dan geen afslaand verkeer meer mogelijk, ontsluiting vindt plaats via Amerikalaan.
Figuur 13. Ontsluitingsstructuur en parkeren Deelgebied 3
Expeditie
Uitgangspunt voor het expeditieverkeer is dat dit intern wordt opgelost. Expeditie openingen worden geïntegreerd in het gevelbeeld. Daarbij geldt de volgende wijze van ontsluiting:
Langzaamverkeer
Langs de Churchilllaan komen vrijliggende fietspaden. In het overige plangebied rijdt fietser mee op rijbaan. In de woonstraatjes is de fietser te gast in voetgangersgebied. Doorgaand fietsverkeer in de woonstraatjes is niet mogelijk. Bij meergezinswoningen worden fietsenbergingen inpandig uitgevoerd en uit het zicht opgelost.
Openbaar vervoer
Het plangebied is aangesloten op twee hoogwaardige openbaar vervoerverbindingen.
De SUNIJ-lijn is de tramlijn tussen Utrecht CS en Nieuwegein/IJsselstein, waarvan de route via de Beneluxlaan loopt. Op de Beneluxlaan ter hoogte van winkelcentrum Kanaleneiland ligt een in-/uitstaphalte voor deze lijn.
Daarnaast loopt langs het plangebied de HOV (=Hoogwaardig Openbaar Vervoer)-Zuidradiaal tussen Utrecht CS en NS Station Vleuten via Papendorp en Leidsche Rijn. Het gedeelte van de HOV-Zuidradiaal op de Churchilllaan is reeds beschikbaar, evenals delen in Leidsche Rijn (De Meern, Velhuizen en Vleuterweide). De overige delen komen gefaseerd beschikbaar. In eerste instantie wordt hier met bussen gereden, maar voor de toekomst zijn trams voorzien. Op de Churchilllaan kunnen reizigers in-/uitstappen op de bussen die gebruik maken van de HOV-Zuidradiaal. De HOV wordt aangelegd in de vorm van een vrije busbaan met een hoog kwaliteitsniveau. Als onderdeel van dit HOV wordt op termijn de Churchilllaan en het huidige verkeersplein (5 Meiplein) getransformeerd. Aan beide zijden van het profiel is een tweerichtingen fietspad opgenomen met een aanliggend voetpad. Volgens de huidige planning zal de aanleg in 2015/2016 gereed zijn. Deze planning is afhankelijk van de start van de werkzaamheden op het 24 Oktoberplein. Uit een vergelijking van de geluidbelasting ter hoogte van de geluidgevoelige bestemmingen, voor en na realisatie van de HOV-Zuidradiaal, is gebleken dat de geluidbelasting enigszins toeneemt ten gevolge van de realisatie van de Zuidradiaal. In paragraaf 5.3 betreffende het aspect geluid wordt derhalve, als worst case benadering, uitgegaan van de situatie met de HOV-Zuidradiaal. De exacte lijnvoering en locatie van in-/uitstaphaltes is nog onderdeel van onderzoek.
Het parkeren is per bouwblok opgelost. Elke blok krijgt een eigen, halfverdiepte garage (minimaal 1 m.verdiept). Bewoners, kantoorpersoneel van Mitros en kantoorpersoneel van de Rabobank parkeren in de garages bij blok 2 en 3. De twee in-/uitritten zijn gesitueerd aan de zuid-gevel aan de Amerikalaan. Onder blok 1 komt een parkeervoorziening voor het ROC, voorzien van een in-/uitrit ter plaatse van de westgevel van blok 1 (Marco Pololaan). De ontsluiting vindt plaats via Marco Pololaan naar de Amerikalaan en de Churchilllaan. In de Amerikalaan wordt in de openbare ruimte geparkeerd. De bezoekers van de woningen parkeren op straat.
Voor de verschillende functies in het deelgebied worden de volgende parkeernormen van de gemeente Utrecht gehanteerd, excl. 0,2 bezoekersparkeren/ woning.
Programma: |
Parkeernorm Utrecht (excl. bezoekers: 0,2 pp/w) |
|
Maatsch. voorz. EGW Sociale huurwoningen Mitros Kantoor Woningen (Mitros volume) Rabobank, kantoor ROC Horeca |
1 pp / 100 m2 bvo 1,0 pp / woning (parkeerplaatsen worden verkocht met woning) 0,95 pp / woning 0,8- 1,5 pp / 100 m2 bvo 1,0 pp/ woning (incl. dubbelgebruik met kantoren) 0,8- 1,5 pp / 100 m2 bvo 5-7 pp, per leslokaal van 30 zitplaatsen 4,0 pp per 100 m2 bvo |
Uitgangspunten hierbij zijn:
Indicatieve parkeerbalans
Op grond van de parkeernormen volgt hieruit de volgende indicatieve parkeerbalans.
Indicatief omdat er wijzigingen in het programma plaats kunnen vinden, maar dat is alleen mogelijk binnen de kaders van dit bestemmingsplan: de milieuwetgeving, het bouwvolume, het maximum aantal parkeerplaatsen bebouwd en het maximum aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte.
Aan bebouwde parkeervoorzieningen onder de blokken 2 en 3 zullen 247 parkeerplaatsen worden gerealiseerd, bij bouwblok 1 (het ROC) komen 40 parkeerplaatsen.
In de openbare ruimte zullen 28 plaatsen worden gerealiseerd.
Blok 1
Roc | 8000 m2 bvo | 40 (bij blok ROC) |
Blokken 2 en 3
Programma: | Omvang |
Totaal benodigd in garage |
|
Maatsch. voorz. EGW Sociale huurwoningen Mitros Kantoor Woningen (Mitros) Rabobank Bezoekers solids |
3074 m2 51 stuks 38 stuks 8000 m2bvo 30 stuks 6600 m² bvo 30 stuks |
2 51 38 70 30 50 6 |
|
247 |
Bezoekersparkeren deelgebied 3 | |||||
Egw Sociale huurwoningen Rabobank |
51 38 |
0,2 pp/woning 0,2 pp/woning |
10 8 10 |
||
28 (in openbaar gebied) |
De openbare ruimte is onderdeel van de totale ontwikkeling van het Centrumgebied, zie paragraaf 4.1.3. Het inrichtingsplan sluit aan bij het inrichtingsplan van het hele Centrumgebied en dat voor deelgebied 1. Zo worden de materialisatie van zit- en speelelementen en de armaturen op elkaar afgestemd. Om een kwalitatief goede openbare ruimte te realiseren is het noodzakelijk het architectonische ontwerp en het ontwerp voor de buitenruimte goed op elkaar aan te laten sluiten.