direct naar inhoud van 3.3 Functionele structuur
Plan: Amsterdam Rijnkanaal - zone
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPAMSTERDAMARKZONE-0601

3.3 Functionele structuur

3.3.1 Amsterdam-Rijnkanaal

Door de uitbreiding van de stad ligt het kanaal nu centraal in de stad. In het Centrumgebied Kanaleneiland worden commerciële en openbare functies geïntensiveerd. De betekenis van het kanaal neemt hierdoor verder toe. Het kanaal is met haar oevers een open ruimte en karakteristieke lijn in de stad. Het kanaal geeft lucht aan de stad en leent zich voor verblijfsrecreatie én recreatieve routes over en langs het kanaal.

Rijkswaterstaat is eigenaar van het kanaal inclusief een strook van 10 meter vanuit de damwand. De belangrijkste functie van het kanaal is de beroepsvaart. Langs de oostkant van het kanaal tussen de Meernbrug en de Galecopperbrug zijn zogenaamde aanmeerplaatsen voor de beroepsvaart aanwezig. Hier is plaats voor circa 15 schepen. Dit levert in de praktijk soms overlast op. Van tijd tot tijd worden de afmeerplaatsen ook gebruikt door party- cruisevaart. Dat wil zeggen dat er in korte tijd een groot aantal mensen vanaf de boten de wijk betreden of andersom.

3.3.2 Groenstrook

De groenzone langs het kanaal heeft voor wandelaars en fietsers een belangrijke recreatieve functie op stadsniveau en verbindt de noordelijk en zuidelijk gelegen buurten en wijken. De kwaliteit van de groenstrook wordt vooral ontleend aan het water, de activiteiten aan de kade en het gebruik vanuit de wijk.

De groenstrook is ook een potentieel belangrijke groene verbinding met het buitengebied. Dit gebied heeft veel potentie om gevarieerd belevingsgroen te herbergen als ondersteuning van de stedelijke activiteiten, zoals bloemperken, hagen en bomen. Daarnaast vormt het talud van de Prins Clausbrug ook een belangrijk groenelement in het plangebied.

De groenstrook bestaat veelal uit gras met bomen. De bomen zijn beperkt qua soorten. De beplanting is zowel langs de woningen als in de ARK zone erg eentonig. De populieren in de ARK zone zijn aan vervanging toe. Ze zijn zo groot dat ze het licht en groeiruimte voor de andere bomen beperken. De wortels van deze bomen halen het asfalt omhoog en maken het wandelen onhandig en vaak zelfs gevaarlijk. Groepjes van bomen vormen vanaf de zijstraten een herkenningspunt naar het kanaal en de relatie met de achterliggende buurt.

In de groenstrook staat 1 speelobject (bij de bestaande huisjes) en er wordt veelvuldig voetbal gespeeld. Er wordt door de bewoners van Kanaleneiland ook gepicknickt in het gras of gewoon gezeten. Gezien de grote maat van het gebied is een aanvulling op de ontmoetingsplekken en sport en spelvoorzieningen goed voorstelbaar. Recent zijn enkele tijdelijke speelvoorzieningen aan de strook toegevoegd. De lange groenstrook is monotoon en weinig afwisselend ingericht. Hierdoor zijn er weinig oriëntatiepunten en kent de strook geringe ruimtelijke variatie. De strook heeft door de grote maat en geringe afwisseling een saaie uitstraling.

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPAMSTERDAMARKZONE-0601_0003.jpg"

Foto: Impressie huidige situatie

3.3.3 Verkeer

De Rooseveltlaan heeft een functie als erftoegangsweg en behoort tot het verblijfsgebied in Kanaleneiland. Binnen dit gebied geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur. In een 30 km/uur gebied wordt het autoverkeer gemengd met het langzaamverkeer afgewikkeld. Een alternatieve inrichting van het wegprofiel, die beter aansluit bij het karakter van een 30 km/uur straat zou moeten worden overwogen.

De Churchilllaan was tot voor kort in feite een doodlopende weg, maar is met de doortrekking naar kantorenlocatie Papendorp (en de realisatie van de Prins Clausbrug) een hoofdverbinding geworden (zie afbeelding 7) waarover uiteindelijk ook de HOV-verbinding (Hoogwaardig Openbaar Vervoer-verbinding) komt te lopen.

3.3.4 Parkeren

Parkeren ten behoeve van de woningen en andere functies (scholen, buurthuis etc.) gebeurt in gebouwde stallingvoorzieningen en voorts op de openbare weg, deels langs het trottoir, deels in parkeerhavens, zowel langs de weg als haaks daarop gelegen. Een recent gehouden telling van de bezetting van de beschikbare plaatsen geeft een beeld van het aantal plaatsen waarmee bij een eventuele herschikking van parkeerplaatsen rekening gehouden moet worden. Uit de telling blijkt dat er in de huidige situatie ruim voldoende parkeerplaatsen ((995, inclusief 57 garageboxen) zijn ten opzichte van de feitelijke bezetting (399) en vergeleken met de norm (637) . Per weggedeelte fluctueert het wel qua bezetting. Voor het type woningen langs de Rooseveltlaan is de norm gesteld op 0,8 parkeerplaats per woning.

Doordat de afmeerplaatsen ook gebruikt worden door party-cruisevaart, betreden in korte tijd een groot aantal mensen de wijk of andersom. Dat zorgt voor verkeersbewegingen, omdat de aan en afvoer van de passagiers over land veelal met touringcars gebeurt. Dat creëert een vraag naar opstelplekken voor dergelijke bussen. Tot op heden vinden deze activiteiten merendeels plaats ter hoogte van het Atllee-plantsoen. Mede omdat de verkeersinfrastructuur daarvoor niet is ontworpen veroorzaakt dit enige overlast voor de buurt. (verkeersbewegingen, draaiende motoren van bussen).

3.3.5 Langzaam verkeer

Langs grote stukken van de oostoever van het Amsterdam-Rijnkanaal ligt een fietspad en een voetpad. Langs het kanaal staan ook diverse banken. De route is op grote delen van slechte kwaliteit en in sommige gevallen ongeschikt om te trimmen/joggen of te skeeleren. Er wordt ook regelmatig gefietst op het pad hoewel dit formeel niet is toegestaan.

De Rooseveltlaan maakt deel uit van het Stedelijk Hoofdfietsnetwerk 2015 maar niet van het Regionaal Kernnet Fiets 2020. Op basis hiervan en de nadruk op het recreatieve karakter van de route langs het ARK park is het wenselijk de hoofdfietsroute te realiseren buiten het plangebied: op de Rooseveltlaan.

Aan het kanaal bevinden zich ook afmeerplaatsen voor de binnenscheepvaart. Bij de afmeerplaatsen bestaat de mogelijkheid auto's van de schippers te laden en te lossen. Het gaat hierbij om enkele autobewegingen per dag, gedacht moet worden aan gemiddeld 5 autobewegingen per 24 uur. Met deze intensiteiten is de auto te gast op de langzaamverkeersroute langs de kade. Dit levert geen problemen op met andere gebruikers. De auto heeft een aansluiting met de openbare weg bij de verschillende entrees aan de Rooseveltlaan met een minimale breedte van 3 meter.

3.3.6 Wonen

In de groenstrook langs het kanaal staan drie identieke hoge flats. De grootschalige opzet van de wijk met een eenzijdige woningsamenstelling heeft onvoldoende aantrekkingskracht voor economisch kansrijke groepen die behoefte hebben aan veelzijdige en gevarieerde stedelijke woonmilieus. Recent is de wijk aangewezen als “prachtwijk”. Dat houdt in dat er speciale programma's zijn opgestart om de wijk voor verdere achteruitgang te behoeden en buurtbewoners meer perspectief te bieden. Een belangrijk kenmerk van de bevolkingssamenstelling is dat er veel jeugd woont op Kanaleneiland, de behoefte aan voorzieningen is groot. De herinrichting van de ARK-zone kan hierin een belangrijke rol spelen.