direct naar inhoud van 3.4 Conclusie
Plan: Amsterdam Rijnkanaal - zone
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPAMSTERDAMARKZONE-0601

3.4 Conclusie

Uit de voorgaande paragrafen wordt duidelijk dat het plangebied een aantal sterke punten kent maar in de huidige situatie ook met een aantal problemen kampt. De sterke punten zijn:

  • Er is een ruimtelijke scheiding tussen de groene zone enerzijds en anderzijds de woonbebouwing en de overige bebouwing buiten het plangebied;
  • Afmeerplaatsen voor binnenvaartschepen en voor cruiseschepen zorgen voor een aantrekkelijke kade. De verkeersontsluiting hiervoor wordt slim gecombineerd met een langzaamverkeersroute.
  • De uitstraling van de Prins Clausbrug als icoon van Kanaleneiland;
  • De centrale ligging in de stad tussen het historische centrum en de wijk Leidsche Rijn;
  • De heldere stedenbouwkundige structuur;
  • Aanwezige structurerende groenelementen op stadsniveau zoals de groene lanen langs de Churchilllaan en de Beneluxlaan en de park/ecologische zone langs het Amsterdam-Rijnkanaal.

Te verbeteren punten en randvoorwaarden zijn:

  • Variëteit van stedelijk groen verhogen en bruikbaarheid verbeteren als ondersteuning van de stedelijke activiteiten. Recreatieve route langs het kanaal is wenselijk;
  • Aanvulling op de ontmoetingsplekken en sport en spelvoorzieningen voor de wijk;
  • Overlast van opstelplaatsen voor touringcars verminderen;
  • Profiel van Rooseveltlaan aanpassen aan functie als erftoegangsweg en hoofdfietsroute;
  • Samenhang in bebouwing en openbare ruimte naar hoger niveau tillen;
  • Overschot aan parkeerplaatsen aan Rooseveltlaan verminderen;
  • Bijdrage leveren aan wens naar extra voorzieningen in de wijk;
  • Ontwikkeling van horeca toestaan;
  • Barrièrewerking Churchilllaan en Prins Clausbrug en Meernbrug verminderen.