3.4 Conclusie
Uit de voorgaande paragrafen wordt duidelijk dat het plangebied een aantal sterke punten kent maar in de huidige situatie ook met een aantal problemen kampt. De sterke punten zijn:
- Er is een ruimtelijke scheiding tussen de groene zone enerzijds en anderzijds de woonbebouwing en de overige bebouwing buiten het plangebied;
- Afmeerplaatsen voor binnenvaartschepen en voor cruiseschepen zorgen voor een aantrekkelijke kade. De verkeersontsluiting hiervoor wordt slim gecombineerd met een langzaamverkeersroute.
- De uitstraling van de Prins Clausbrug als icoon van Kanaleneiland;
- De centrale ligging in de stad tussen het historische centrum en de wijk Leidsche Rijn;
- De heldere stedenbouwkundige structuur;
- Aanwezige structurerende groenelementen op stadsniveau zoals de groene lanen langs de Churchilllaan en de Beneluxlaan en de park/ecologische zone langs het Amsterdam-Rijnkanaal.
Te verbeteren punten en randvoorwaarden zijn:
- Variëteit van stedelijk groen verhogen en bruikbaarheid verbeteren als ondersteuning van de stedelijke activiteiten. Recreatieve route langs het kanaal is wenselijk;
- Aanvulling op de ontmoetingsplekken en sport en spelvoorzieningen voor de wijk;
- Overlast van opstelplaatsen voor touringcars verminderen;
- Profiel van Rooseveltlaan aanpassen aan functie als erftoegangsweg en hoofdfietsroute;
- Samenhang in bebouwing en openbare ruimte naar hoger niveau tillen;
- Overschot aan parkeerplaatsen aan Rooseveltlaan verminderen;
- Bijdrage leveren aan wens naar extra voorzieningen in de wijk;
- Ontwikkeling van horeca toestaan;
- Barrièrewerking Churchilllaan en Prins Clausbrug en Meernbrug verminderen.