direct naar inhoud van 5.3 Akoestische aspecten
Plan: Haarbrug Zuid
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0313.HaarbrugZuid1200-0301

5.3 Akoestische aspecten

Wet geluidhinder

De Wet geluidhinder richt zich op het voorkomen en bestrijden van geluidsoverlast als gevolg van industriële activiteiten, wegverkeer en spoorwegverkeer. Voor zover het geluidhinder als gevolg van industrie betreft, gebeurt dit in samenhang met vergunningverlening op basis van de Wet Milieubeheer. Ingevolge de Wet geluidhinder dient de geluidsbelasting te worden vastgesteld voor locaties waar woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen kunnen worden gerealiseerd binnen zones behorende bij verkeerswegen, spoorwegen en bedrijventerreinen.

In de Wet geluidhinder is voorts bepaald, dat rond industrieterreinen, waarop inrichtingen volgens art. 2.4 van het Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer (de zogenaamde grote lawaaimakers) zijn gevestigd of zich mogen vestigen, een geluidzone moet zijn vastgesteld. Bij nieuwe ontwikkelingen op het industrieterrein en in de zone (milieuvergunningverlening aan bedrijven,verkoop van percelen op die industrieterreinen en bij bouw- en sloopvergunningen), dient deze geluidzone in acht te worden genomen.

Industrielawaai

Het industrieterrein De Kronkels (inclusief Haarbrug en Haarbrug-Noord) is gezoneerd vanwege de vestiging van de VEBO. In de afgelopen jaren is de geluidzone aangepast vanwege de autonome ontwikkeling en de geplande uitbreiding van het industrieterrein met het bedrijventerrein Haarbrug-Zuid

Het Gewest Eemland heeft een zonetoets uitgevoerd voor het nieuwe bedrijventerrein Haarbrug-Zuid. Het doel van deze zonetoets is om te beoordelen of de bedrijven die zich op het nieuwe bedrijventerrein willen vestigen ook binnen de geprognotiseerde geluidruimte van het gezoneerde industrieterrein vallen. Uit deze zonetoets is gebleken dat de huidige geluidzone ongewijzigd kan blijven. Het bedrijventerrein Haarbrug-Zuid heeft geen gevolgen voor de reeds vastgestelde geluidzone industrielawaai.

Het systeem van zoneringen van industrieterreinen betekent dat in principe geen nieuwbouw van geluidsgevoelige bestemmingen binnen de geluidszone gewenst is. Dit betekent, dat de geluidbelasting ter plaatse van nieuwe geluidgevoelige bestemmingen binnen de zone niet meer mag bedragen dan 50 dB(A). Wanneer de waarde van 50 dB(A) wordt overschreden, kan eventueel onder voorwaarden een ontheffing voor een hogere grenswaarde door het college van B&W worden verleend. Deze ontheffing is tot maximaal 55 dB(A) mogelijk.

afbeelding "i_NL.IMRO.0313.HaarbrugZuid1200-0301_0072.png"

Zonering industrielawaai de Kronkels en Haarbrug-Noord.

Binnen de geluidzone zijn bestaande woningen aanwezig. Voor deze woningen is reeds in het kader van het bestemmingsplan Kronkels/Haarbrug(Noord) een procedure doorlopen en is een hogere waarde vastgesteld, variërend van 54 tot 60 dB(A). Tevens is de mogelijkheid van maximaal één nieuwe bedrijfswoning mogelijk gemaakt.

Conclusie

Uit de door het Gewest Eemland uitgevoerde zonetoets blijkt dat het bedrijventerrein Haarbrug-Zuid met een indeling zoals deze in het bestemmingsplan gehanteerd is, wordt voldaan aan de zonegrens industrielawaai.

Wegverkeerslawaai

De geluidbelasting op de gevels van de nieuwbouwwoningen langs een bestaande of nieuw aan te leggen weg dient te voldoen aan de geluidseisen ingevolge de Wet geluidhinder.

In de wet geluidhinder is er sprake van als de voorkeursgrenswaarde van 48 dB of een eerder verleende hogere grenswaarde wordt overschreden en de toename meer bedraagt dan 2 dB.

Wanneer de toename 2 dB of meer bedraagt zijn de regels en grenswaarden van de Wet geluidhinder van toepassing. Er dient dan een onderzoek naar het effect van maatregelen om de toename van de geluidbelasting te reduceren uitgevoerd te worden. Mogelijk dienen hogere waarden vastgesteld te worden.

In opdracht van de gemeente Bunschoten is een onderzoek verricht naar de akoestische situatie van de ontsluiting van Haarbrug-Zuid. De resultaten zijn weergegeven in het rapport 'Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai ontsluiting Haarbrug-Zuid te Bunschoten, Aveco de Bondt, 11 maart 2011'.

Haarbrug-zuid wordt ontsloten op de Amersfoortseweg (N199) door een te realiseren rotonde. Van deze fysieke wijziging aan de Amersfoortseweg is bepaald of er sprake is van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder.

In het onderzoek zijn de geluidbelastingen op omliggende woningen bepaald van de huidige situatie en het maatgevende peiljaar (2022) na de realisatie van het plan. Het verschil van deze geluidbelastingen blijkt ten hoogste 1 dB te bedragen. Pas bij een verschil van 2 dB is er in de zin van de Wet geluidhinder sprake van een reconstructie.

Op basis van het onderhavige onderzoek kan geconcludeerd worden dat voor de aanleg van de rotonde op de Amersfoortseweg te Bunschoten, ten behoeve van de ontsluiting van het bedrijventerrein Haarbrug-zuid, er geen sprake is van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. Voor het aspect geluid zijn er geen belemmeringen om de voorgestelde rotonde te realiseren.