Plan: | Parkeerplaatsen Biltstein |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0310.0019BP00208-VG01 |
Met de herinrichting van de openbare ruimte van de Dorpsstraat en omgeving worden de parkeerplaatsen opnieuw gerangschikt. Er is een duidelijkere verdeling van langsparkeren en haaksparkeren en smalle straten worden ontzien van parkeervoorzieningen. De blauwe parkeerzone komt te vervallen, zodat alleen binnen duidelijke gemarkeerde parkeervakken geparkeerd mag worden. Ook laden en lossen vindt plaats op aangegeven plekken.
De aantallen parkeerplaatsen nemen toe. Zie het schema hieronder voor een overzicht van de aantallen parkeerplaatsen in de huidige en toekomstige situatie. Binnen het gebied van Dorpsstraat en Burgemeester de Withstraat wordt de ligging van parkeerplaatsen gewijzigd. De smalle Burgemeester de Withstraat en Kapelweg krijgen minder parkeerplaatsen. Daar wordt slechts aan één zijde parkeren toegelaten. Bij de Biltstein wordt een ruime parkeervoorziening aangelegd. Deze parkeerplaats vervult niet alleen in de parkeerbehoefte van het oude dorpscentrum, maar is tevens een verbeterde 'park & ride'-voorziening. De auto kan op deze plaats geparkeerd worden, waarna men verder reist via de bushalte 'het tunneltje' aan de Utrechtsestraat.
Huidige parkeeraantallen | Toekomstige parkeeraantallen | ||
22 | Dorpsstraat plein | 27 | Dorpsstraat plein |
38 | Dorpsstraat west | 36 | Dorpsstraat west |
85 | Dorpsstraat laan | 66 | Dorpsstraat laan |
36 | Burg. de Withstraat (exclusief blauwe lijn, alleen vakken, inclusief Ds. Sanderuslaan) | 38 | Burgemeester de Withstraat (inclusief Ds. Sanderuslaan) |
6 | Kapelweg | 4 | Kapelweg |
8 | Biltstein (informeel parkeren) | 48 | Biltstein |
195 | Totaal | 219 | Totaal |
De parkeervoorziening aan de Biltstein wordt aangelegd aan de westzijde van de rijbaan. Er komt een parkeerplaats met een toegang nabij de aansluiting op de Dorpsstraat en er worden parkeerplaatsen aangelegd die oprijdbaar zijn vanaf de Biltstein. De parkeerplaats vormt een straat met aan twee zijden haaksparkeren. De parkeerplaats wordt aangelegd met de bochtige vorm van de Biltstein mee. De haaksparkeerplaatsen aan de kant van de rijbaan liggen in feite in het verlengde van de parkeerplaatsen die direct vanaf de Biltstein oprijdbaar zijn. Ze worden van elkaar gescheiden door een boom. Ook bij de toegang van de parkeerplaats wordt een boom geplaatst. Zie figuur 3 voor een indicatie van de nieuwe parkeerplaatsen aan de Biltstein.
Figuur 3: Indicatie nieuwe inrichting openbare ruimte met extra parkeerplaatsen.