| Plan: | Parkeerplaatsen Biltstein |
|---|---|
| Status: | vastgesteld |
| Plantype: | bestemmingsplan |
| IMRO-idn: | NL.IMRO.0310.0019BP00208-VG01 |
Bestemmingsplan Dorpsstraat e.o. 2005
In het bestemmingsplan Dorpsstraat e.o. is een visie voor de toekomst van het oude dorp opgenomen, omdat het oude dorp een groot aantal kwaliteiten bezit die thans niet duidelijk tot hun recht komen. De visie functioneert als streefbeeld bij de toetsing van bouwaanvragen, maar ook van wijzigingen en vrijstellingen binnen het oude dorp. Om die reden zijn de ruimtelijk relevante onderdelen van deze visie opgenomen in de beschrijving op hoofdlijnen in de voorschriften van het bestemmingsplan Dorpsstraat e.o 2005. De toekomstvisie krijgt daarmee een juridische verankering.
De nieuwe identiteit voor het oude dorp wordt gezocht in de cultuurhistorie en het samenkomen van menselijk handelen. Dit uit zich in een drietal structurerende elementen:
Het gebied wordt in zijn geheel gekenmerkt als verblijfsgebied. Dit betekent dat bij de inrichting van 30 km/u-zones het ordenen van parkeren een vast onderdeel moet zijn. Het is bovendien voor de verkeersveiligheid nodig om het parkeren overzichtelijk en op gevaarlijke plekken onmogelijk te maken.
Welstandsnota gemeente De Bilt
De Welstandsnota beschrijft het welstandsbeleid van de gemeente De Bilt en dient als toetsingskader voor het verlenen van bouwvergunningen. De historische kern van De Bilt is aangewezen als gemeentelijk beschermd dorpsgezicht. De aanwijzing als beschermd dorpsgezicht houdt in dat de hoogste kwaliteitszorg met een intensieve welstandstoets wordt gehanteerd en is met name gericht op de bescherming van de aanwezige monumenten en van de ruimtelijke structuur van het betreffende gebied, zoals dat zich in de negentiende eeuw heeft ontwikkeld. Een en ander heeft een juridische vertaling gekregen in het bestemmingsplan Dorpsstraat e.o. (2005).
Enkele relevante doelstellingen in de Welstandsnota zijn:
Verkeerscirculatieplan
Hoofddoelstellingen van het Verkeerscirculatieplan (VCP) uit 2002 zijn het verbeteren van het verblijfsklimaat, handhaving van de bereikbaarheid en verbetering van de verkeersstructuur. Het VCP is gericht op de duurzaam veilige herinrichting van verblijfsgebieden. De Dorpsstraat, de Burgemeester De Withstraat en de Bilthovenseweg zijn aangewezen als verblijfsgebied en ingericht als 30 km/u-weg. De gemeente geeft prioriteit aan de kwaliteit van het verblijfsgebied en het historisch karakter van de wegen. Verder wordt gesteld dat in 30 km/u-zones een kruispuntplateau een geschikte maatregel is, aangezien er sprake is van gelijkwaardige kruisingen.
Inrichtingsplan Dorpsstraat en omgeving De Bilt
Op basis van de beleidsuitgangspunten uit het bestemmingsplan, de welstandsnota en het verkeerscirculatieplan is een inrichtingsplan voor de openbare ruimte opgesteld. De openbare ruimte wordt gezien als motor voor de doorontwikkeling van het gebied. Dit gebeurt door het creëren van meer verblijfsruimte en minder verkeersruimte. Er moet een duidelijke structuur zijn van hoofd- en zijwegen, waarbij de Dorpsstraat de historische hartlijn vormt. In de visie van het inrichtingsplan worden de stoepen weer tot leven gebracht door gebouwen zich te laten oriënteren op de openbare ruimte. Er wordt gebruik gemaakt van een historiserend materialenpakket.
Het parkeren wordt met de uitvoering van het inrichtingsplan eenduidiger. Zo veel mogelijk langsparkeren of haaksparkeren bij elkaar. Met de herinrichting van de openbare ruimte wordt de wens voor meer parkeerplaatsen vervuld. Belangrijk is dat fietsers de ruimte krijgen. Op de rijbaan komen daarom fietssuggestiestroken en op de stoep voldoende fietsenrekken.