direct naar inhoud van 3.7 Verkeer en parkeren
Plan: Uitmeentsestraat West
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0299.BP05UITMWEST-VA01

3.7 Verkeer en parkeren

Verkeer

De ontsluiting van beide deelgebieden loopt via de Uitmeentsestraat. Het zuidelijk gedeelte heeft twee toegangswegen vanaf deze straat. De hoofdentree is de bestaande toegangsweg, een groene laan en is bedoeld voor het recreatieve verkeer en het personenverkeer voor het bedrijventerrein. De andere toegangsweg is de tweede bestaande entree van het terrein. Deze entree wordt speciaal voor het vrachtverkeer voor het bedrijventerrein gerealiseerd. Aan de Rivierweg is een calamiteiteningang gepland. De Uitmeentsestraat is breed genoeg om het extra verkeer wat door de nieuwe ontwikkeling op gang wordt gebracht, op te vangen.

Parkeren

Voor wat betreft parkeren zijn er in het plan 4 deelgebieden te onderscheiden:

  • 1. Het dagrecreatieve deel ‘in de punt’ op het zuidelijke terrein. Hier zijn 39 parkeerplaatsen nodig;
  • 2. Het verblijfsrecreatieve deel voor het hotel op het zuidelijke terrein. Hier zijn 20 parkeerplaatsen nodig;
  • 3. Het verblijfsrecreatieve deel voor de yurts op het noordelijke terrein. Hier zijn 40 parkeerplaatsen nodig;

De bovenstaande 3 functies hebben in totaal 99 parkeerplaatsen nodig. In de in Hoofdstuk 2 afgebeelde schets is één centrale parkeerplaats gesitueerd voor 116 parkeerplaatsen. Hiermee is voldoende ruimte aanwezig voor de beoogde functies. Niet meegeteld zijn enkele mogelijke parkeerplaatsen in zuidelijke deel van het plangebied voor gehandicapten en andere doelgroepen als ook uitstapplaatsen. Het parkeerterrein op het noordelijke deelgebied is nodig voor het goed laten functioneren van de beoogde functies in deelgebied 1 en 2. Een grote parkeerplaats is in het zuidelijke deel rondom de recreatieve functies niet beoogd, maar mocht er de noodzaak voor ontstaan is er (meer dan) voldoende plaats.

  • 4. Het bedrijventerrein. Omdat nog niet geheel duidelijk is welke bedrijven zich in de bedrijfspanden gaan vestigen, is het aantal benodigde parkeerplaatsen wat lastig vast te stellen. Voor een deel van het bedrijventerrein is al duidelijk dat er een bouwbedrijf gevestigd wordt. Het totaal aantal BVO is 14.000 m2, waarvan het bouwbedrijf 2.800 m2 BVO in gebruik gaat nemen. De eis van de gemeente voor de functie bedrijventerrein is 2,7 pp / 100m2 BVO, wat neerkomt op een totaal van (140x2,7=) 378 parkeerplaatsen. Conform het CROW heeft een bouwbedrijf van 2.800 m2 BVO (28x0,9=) 26 pp nodig. Er zou dan nog 11.200 m2 BVO overblijven voor de rest van het bedrijventerrein, waarvoor nog (112x2,7=) 303 parkeerplaatsen nodig zijn. In het definitieve ontwerp zal het aantal parkeerplaatsen voldoen aan de eisen. Het plangebied is ruim genoeg om voldoende parkeerplaatsen in op te nemen. Het is het uitgangspunt om parkeren zoveel mogelijk dicht bij de betreffende functies te laten plaatsvinden. Daarnaast zijn er mogelijkheden om het parkeren op het bedrijventerrein en het recreatieterrein te combineren, aangezien de momenten waarop de parkeerdruk bij de verschillende functies het grootst is, verschilt.

Het bestemmingsplan is gezien het bovenstaande op het gebied van verkeer en parkeren uitvoerbaar.