direct naar inhoud van 3.7 Verkeer
Plan: Alverna, Veenseweg 17
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0296.ALVVEENSEWEG17-DFBP

3.7 Verkeer

Ten aanzien van verkeer en mobiliteit heeft Grontmij in september 2011 een onderzoek uitgevoerd naar de parkeerbalans, aansluiting op de Veenseweg en effecten van de ontwikkeling op omliggende wegen. De conclusies van beide onderdelen komen hieronder puntsgewijs aan de orde.

Parkeerbalans

Het parkeerterrein van Le Chateau biedt plaats aan ongeveer 50 auto's. Dit blijft onveranderd; er verdwijnt geen parkeercapaciteit vanwege de nieuwbouw.

Type speelgelegenheid   Verwacht aantal auto's 2022   Bezettingsgraad  
Speelavonden eigen leden   26   52%  
Toernooien   47   94%  
Competitie   16   32%  

Tabel 1: verwacht aantal auto's per speelgelegenheid 2022

Bovenstaande tabel laat zien dat er één type speelgelegenheid is waarbij er sprake is van een hoge bezettingsgraad; de (maandelijkse) toernooien. Hierbij wordt opgemerkt dat de organiserende jeu de boules-vereniging aan de NJBB een maximum aantal deelnemende teams dient op te geven. Momenteel wordt dit maximum bepaald op basis van het aantal (binnen)banen. In de toekomst kan er (o.b.v. ervaringen) voor gekozen worden om de parkeercapaciteit leidend te laten zijn bij het bepalen van het maximum. Op deze manier kan geanticipeerd worden op eventuele capaciteitsproblemen bij toernooien. Eventueel kan de gemeente Wijchen een rol spelen in het bepalen van dit maximum. Voor de andere 2 speelgelegenheden worden tevens geen problemen verwacht.

Aansluiting op Veenseweg

Het parkeerterrein van Le Chateau sluit aan op de Veenseweg, een erftoegangsweg met beperkte verkeersintensiteit. Op basis van de huidige intensiteit worden geen veiligheids- of afwikkelingsproblemen verwacht.

Effecten verkeersintensiteit omliggende wegen

De Veenseweg ligt in de invloedssfeer van het project Herinrichting Graafseweg Alverna. Binnen dit project is o.a. opgenomen dat de toegang tot de Leemweg (die ten zuiden van het pètanqueterrein loopt) wordt afgesloten. De verwachting is dat hierdoor een klein deel van het verkeer dat momenteel van de Graafseweg via de Leemweg naar Wijchen rijdt, in de toekomst via de Veenseweg zal rijden. De verwachting is echter dat het niet om structurele verschuivingen van intensiteiten gaat;

  • De route via de parallelweg van de Graafseweg en de Leemweg blijft qua wegbreedte aantrekkelijker dan de route via de Veenseweg, ondanks dat laatstgenoemde route korter is.
  • De gemeente Wijchen bereidt aanvullende verkeersmaatregelen voor om dit verkeer te stimuleren de route via de parallelweg en de Leemweg te gebruiken i.p.v. de Veenseweg.

Bezoekers van Le Chateau zullen op 3 manieren naar het terrein rijden:

  • Via de parallelweg van de Graafseweg, komend uit de richting van Nijmegen;
  • Via de paralleweg van de Graafseweg, komend uit de richting van Grave;
  • Via de Leemweg vanuit Wijchen.

Er is geen schatting van de verdeling van de bezoekers over deze 3 routes, maar verwacht wordt dat deze redelijk gespreid is aangezien alledrie de routes een deel van Wijchen en omgeving voeden.

De consequenties van bovengenoemde intensiteittoename op het omliggende wegennet worden als volgt geïnterpreteerd:

  • Veenseweg: relatief gezien vindt er op een aantal momenten een aanzienlijke intensiteittoename plaats (ca. 10%), maar van enige hinder, veiligheids- of capaciteitsproblemen zal naar verwachting geen sprake zijn.
  • Leemweg: Op deze weg zal de toename vanwege de uitbreiding van Le Chateau niet zichtbaar zijn.
  • Parallelweg Graafseweg: Zie Veenseweg.
  • Graafseweg: zie Leemweg.

De conclusie luidt dat de verkeerstoename die als gevolg van de uitbreiding van Le Chateau verwacht wordt, zeer beperkt is en nergens tot problemen zal leiden.

3.7.1 Conclusies water

Op grond van het Besluit Ruimtelijke Ordening moet in de toelichting van ruimtelijke plannen een waterparagraaf worden opgenomen. Hierin wordt beschreven hoe rekening is gehouden met de gevolgen van het plan voor de taken en belangen van het waterschap. De watertoets voor dit plan heeft plaatsgevonden via de Digitale Watertoets van waterschap Rivierenland (op 23 mei 2011).

Uit de gegevens die de initiatiefnemer van het plan heeft verstrekt volgt dat er sprake is van een plan dat geen of een geringe invloed heeft op de taken en belangen van het waterschap. Waterschap Rivierenland heeft geen bezwaar tegen dit plan. Het plan hoeft in het kader van de watertoets niet meer voorgelegd te worden aan Waterschap Rivierenland.