direct naar inhoud van 3.3 Onderzoek Verkeersveiligheid
Plan: Buitengebied Valburg - 10 (Windturbines De Grift)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP447-OH01

3.3 Onderzoek Verkeersveiligheid

Windturbines geplaatst nabij (rijks)wegen zouden tot verkeeronveilige situaties kunnen leiden. Daarom zijn er door Rijkswaterstaat richtlijnen opgesteld, zoals een minimale afstand tot de rand van de weg, waarmee schrikreacties en botsingen met de mast van een windturbine, kunnen worden voorkomen. In het MER Waalsprong (Bijlage Windturbines) wordt kort op deze richtlijnen gewezen.

In het kader van de ontwikkeling van het Betuws Bedrijvenpark en de windturbines in het plangebied de Grift is dit gebeurt middels een apart onderzoek.

De conclusies uit het rapport “Windturbines en verkeersveiligheid, Locatieonderzoek afslag 38, Rijksweg A15” luiden als volgt:

Aan de criteria voor plaatsing van windturbines ten zuiden van de Rijksweg A15 ter hoogte van afslag 38 wordt voldaan. In alle gevallen is sprake van voldoende obstakelvrije ruimte.

Uit een literatuurverkenning komen de volgende punten naar voren:

  • het geluid van windturbines is voor inzittenden van auto's en bestuurders van motoren nauwelijks te horen;
  • windturbines brengen geen extra risico voor verstoring of versterking van windhinder met zich mee;
  • lichtflitsen vormen geen probleem op het moment dat de frequentie niet tussen de 2,5 Hz en 16 Hz komen. Uit het slagschaduw hinderonderzoek blijkt dat de frequentie tussen de 0,4 en 1,0 Hz ligt;
  • ongevalcijfers uit situaties voor en na plaatsing van windturbines wijzen niet op een verhoogd verkeersveiligheidsrisico;
  • zichtbaarheid en herkenbaarheid van de turbines op grote afstand voorkomt schrikreacties.


Ook heeft een expertpanel zich over de onderhavige situatie gebogen. Deze komt tot het volgende:

  • de complexiteit van het verkeer en de verschillende inrichtingselementen overstemmen de windturbines waarbij de situatie niet zo complex is dat sprake kan zijn van overbelasting van de rijtaak;
  • er is geen aanleiding om te verwachten dat de windturbines visueel te veel zullen afleiden, mits de kleur van de windturbines niet contrasteert met de omgeving en er geen reclame op de windturbines staat;
  • de weg is genoeg geleidend, hoewel bij het naderen van de windturbines vanuit knooppunt Valburg over de A15 een visuele geleiding door de landschappelijke elementen wel gewenst is. Dit verlicht de rijtaak van automobilisten;
  • het rij- en anticipatiezicht wordt niet belemmerd.

Resumerend kan worden geconcludeerd dat, op basis van de bevindingen uit de literatuur en het locatiebezoek door de experts, er geen risico's ontstaan voor de verkeersveiligheid wanneer de windturbines op de aangegeven locaties worden geplaatst.

Ook is niet te verwachten dat de plaatsing van de windturbines leidt tot verkeersonveilige situaties. De experts hebben wel een aantal aanbevelingen geformuleerd die de verkeersveiligheid verbeteren. Deze worden zoveel mogelijk meegenomen bij de realisatie van de plannen.