Plan: | Dorp Lent - 12 (Hotel Van der Valk) |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP141W12-VG01 |
Het project Knoop Lent bestaat uit verschillende infrastructurele deelprojecten, waarbij de doorstroming van het autoverkeer centraal staat. Verkeer vanuit het noorden kan vanaf eind 2013 op het kruispunt Prins Mauritssingel - Graaf Alardsingel (Splitsingspunt) kiezen voor het vervolgen van de route via de Waalbrug of de Oversteek (Stadsbrug). De kruispunten Prins Mauritssingel - Graaf Alardsingel en Prins Mauritssingel - Laauwikstraat - Stationsplein zullen met verkeerslichten worden geregeld.
Het Stationsplein wordt dus als geregelde tak aangesloten op het kruispunt Prins Mauritssingel – Laauwikstraat – Stationsplein. Het Stationsplein is primair bedoeld voor autoverkeer dat trein- of buspassagiers komt halen of brengen. Daarnaast wordt een deel van de wijk Hoge Bongerd via het Stationsplein ontsloten op de Prins Mauritssingel. Ook het hotel wordt via het Stationsplein ontsloten op de Prins Mauritssingel. In de beoogde verkeerslichtenregeling is rekening gehouden met het aantal verkeersbewegingen passend bij een dergelijke (hotel)ontwikkeling.
De uitrit vanuit het hotel mondt uit op het Stationsplein, maar kruist eerst nog de fietsverbinding van/naar de beoogde fietstunnel Laauwikstraat. Verkeer vanuit de uitrit dient voorrang te verlenen aan fietsers op de fietsverbinding en aan verkeer op het Stationsplein.
Knoop Lent vormt vanaf 2013 de draaischijf voor fietsverkeer van/naar alle windrichtingen in Nijmegen-noord. Recht voor de beoogde uitrit van het hotel kruisen twee snelfietsroutes: de noord-zuid-route tussen fietsbrug Graaf Alardsingel en Snelbinder en de oost-west-route tussen Dorp-Lent en Citadel.
De fietsbrug Graaf Alardsingel en de meeste fietsinfrastructuur binnen Knoop Lent is medio 2013 opgeleverd. Waarschijnlijk wordt begin 2014 gestart met de aanleg van de fietstunnel Laauwikstraat.
Uitgangspunt bij het hanteren van parkeernormen voor nieuwbouw is dat het aantal te realiseren parkeerplaatsen overeenstemt met de (verwachte) parkeerbehoefte. Het aantal noodzakelijke parkeerplaatsen wordt vastgesteld aan de hand van de door burgemeester en wethouders vastgestelde parkeervisie 2012 en de hierin verbonden nota parkeernormen gemeente Nijmegen (2012).
De betreffende locatie ligt in een gebied wat is ingedeeld als stedelijke zone 'centrum'. Voor de onderhavige ontwikkeling gelden dus de volgende parkeernormen:
Programma | normstelling parkeerplaats (pp) |
Restaurant | 9 pp per 100m2 bvo |
Congres- / vergaderruimten | 4 pp per 100m2 bvo |
Bar | 5 pp per 100m2 bvo |
Hotel | 1 pp per kamer |
In deze parkeernormen is de parkeerbehoefte van zowel bezoekers als personeel samengenomen.
Rekenkundig dubbelgebruik van dezelfde parkeerplaatsen is toegestaan, voor zover de parkeerbehoeften van de verschillende deelfuncties ook daadwerkelijk aan verschillende gebruikstijden kunnen worden toegerekend. Deze genormeerde gebruikstijden zijn weergegeven in de parkeernormering.
Ook dienen voldoende fietsklemmen te worden gerealiseerd. Voor fietsparkeernormen wordt verwezen naar CROW-publicatie 230 'ontwerpwijzer fietsverkeer'.
Bij de ontwikkeling van Knoop Lent is rekening gehouden met twee HOV-verbindingen: vanaf knoop Lent richting Bemmel via de Prins Mauritssingel en vanaf knoop Lent richting Elst via de Griftdijk. De delen van de HOV-verbindingen die via de kruispunten Prins Mauritssingel – Graaf Alardsingel en Prins Mauritssingel – Laauwikstraat – Stationsplein lopen, worden als vrijliggende busbanen aangelegd. Het HOV zal zoveel mogelijk prioriteit krijgen binnen de verkeerslichtenregeling.
Bij het kruispunt Prins Mauritssingel – Laauwikstraat – Stationsplein worden haltes gerealiseerd. In eerste instantie blijven de haltes min of meer op de huidige locaties liggen, dus ten zuiden van het kruispunt. Vanaf eind 2013 zullen de haltes direct ten noordwesten van het kruispunt in gebruik worden genomen. Deze haltes liggen pal tussen het kruispunt en het hotel. Na het uitstappen kunnen de HOV-passagiers direct voor het hotel langs lopen richting o.a. stationsopgang en fietsenstalling.
Het beoogde eindbeeld is dat het fietsverkeer volledig ongelijkvloers wordt afgewikkeld ten opzichte van doorgaand autoverkeer op de Prins Mauritssingel en de Graaf Alardsingel. In 2013 wordt de fietsbrug Graaf Alardsingel aangelegd. Daarnaast worden voorbereidingen getroffen om in 2014 te starten met de fietstunnel Prins Mauritssingel (t.h.v. Laauwikstraat). Verder zal het stationsplein onderdeel zijn van een 30kh-zone. Met deze maatregelen is de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers geborgd.