direct naar inhoud van 4.2 Economische zaken
Plan: Dorp Lent - 12 (Hotel Van der Valk)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP141W12-VG01

4.2 Economische zaken

4.2.1 Hotelonderzoek 2008

In 2008 is een onderzoek uitgevoerd naar de hotelsector in Nijmegen. Uit dit onderzoek bleek dat er ruimte is op de Nijmeegse hotelmarkt:

  • De huidige rendementverwachting in Nijmegen is positief, met name in het congres- en toeristisch segment. Nijmegen heeft nu nog een relatief klein aanbod aan grootschalige hotels.
  • In Nijmegen ontbreekt aanbod aan de bovenkant (4-sterren) en aan de onderkant van de markt (1-2 sterren).
  • Er zijn mogelijkheden voor nieuwe hotels in specifieke marktsegmenten, gericht op bepaalde doelgroepen.

De hotelsector levert voor een stad als Nijmegen diverse voordelen. Zo draagt een goed hotelaanbod bij aan het verbeteren van het toeristisch klimaat in Nijmegen en zorgt voor het aantrekken van nog meer toeristen. Een aantrekkelijk hotelaanbod verbetert de levendigheid in de stad en zorgt voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven. De hotelsector levert veel werkgelegenheid op. Daarbij gaat het zowel om directe (laag- en middelgeschoolde) banen, als om indirecte werkgelegenheid.

Voor nieuwe hotels geldt de beleidslijn dat, gezien de ruimte op de Nijmeegse hotelmarkt, nieuwe hotelinitiatieven op dit moment positief zullen worden benaderd en zullen worden beoordeeld op hun eigen merites. Het plan voor vestiging van een hotel aan de Prins Mauritssingel past binnen de huidig vastgestelde beleidslijn. De locatie is zeer geschikt, gezien de directe nabijheid van het stadscentrum en station Nijmegen Lent. Ook is de locatie gesitueerd in de directe nabijheid van het nog te ontwikkelen centrum van de Waalsprong Citadel/Hof van Holland.

 

Horeca

Horeca is toegestaan, in aanvulling op de hotelfunctie. Het gaat daarbij om lichte horeca: restaurant, café, lunchroom, terrasfunctie etc.

Congres

Tot 250 deelnemers zijn er in Nijmegen en directe omgeving prima mogelijkheden voor een meerdaags congres. Boven de 250 deelnemers is dat minder gemakkelijk. De ligging en bereikbaarheid en het aantal beschikbare hotelkamers, maakt dit hotel geschikt om meerdaagse congressen te gaan organiseren.

Wellness en Leisure

De vrijetijdseconomie wordt steeds belangrijker. We besteden steeds meer tijd aan beleven, ontspannen en persoonlijke verzorging. Voorzieningen op het gebied van wellness sluiten aan bij functies als een hotel en congres/vergaderfaciliteit.

4.2.2 Toeristisch - recreatieve monitor Regio Arnhem Nijmegen 2011

Dit onderzoek is uitgebracht door het RBT-Kan en dateert van mei 2012. Doel van deze monitor is inzicht geven in de economische betekenis van toerisme en recreatie in de regio. Belangrijkste conclusies uit deze monitor:

  • Overnachtingen in de regio Arnhem-Nijmegen zijn gestegen met 12 % tot bijna 1,7 miljoen overnachtingen.
  • De toeristisch-recreatieve bestedingen zijn in de afgelopen periode gestegen met 6 % t.o.v. de vorige meting. Toeristen besteden circa 1,3 mrd in de regio. Op verblijfstoeristisch gebied gaat het om een stijging van 15 %, de dagtoeristische bestedingen groeiden met 5 % en het zakelijk dagtoerisme met ruim 6%. De groei van de toeristisch-recreatieve bestedingen tussen 2009 en 2011 kan voor 42% worden verklaard door een volume-effect (meer overnachtingen, standplaatsen en dagbezoeken) en voor 58% door bestedingseffect (hogere bestedingen per persoon per dag).

Algemene conclusie van de monitor: de toeristische sector heeft goed gepresteerd, met name het verblijfstoerisme (pagina 3). De monitor bevat ook een aanbeveling. De aanbeveling is om gezien de resultaten van de afgelopen periode in combinatie met de potenties en aantrekkelijkheid van de regio in te zetten op een groei van het verblijfstoerisme (met de campagne Cool Breaks is hierin al een stap gezet). In dagrecreatief opzicht is de regio al sterk ontwikkeld (met sterke attracties, musea, evenementen, natuur, twee grote steden). Doorontwikkeling tot regio die ook meer als verblijfsregio te boek zal staan vergt onder andere meer toeristische verblijfscapaciteit met voldoende onderscheidend vermogen en een concurrerende kwaliteit.

Hotel-ontwikkeling in Nijmegen 2008-2013

In de toeristisch recreatieve monitor van het RBT Kan staat ook een overzicht met het aantal bedden in de regio. Hieruit blijkt dat Nijmegen nog steeds achterblijft in aantal (875 bedden) in vergelijking tot een stad als Arnhem ( 1344 bedden). In de monitor wordt ook geconstateerd dat als het gaat het om verblijfstoerisme Nijmegen in de Stadsregio vier andere deelgebieden voor moet laten gaan. De oorzaak is, volgens de onderzoekers, het relatief beperkte hotel-aanbod in Nijmegen.

Na oplevering van het hotel-onderzoek in 2008 heeft Nijmegen er slechtst beperkte hotel-capaciteit bij gekregen. Het gaat daarbij met name om de komst van een klein stadshotel in het hogere segment (14 bedden) en B&B's. De komst van grotere hotels is vooralsnog uitgebleven. Met de realisatie van een Van der Valk-hotel en het stadshotel Opus wordt in een leemte op de Nijmeegse hotelmarkt, die er nog steeds is voorzien.

Toerisme is nog steeds een groeisector

Toerisme is nog steeds een groeisector. In vervolg op de monitor heeft het RBT KAN de Strategische Marketingsvisie 2013-2016 uitgebracht. Het RBT-KAN geeft daarin als doelstelling aan om door middel van vernieuwende marketing- en promotie-inspanningen meer bezoekers te genereren die langer blijven, meer besteden en tot herhalingsbezoek overgaan, om zo het toeristisch marktaandeel van de regio Arnhem-Nijmegen in het bijzonder en dat van diverse deelgebieden in het bijzonder te vergroten. Als ambitie voor de komende vier jaar is geformuleerd het dagbezoek te verlengen naar meerdaags bezoek, waarmee de regio Arnhem-Nijmegen als verblijfsregio groeit. Inzet is om de regio als shortbreak-bestemming te promoten en zo meer bezoekers voor meerdere dagen uit zowel de internationale als de nationale te trekken. Focus op nieuwe doelgroepen: senioren, Nederlanders op korte vakantie, gezinnen met kinderen, de zakelijke markt en Duitsers, Belgen en Britten.