Plan: | Uitbreiding bedrijventerrein Horstbeek, Hoevelaken |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0267.BP0045-0002 |
Deze beeldkwaliteitparagraaf heeft als doel om het plangebied tot onderdeel te maken van het bestaande bedrijventerrein Horstbeek. Gestreefd wordt naar een logische aansluiting op dit terrein; de nieuwe percelen moeten gezien kunnen worden als een vanzelfsprekende uitbreiding van dit gebied en sluiten aan op de oorspronkelijk uitgangspunten van het plan Horstbeek.
De beeldkwaliteitparagraaf geeft een richtlijn voor architecten en een basis voor de beoordeling door de Welstandscommissie. Ook de inrichting van de openbare ruimte en de percelen zullen op basis van deze beeldkwaliteitparagraaf worden beoordeeld. Afwijkingen zijn mogelijk, mits goed gemotiveerd en goedgekeurd door de voltallige Welstandscommissie.
Snelwegzijde
Afbeelding: richtlijnen snelwegzijde
De zuidelijke snelwegzijde is een representatieve rand van Hoevelaken in het algemeen en van bedrijventerrein Horstbeek in het bijzonder. Dit betekent allereerst dat nieuwe invullingen aan moeten sluiten op de verzorgde en bescheiden uitstraling van het dorp Hoevelaken. Daarnaast moet er nadrukkelijk aansluiting worden gevonden op de kenmerken van het bestaande bedrijventerrein Horstbeek. Om dit te bewerkstellingen wordt de snelwegzijde aangeduid als de 'voorzijde' van het terrein. Daar zijn de volgende richtlijnen aan verbonden;
Binnenzijde
Afbeelding: richtlijnen binnenzijde
Omdat de representatieve zijde van het terrein is gericht op de snelweg, mogen er aan de andere zijde meer vrijheden worden gegeven. Om deze reden zijn de voorschriften voor bebouwing en perceelsinrichting aan de zogenaamde binnenzijde van het plangebied beperkter. Omdat bedrijven hier wel hun gezicht tonen is zorg voor een goede architectuur wel belangrijk.
Om te sturen op een verzorgd straatbeeld aan deze binnenzijde is er extra aandacht uitgegaan naar de vormgeving van de ontsluitingsweg. Daarnaast zijn er regels gemaakt voor de overgangen van de percelen naar de openbare weg.
Van belang is dat er enerzijds een herkenbaar onderscheid wordt gemaakt tussen privé en openbaar gebied, maar dat er anderzijds ook een relatie tussen beide blijft bestaan. Erfafscheidingen zijn aan de binnenzijde dus wel gewenst, maar mogen de zichtrelatie tussen de ontsluitingsweg en de voorzijde van het perceel niet geheel wegnemen. Daarnaast wordt waarde gehecht aan een nette en groene uitstraling van deze zone. Om deze redenen gelden voor de binnenzijde de volgende richtlijnen;
Afbeelding: profiel voor een (eventuele) ontsluitingsweg aan de binnenzijde (profiel A-A' uit afbeelding hierboven)
Reclame
Voor reclame-uitingen gelden in hoofdzaak weer dezelfde uitgangspunten. De uitingen dienen recht te doen aan de verzorgde en bescheiden uitstraling van het dorp Hoevelaken en moeten aansluiten op het bestaande Horstbeek. Wederom wordt een onderscheid gehanteerd in de snelwegzijde en binnenzijde.
Snelwegzijde
In de representatieve zone aan de snelwegzijde zijn in principe alleen reclame-uitingen in het gevelvlak zijn toegestaan. Dit betekent dat;
Naast het bevestigen van reclame aan de gevel is het ook mogelijk om de reclame, en de eventuele belichting daarvan, te integreren met de vorm- en beeldtaal van het pand. Deze optie wordt geboden om zowel architecten als initiatiefnemers de kans te bieden om met fraaie, onconventionele oplossingen te komen. Diverse voorbeelden uit de praktijk laten zien dat er middels integratie van reclame met architectuur fraaie oplossingen te vinden zijn die niet passen binnen een vooraf geformuleerd beeldkwaliteitkader. Deze oplossingen worden pas bereikt als men bereid is verder te kijken dan naar de standaardreclame-vormen. Goede, unieke oplossingen dienen niet te worden geblokkeerd door de randvoorwaarden van een beeldkwaliteitplan, omdat ze wel degelijk kunnen bijdragen aan de beeldkwaliteit van een bedrijventerrein.
De uiteindelijke goedkeuring hiervan zal uiteraard moeten plaatsvinden door welstand. Architecten en/of exploitanten worden uitgedaagd om met een overtuigend voorstel te komen.
Binnenzijde
Aan de binnenzijde worden meer vrijheden ten aanzien van reclame geboden. De volgende richtlijnen worden gehanteerd;
Afbeelding: voorbeelden van reclame-uitingen die zijn geïntegreerd met de vorm- en beeldtaal van het bedrijfspand