direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: De Flier
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0267.BP0042-0003

2.4 Gemeentelijk beleid

2.4.1 Structuurvisie Nijkerk-Hoevelaken 2030

De Structuurvisie Nijkerk/Hoevelaken 2030 van de gemeente Nijkerk is op 30 juni 2011 door de gemeenteraad vastgesteld. De structuurvisie geeft in grote lijnen aan welke plannen de gemeente Nijkerk heeft voor de inrichting van de ruimte in de komende jaren met de blik gericht op 2030. Het is een grove schets die in de komende jaren nader wordt ingevuld. In de structuurvisie is op basis van de huidige situatie en verwachte trends ten aanzien van bevolkingsopbouw, werkgelegenheid, woningmarkt, economisch profiel, mobiliteit en ruimtelijke ontwikkelingen een visie geformuleerd voor de gemeente.

In 2030 profileert gemeente Nijkerk zich met de unieke combinatie van drie identiteiten die op relatief korte afstand te ervaren zijn:

  • 1. Stadse identiteit, waaronder de zone rondom de A28 en in mindere mate de A1;
  • 2. Dorpse identiteit, zoals de dorpskernen van Nijkerkerveen, Hoevelaken en de wijken aan de zuid- en oostkant van Nijkerk;
  • 3. Landelijke identiteit, vooral het buitengebied van de gemeente.


In de structuurvisie worden op hoofdlijnen vier strategische keuzes gemaakt ten aanzien van de gewenste ontwikkeling en profilering van Nijkerk in de regio:

  • 1. Drie kernen met eigen cultuur en samenleving;
  • 2. Landbouw en Landschap gaan samen;
  • 3. Tegengaan van verrommeling in gekoesterde landschappen;
  • 4. Ontwikkeling bedrijventerrein, na ontwikkeling van De Flier en Arkerpoort wordt ruimte voor nieuwe bedrijvigheid gevonden door herstructurering van Arkervaart Oost.

afbeelding "i_NL.IMRO.0267.BP0042-0003_0005.jpg"

afbeelding - uitsnede Integrale toekomstvisiekaart Structuurvisie Nijkerk/Hoevelaken 2030

Voor dit bestemmingsplan is met name het onderwerp 'Economie' relevant. De gemeente Nijkerk heeft zich in de afgelopen jaren economisch sterk ontwikkeld. Van oudsher heeft de gemeente een sterke landbouwsector gehad maar mede vanwege de ligging nabij de A1 en A28 is de gemeente ook een zeer geschikte plek voor andere bedrijvigheid. Om in de toekomst op de juiste manier in te kunnen spelen op de behoefte is in het kader van de Structuurvisie een onderzoek uitgevoerd naar het economische profiel van Nijkerk. Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente Nijkerk een positieve woon-werkbalans heeft. Daarnaast is in de toekomst behoefte aan 50 hectare bedrijventerrein tot 2025. De behoefte van 50 hectare aan nieuwe bedrijventerrein wordt in nauwe samenwerking met de gemeente Amersfoort en de regio Food Valley nader ingevuld. Bij deze nadere invulling geldt als uitgangspunt dat het transformeren van bestaande verouderde bedrijventerrein de voorkeur heeft boven uitbreiding.

In de Structuurvisie wordt ook ingezet op vitale bedrijventerreinen. De uitstraling van de bedrijventerreinen bepaalt in belangrijke mate of een terrein als ‘vitaal’ ervaren wordt door de gebruiker of bezoeker. Het is daarom belangrijk dat de openbare ruimte en de kwaliteit van de gebouwde omgeving een juiste uitstraling hebben. Aan de buitenkant kan je zien wat de binnenkant beoogt te zijn. Het is daarnaast van belang dat een gedifferentieerd pakket aan werkmilieus wordt aangeboden zodat kwalitatief hoogwaardige bedrijven zich willen vestigen binnen de gemeentegrenzen en de succesvolle en sterke bedrijven behouden worden voor de gemeentelijke economie.

Ontwikkeling De Flier
In de structuurvisie is de ontwikkeling van De Flier opgenomen. De Flier krijgt een oppervlakte van circa 40 hectare waarvan 27 netto uitgeefbaar is. De Flier wordt ontwikkeld om ruimte te kunnen bieden aan de groei van lokale bedrijven, om versterking van de economische structuur mogelijk te maken met nieuwe bedrijven (binnen het foodcluster, kennisintensieve bedrijven) en om kwaliteitsverbetering van het landschap te kunnen realiseren door het opvangen van bedrijven uit het buitengebied. Ook dient De Flier mogelijkheden te bieden aan bedrijfsverplaatsingen zowel vanuit het buitengebied als de kern, zodat op deze vrijkomende locaties een kwaliteitsimpuls gegeven kan worden.

Voor De Flier is een ruimtelijk-functionele indeling opgesteld die de uitstraling per deelgebied beschrijft. Een zonering die de kwaliteit waarborgt. Daarnaast wordt bij de ontwikkeling van De Flier veel aandacht besteed aan de aansluiting met het omliggende landschap. Dit wordt ondermeer vormgegeven door een groene uitstraling, representatieve randen die aansluiten bij het omliggende landschap en het benutten van oorspronkelijke landschappelijke elementen in ontwerp van het terrein.

2.4.2 Economische perspectieven voor Nijkerk

In het kader van de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van Nijkerk is in september 2010 een onderzoek uitgevoerd gericht op de werkgelegenheid in de toekomst en de behoefte aan nieuwe bedrijventerreinen. Voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein De Flier is met name de behoefte aan nieuw bedrijventerrein van belang.

Uit het onderzoek blijkt dat de economie in Nijkerk beter presteert in vergelijking met de gemiddelde situatie in Nederland. Verder blijkt uit het onderzoek dat voor de gemeente Nijkerk zelf behoefte is aan 27 hectare nieuw bedrijventerrein voor uitbreiding, verplaatsing en vervanging. Daarnaast is op regionaal niveau nog eens 23 hectare nodig voor ontwikkeling van de Food Valley en regio Amersfoort. In totaal betekent dit dat er behoefte is aan een planningsopgave voor nieuwe bedrijventerrein in Nijkerk van 50 hectare voor de periode van 2010-2025.

De realisatie van bedrijventerrein De Flier houdt de ontwikkeling van ruim 27 hectare uitgeefbaar bedrijventerrein in. Op het terrein worden geen afzonderlijke kantoorruimten mogelijk gemaakt. De realisatie van De Flier sluit derhalve aan op de uitkomsten uit het onderzoek met betrekking tot de behoefte.

2.4.3 Stedenbouwkundig plan en Beeldkwaliteitplan

De gemeente Nijkerk heeft ten behoeve van de ontwikkeling van De Flier in januari 2012 een stedenbouwkundig- en beeldkwaliteitplan opgesteld.
Het stedenbouwkundig plan en beeldkwaliteitplan vormen een belangrijke informatiebron voor dit bestemmingsplan. In het stedenbouwkundig- en beeldkwaliteit plan wordt uitgebreid stilgestaan bij het doel van de ontwikkeling van De Flier. Daarnaast wordt een beschrijving gegeven van de huidige situatie ter plaatse van de ontwikkellocatie en wordt in woord en met verbeeldingen de stedenbouwkundige opzet van het bedrijventerrein beschreven.

Tot slot is in het beeldkwaliteitplan (BKP) voor de zes zones op De Flier een beschrijving opgenomen. Hierbij zijn de volgende zes zones gehanteerd:

  • 1. zichtzone A28;
  • 2. fliersteeg (Oost);
  • 3. hart en Hoofdstraat;
  • 4. reguliere zone (zone basisniveau);
  • 5. noord;
  • 6. zuid.

Het BKP streeft naar een aansprekend beeld dat wervend is voor potentiële bedrijven en daarnaast verhelderend is richting betrokkenen. Het BKP biedt voldoende mate van flexibiliteit om in de loop van het proces architecten ontwerpvrijheid te geven en bij voortschrijdend inzicht op onderdelen wijzigingen te kunnen aanbrengen, zonder dat daarbij het totaalconcept wordt aangetast. Het beeldkwaliteitplan geldt voor de openbare ruimte, de private terreinen én de bebouwing.

Het BKP is een belangrijk instrument om de beoogde ambities te realiseren en is gericht op ontwikkeling waarbij het wordt gehanteerd als sturend instrument om het ruimtelijke beeld actief te beïnvloeden. Het BKP moet voldoende houvast bieden als toetsingskader voor concrete bouwaanvragen. Daarnaast zal het beeldkwaliteitplan ook moeten doorwerken op andere beleidsterreinen zoals de inrichting en het beheer van de openbare ruimte en het gemeentelijke groenbeleid. Het BKP is voor de overige onderdelen een handreiking voor welstandsadvies. Het BKP wordt via besluitvorming in de raad onderdeel van de welstandsnota. De afstemming tussen het BKP en het inrichtingsplan voor de openbare ruimte is gedaan.

In dit bestemmingsplan worden voorzover het mogelijk is de stedenbouwkundige opzet en de beeldkwaliteitseisen opgenomen. Dit vertaalt zich onder andere in het opnemen van de hoofdinfrastructuur, openbare ruimte en bouwhoogten. Voor de onderdelen uit het stedenbouwkundig- en beeldkwaliteitplan die geen doorwerking in het bestemmingsplan kunnen krijgen vormen de Welstandsnota en het stedenbouwkundig- en beeldkwaliteitplan zelf het toetsingskader.

2.4.4 Waterplan (2006)

Het waterplan Nijkerk is gezamenlijk opgesteld door de gemeente Nijkerk, het Waterschap Vallei & Eem (met ingang van 1-1-2013 'Waterschap Vallei en Veluwe) en het Waterschap Veluwe. In het waterplan geven de gemeente en de waterschappen hun gezamenlijke visie op de toekomst van het water in Nijkerk. De visie geeft aan de hand van een zestal thema's aan hoe het watersysteem er op lange termijn uit moet zien en bevat doelstellingen voor de lange, middellange en korte termijn:

  • samenwerken aan water en ruimte
    De samenwerking tussen gemeente en waterschap zal op het gebied van ruimtelijke ontwikkelingen worden verbeterd. Zo zal er genoeg ruimte voor water gerealiseerd moeten worden in de uitbreidingsgebieden en worden er afspraken gemaakt over de uitvoering van de watertoets;
  • voort met afkoppelen
    Afkoppelen van hemelwater geldt voor gebouwen en verhard oppervlak, waardoor het riool niet onnodig wordt belast met regenwater. Nijkerk heeft al vrij veel ervaring met afkoppelen in bestaand stedelijk gebied. De gemeente en waterschap gaan aangeven wanneer en onder welke randvoorwaarden er dient te worden afgekoppeld. Ook worden particulieren en bedrijven beter betrokken bij afkoppelen;
  • aanpak grondwaterproblematiek
    De gemeente zal de komende jaren onder andere een actievere rol gaan spelen bij het oplossen van grondwateroverlast in stedelijk gebied;
  • verbeteren waterkwaliteit en ecologie
    De gemeente en de waterbeheerders willen extra aandacht besteden aan het verbeteren van de lokale waterkwaliteit. Het streven is bijvoorbeeld om ca. 50% van de oevers van nieuwbouwwijk natuurvriendelijk in te richten;
  • bevorderen gebruik en beleving van water
    Water dat goed wordt ingericht, is aantrekkelijk om naar te kijken, langs te wandelen en te fietsen, of in te spelen. Het kan een kwaliteit toevoegen aan de woon- of werkomgeving. Het beheer en onderhoud van watergangen wordt geïntensiveerd, daarbij is de intentie om daar waar mogelijk samen te werken met scholen.
    De mogelijkheden voor extensieve vormen van recreatie op en langs het water (zoals kanoën, wandelen, fietsen) worden waar mogelijk uitgebreid;
  • water en vuur
    De brandweer heeft actief meegewerkt aan het waterplan Nijkerk zodat de bluswatervoorziening optimaal gemaakt kan worden.

Voor dit bestemmingsplan is een waterparagraaf opgenomen in paragraaf 4.2. Hierin is opgenomen welke waterhuishoudkundige thema's relevant zijn voor het plangebied en op welke manier daarmee wordt om gegaan.

2.4.5 Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan

Het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP) is vastgesteld op 26 mei 2011. De ambitie van de gemeente luidt als volgt: "Nijkerk heeft de ambitie om goed en veilig bereikbaar te blijven via zowel de weg als het spoor voor haar bewoners en vanuit haar omgeving, waarbij de drie kernen ook de komende jaren onderling goed met elkaar verbonden blijven".

Om deze ambitie te kunnen realiseren zijn voor de verschillende onderwerpen specifieke doelstellingen en ambities geformuleerd. Deze ambities zijn vervolgens vertaald naar opgaven en maatregelen. Deze doelstellingen zijn:

  • De doorstroming op het lokale hoofdwegennet moet worden verbeterd en het sluipverkeer moet worden voorkomen. Voor de kernen geldt dat ze ook de komende jaren onderling goed met elkaar verbonden blijven en nieuwe ontwikkelingen moeten goed en duurzaam op het (lokale) hoofdwegennet worden ontsloten.
  • Daarbij wil Nijkerk zich wel blijven profileren als verkeersveilige gemeente.
  • De reeds aanwezige bedrijventerreinen en de nog te ontwikkelen locaties worden zowel via de weg als het water goed en direct ontsloten.
  • Het fietsgebruik op met name de korte en middellange afstand (tot 15 kilometer) wordt gestimuleerd door het vormgeven van een samenhangend, aantrekkelijk en (sociaal) veilig fietsnetwerk binnen en tussen de kernen.
  • Voor wat betreft het openbaar vervoer wordt ingezet op het stimuleren en optimaliseren van het gebruik van het openbaar vervoer als onderdeel van de ketenmobiliteit.
  • Mobiliteit is in de gemeente Nijkerk de belangrijkste veroorzaker van CO2-uitstoot en draagt hierbij aan de klimaatverandering. De lokale klimaatdoelen van de gemeente Nijkerk zijn vastgelegd in het milieubeleidsplan.

Opgaven
De geformuleerde doelstellingen resulteren in een aantal concrete opgaven. Voor De Flier zijn de belangrijkste:

  • Handhaven huidige aansluitingen op het rijkswegennet.
  • Stimuleren van het gebruik van de fiets, zowel utilitair als recreatief (verhogen fietsgebruik op korte ritten).
  • Realiseren ongelijkvloerse fietskruisingen met gebiedsontsluitingswegen, zoals de N301.
  • Realiseren van een goede fietsontsluiting bij geplande ruimtelijke ontwikkelingen.


De belangrijkste wegen op het bedrijventerrein De Flier krijgen een passende bestemming. Het betreft hier de wegen die zorgen voor de toegang tot en uitrit van het bedrijventerrein.

2.4.6 Milieubeleidsplan

Het Milieubeleidsplan 2009-2012 is de opvolger van het Milieubeleidsplan 2004-2007 en is op 28 mei 2009 door de gemeenteraad vastgesteld. Met dit Milieubeleidsplan stelt de gemeenteraad de kaders van het milieubeleid voor de komende periode vast en brengt zij accenten aan die zij belangrijk vindt. Het milieubeleidsplan 2009-2012 is integraal en in samenhang met andere beleidsterreinen opgesteld.

Het accent ligt op duurzame ontwikkelingen en de aanpak van hardnekkige milieuproblemen. De nadruk ligt op een gezonde veilige leefomgeving, met een eigen verantwoordelijkheid voor bedrijfsleven en burgers. Door de kredietcrisis is de aandacht vooral ook gericht op duurzame energie en samenleving. Het milieubeleid anticipeert op wetgeving en recente ontwikkelingen.

Het Milieubeleidsplan kent vier speerpunten namelijk klimaat, leefbaarheid, duurzaamheid en verantwoordelijkheid. Binnen de vier speerpunten zijn subthema’s ondergebracht.

De gemeente zet bijvoorbeeld in op energiebesparing en duurzame energie, op duurzaam ruimtegebruik en duurzaam bouwen als antwoord op de klimaatvraagstukken. Daarnaast zijn duurzame relaties tussen burgers, ondernemers, de maatschappelijke organisatie en de regiopartner belangrijk om uitvoering te geven aan dit plan.

Bovendien werkt de gemeente aan het bewaken, behouden en verbeteren van de kwaliteit van het water, de lucht, de bodem, het landschap en de natuur. Het verminderen van afval en het veilig maken en houden van de omgeving. Kort samengevat de kwaliteit van de Nijkerkse leefomgeving.

In het kader van de ontwikkeling van De Flier is in het stedenbouwkundigplan uitgebreid ingegaan op het aspect duurzaamheid. Voor De Flier wordt op vier verschillende manieren aandacht gegeven aan duurzaamheid:

  • 1. terreinniveau en openbare ruimte;
    voorbeelden zijn een duurzaam watersysteem, duurzame inrichting van het terrein, zorgvuldige ruimtelijke inpassing.
  • 2. kavelniveau;
    voorbeelden zijn flexibiliteit in verkaveling en optimalisering grondgebruik.
  • 3. gebouwenniveau;
    voorbeelden zijn beperkt verhard oppervlak, gebruik van uitlogende materialen minimaliseren, toepassen van energieopwekkingstechnieken en landschappelijke inpassing langs Fliersteeg.
  • 4. milieugebruiksruimte.
    voorbeelden zijn inwaartse milieuzonering, gezamenlijke afvalverzameling en clustering vervuilers.

Kijkend naar de voorgenomen maatregelen zoals beschreven in het stedenbouwkundigplan kan gesteld worden dat bij de ontwikkeling van De Flier aangesloten wordt bij de vier speerpunten uit het milieubeleidsplan, te weten klimaat, leefbaarheid, duurzaamheid en verantwoordelijkheid.

2.4.7 Reclamebeleid 2009

De gemeente Nijkerk is bezig met het opstellen van reclamebeleid. Het reclamebeleid wordt een aanvulling op de Welstandsnota. In het reclamebeleid komen kaders waar bij het plaatsten van reclame-uitingen aan voldaan moet worden. Het reclamebeleid voor de gemeente wordt onderverdeeld in verschillende soorten stedelijke- en landelijke gebieden. Dit bestemmingsplan heeft betrekking op het nieuwe bedrijventerrein De Flier en dus wordt het beleid voor reclame op bedrijventerreinen relevant.

Nu het reclamebeleid nog in ontwikkeling is, is het reclamebeleid dat is opgenomen in het beeldkwaliteitplan voor De Flier van toepassing. Het reclamebeleid dat in het beeldkwaliteitplan staat beschreven is nauw verbonden met de architectuur van een bedrijfsgebouw. Indien het bedrijfsgebouw een representatief karakter heeft kan hier bij het opnemen van een bedrijfsnaam en/of logo op worden aangesloten en kan de herkenbaarheid van het gebouw worden vergroot. Aansluiting van reclame-aanduidingen op de architectuur van een bedrijfsgebouw is dus van wezenlijk belang voor het aanbrengen van reclame-aanduidingen.

Voor De Flier is per zone op het nieuwe bedrijventerrein apart reclamebeleid van toepassing. Daarnaast kan op een bedrijventerrein onderscheid worden gemaakt tussen verschillende soorten reclame-aanduidingen. Het aanbrengen van deze reclame-uitingen bij bedrijven hoeft geen problemen op te leveren mits in aantal, grootte en uitstraling de effecten op de omgeving beperkt zijn. Voorzover deze voorwaarden ruimtelijke relevant zijn en doorwerking behoeven in dit bestemmingsplan is in de regels hiervoor een aparte bepaling opgenomen.

2.4.8 Beleidsregel detailhandel op bedrijventerreinen

Onder invloed van onder andere de opkomst van internet en de behoefte aan schaalvergroting bij ondernemers ontvangt de Gemeente Nijkerk steeds vaker verzoeken om mee te werken aan detailhandel op bedrijventerreinen. Geldende bestemmingsplannen laten detailhandel op dergelijke locatie vrijwel nooit toe. Omdat het te voorbarig is dat per definitie niet meegewerkt kan worden aan detailhandel op bedrijventerreinen heeft de gemeente Nijkerk de beleidsregel detailhandel op bedrijventerreinen opgesteld.

De gemeentelijke beleidsregel voor detailhandel op bedrijventerreinen is gebaseerd op het provinciaal en reeds vigerend gemeentelijk beleid en heeft tot doel de detailhandel op bedrijventerreinen in de gemeente Nijkerk te reguleren. In de beleidsregel zijn uitgangspunten opgenomen waarbij de vestiging van detailhandel op bedrijventerreinen rekening meegehouden moet worden. Het betreft hier enkele algemene uitgangspunten maar ook specifieke uitgangspunten voor:

  • detailhandel in volumineuze goederen;
  • grootschalige detailhandel;
  • internetdetailhandel;
  • ondergeschikte detailhandel.


Voorzover de uitgangspunten een ruimtelijke relevantie hebben zijn deze verwerkt in dit bestemmingsplan. Binnen de bedrijventerreinbestemming is met inachtneming van bepaalde voorwaarden de vestiging van detailhandel mogelijk gemaakt.