Plan: | Hoevelaken Zuid, Meerveldlaan - Parklaan 2010 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0267.BP0008-0003 |
Witteveen+Bos heeft een notitie (verkeer Meerveldlaan/Parklaan en Wilhelminalaan, zie bijlage 1) opgesteld waar ingegaan wordt op de aspecten verkeer en parkeren.
De gemeente Nijkerk, waar het plangebied in ligt heeft in haar Parkeerbeleidsplan (nog) geen eigen richtlijnen opgenomen voor de te hanteren parkeerkentallen. Wel heeft de gemeente in haar Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP) uit 2005 een wensbeeld opgenomen voor deze normen.
Dit wensbeeld laat zien dat voor nieuwe situaties de richtlijnen hoger liggen dan in bestaande situaties. In tegenstelling tot bestaande situaties is bij nieuw of her te ontwikkelen gebieden in principe ruimte om een kwalitatief goede en duurzame parkeersituatie te creëren. Voor sociale woningbouw geldt een norm van 1,0 tot 1,4 parkeerplaats per woning. Voor koopwoningen geldt een parkeernorm van 1,5 à 2,0 parkeerplaats per woning. Niet alleen de norm is van belang. Ook het plaatsen van de parkeergelegenheid daar waar de behoefte aan parkeren aanwezig is, levert een bijdrage aan het functioneel gebruik van parkeerplaatsen.
Voor de ontwikkeling van het voorgenomen plan is een maximale norm van 19 parkeerplaatsen nodig. De Alliantie ontwikkeling heeft dan ook aangegeven bij realisatie van de plannen uit te gaan van de norm van 1,2 parkeerplaatsen per woning. Er worden 20 parkeerplaatsen op eigen terrein aangelegd. Dit is voldoende om aan de norm te voldoen.
Aangezien het parkeren bij het voorgenomen plan op eigen terrein plaatsvindt, is het aannemelijk dat het plan geen grote gevolgen heeft voor de verkeersafwikkeling in de omgeving en er voldoende parkeergelegenheid wordt aangebracht. Daarmee zijn er op het gebied van verkeer geen belemmeringen voor de ontwikkeling van deze plannen.