direct naar inhoud van 4.6 Geluid
Plan: Hoevelaken Zuid, Meerveldlaan - Parklaan 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0267.BP0008-0003

4.6 Geluid

Op 1 januari 2007 is de gewijzigde Wet geluidhinder (Wgh) in werking getreden. Er wordt daarin onderscheid gemaakt tussen geluidsgevoelige en overige gebouwen. In de wet worden woningen als "geluidsgevoelig gebouw" bepaald en zijn "andere geluidsgevoelige gebouwen":

  • a. Onderwijsgebouwen;
  • b. Ziekenhuizen en verpleeghuizen;
  • c. Bij Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) aan te wijzen andere gezondheidszorggebouwen dan bedoeld onder 2; een gymnastieklokaal maakt voor de toepassing van de wet geen deel uit van een onderwijsgebouw.

Op basis van de Wgh zijn er drie geluidsbronnen waarmee bij de vaststelling van bestemmingsplannen rekening gehouden dient te worden: wegverkeers-, railverkeers- en industrielawaai.

De voorgenomen ontwikkeling betreft de ontwikkeling van 14 seniorenappartementen dit is in de Wet geluidhinder aangemerkt als geluidsgevoelig gebouw. Onderzoek in het kader van de Wet geluidhinder is derhalve noodzakelijk.

4.6.1 Wegverkeerslawaai

Artikel 76 van de Wet geluidhinder verplicht ertoe om bij een bestemmingsplan rekening te houden met de geluidzone van wegen, wanneer sprake is van realisatie van nieuwe geluidsgevoelige objecten binnen een geluidzone. Uit onderzoek dient te blijken dat de grenswaarden uit de Wet geluidhinder niet overschreden worden.

Op grond van artikel 74 Wgh heeft iedere weg van rechtswege een geluidzone, met uitzondering van:

  • wegen die liggen binnen een tot woonerf bestemd gebied;
  • wegen waarop een wettelijke snelheid geldt van ten hoogste 30 km/uur.

Het plangebied ligt in de nabijheid van enkele wegen waarop een wettelijke snelheid geldt van 30 km/uur. Het betreft hier de Meerveldlaan en de Parklaan. Op basis van de Wgh is voor deze wegen formeel geen onderzoek nodig.

Het plangebied ligt echter ook in de geluidzone van de Oosterdorpsstraat. Deze weg is niet bestempeld als woonerf of als een weg met een wettelijke snelheid van 30 km/uur. Voor de voorgenomen ontwikkeling dient een akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai uitgevoerd te worden.

Witteveen+Bos heeft een akoestisch onderzoek (akoestisch onderzoek, HVK9-1/eekc/025, zie bijlage 1) uitgevoerd naar de invloed van de Oosterdorpsstraat op het plangebied. Uit het onderzoek blijkt dat ten gevolge van het wegverkeer op de Oosterdorpsstraat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB in het plangebied niet wordt overschreden. Er worden derhalve geen problemen voorzien met betrekking tot wegverkeerslawaai.

Het aspect geluid vormt geen belemmering voor de ontwikkeling van het voorgenomen plan.