Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Hoek Ericalaan-Russulalaan
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0233.BPhoekEricaRussula-0401

4.7 Externe veiligheid

Schoonderbeek en Partners Advies BV heeft op 27 april 2009 een Quickscan externe veiligheid (nummer 09172.R01a) opgesteld. Het beoordelingskader externe veiligheid richt zich op gevaarlijke stoffen en kan naar risicobron grofweg als volgt ingedeeld worden:  
  • Inrichtingen waar risicovolle activiteiten plaatsvinden; 
  • Buisleidingen; 
  • Vervoer over weg, water of spoor; 
  • Luchtverkeer.
Het luchtverkeer is bij dit plan niet relevant.  
In de nabijheid van de locatie komen geen Bevi-inrichtingen voor. De afstand tot het dichtstbijgelegen bungalowpark (mogelijke propaantanks) is ruim 200 meter. Externe veiligheid als gevolg van Bevi-bedrijven is in dit plan niet aan de orde.  
Op een afstand van circa 930 meter tot het plangebied ligt het kazernecomplex Generaal Spoorkazerne aan de Leuvenumseweg. Op de risicokaart zijn risicoafstanden vermeld. Er wordt vermoed dat op het kazernecomplex munitieopslag aanwezig is. De invloedssferen externe veiligheid van dergelijke opslagen is doorgaans beperkt vanwege genomen veiligheidsmaatregelen. Mede gelet op de grote afstand tot het plangebied kan worden gesteld dat het aspect externe veiligheid als gevolg van inrichtingen geen belemmering voor de ontwikkeling van het plangebied vormt.  
Uit de kaart van het buisleidingennetwerk in Nederland en de risicokaart is gebleken dat zich binnen of in de buurt van het plangebied geen relevante buisleidingen bevinden. Het aspect externe veiligheid als gevolg van transport van gevaarlijke stoffen door buisleidingen is geen belemmeringen voor de ontwikkeling van het plangebied.  
Aan de hand van de risicoatlassen is gebleken dat ten aanzien van vervoer van gevaarlijke stoffen spoor en binnenvaart niet relevant zijn. Met betrekking op het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg ligt de N303, Leuvenumseweg, op ongeveer 950 meter van het plangebied. Uit het rapport van de risicokaart blijkt dat enkel LF1 en LF2 stoffen over deze weg worden vervoerd. Het plan ligt daarmee ver buiten de invloedssfeer van de N303, waardoor dit transport voor het plan niet relevant is. Het aspect externe veiligheid als gevolg van transport van gevaarlijke stoffen via weg, binnenvaart en spoor is geen belemmering voor de ontwikkeling van het plangebied.  
De conclusie is dat zowel het plaatsgebonden- als het groepsgebonden risico in geen van de gevallen een belemmering voor het plan vormt.