direct naar inhoud van 5.10 Verkeer en parkeren
Plan: Bestemmingsplan Unilocatie, Wachtelenbergweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0232.EPE012Unilocatie-VBP1

5.10 Verkeer en parkeren

Een ruimtelijke ontwikkeling mag niet leiden tot problemen bij de verkeersafwikkeling of tot parkeeroverlast conform het parkeerbeleidsplan.

Ten behoeve van parkeren, ten behoeve van de nieuwe en de bestaande functies, en de verkeersituatie op de locatie is een Verkeersonderzoek en inrichting openbare ruimte opgesteld voor de Unilocatie waarin is onderzocht hoe de openbare ruimte ingericht moet worden ten behoeve van de verschillende verkeersvoorzieningen. Het complete rapport is opgenomen in de bijlagen bij dit plan. Hieronder worden de bevindingen kort samengevat. Voor het opstellen van het rapport is gebruik gemaakt van verschillende inventarisaties en onderzoeken. Eveneens is tijdens enkele informatieavonden input gevraagd van belanghebbenden en belangstellenden.

Het ontwerp

Parkeervoorzieningen

In het parkeren voor het halen en brengen van schoolgaande kinderen is voorzien door een Kiss en Ride strook voor de Hoge Weerdschool te realiseren. Op deze cirkelvormige voorziening is plaats voor 6 voertuigen. Deze plaatsen zijn alleen bestemd voor het afzetten van de kinderen.

Parkeren is mogelijk op de direct ten noorden van de Kiss en Ride strook gelegen voorzieningen. Hier zijn voldoende parkeerplaatsen beschikbaar voor halen en brengen van kinderen en het personeel. De meeste parkeerplaatsen grenzen aan een trottoir. Ten noorden van deze parkeervoorziening ligt de parkeervoorziening voor SV Epe en de tennisvereniging. Uiteraard kunnen de parkeervoorzieningen van SV Epe ook worden gebruikt door de school en is het omgekeerde ook het geval.

Op werkdagen zullen hoofdzakelijk de parkeerplaatsen ter hoogte van de school worden gebruikt. Enerzijds door halen en brengende ouders, anderzijds door personeel en bezoekers van SV Epe en de tennisvereniging. Hiervoor is voldoende capaciteit (circa 50 parkeerplaatsen) aanwezig.

In het zuidelijke deel van het gebied is parkeerruimte voor halen en brengen gecreëerd door de parkeerplaats van AV Cialfo in oostelijke richting uit te breiden. Hierdoor is er op korte afstand tot de ingang van de school parkeerruimte voor halen en brengen beschikbaar.

Fietsvoorzieningen

De fietser kan de parkeervoorzieningen bereiken via de Sportlaan, de Wachtelenbergweg, de Grintgroeveweg en de fietsvoorziening ten noorden van de Wachtelenbergweg. Op de Sportlaan komen geen aparte fietsvoorzieningen. Dit is ook niet nodig omdat het een weg betreft met een beperkte functie. Alleen de scholen en de sportvoorzieningen en een (beperkt) aantal woningen kunnen via deze weg worden bereikt. Wel is er een aantal fietsdoorsteken aangelegd. Het betreft een verbinding vanaf de Wachtelenbergweg naar de parkeerplaats van AV Cialfo. Deze route verloopt via het bestaande ‘olifanten’pad dat momenteel al aanwezig is en via de bestaande Grintgroeveweg, die hiervoor op dit gedeelte wordt aangepast. Het schoolgaande fietsverkeer hoeft geen verkeersstroom te kruisen.

De tweede fietsverbinding die is gerealiseerd is een verbinding tussen de toegangsweg van de parkeerplaats van AV Cialfo en de ingang van de W.G. van de Hulstschool. Hierdoor kan het fietsverkeer afzonderlijk van het autoverkeer de school benaderen.

Het stallen van fietsen is voorzien voor de kantine van SV Epe. Voor de W.G. van de Hulstschool geldt dat een stalling kan worden gerealiseerd aan de parkeerplaatszijde van de school.

Voetgangersvoorzieningen

Aan beide zijden van de Wachtelenbergweg wordt een trottoir gerealiseerd op het gedeelte ten noorden van de toegang tot de parkeervoorziening van AV Cialfo. Ten zuiden van deze aansluiting is, evenals in de huidige situatie, alleen een trottoir aan de oostzijde aanwezig. Het trottoir aan de oostzijde gaat over in het trottoir langs de Sportlaan. De voetgangersvoorziening aan de westzijde komt vanaf de toegang van de W.G. van de Hulstschool, loopt vervolgens parallel aan de fietsdoorsteek naar de toegangsweg van het parkeerterrein van AV Cialfo en volgt daarna deze weg tot aan de Wachtelenbergweg. Daarna loopt het trottoir langs de Wachtelenbergweg, vervolgens tussen het schoolplein en de Kiss en Ride strook door en eindigt op de parkeervoorziening van SV Epe.

Wachtelenbergweg

De Wachtelenbergweg wordt net ten noorden van De Leegte afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Hierdoor dient het gemotoriseerde verkeer ten zuiden van de afsluiting naar de Officiersweg of de Hoge Weerd te rijden om het gebied te verlaten. De woningen die liggen ten noorden van de afsluiting worden ontsloten via de Sportlaan. De afsluiting wordt zodanig vormgegeven dat deze bij calamiteiten kan worden opengesteld, waardoor de hinder voor hulpdiensten beperkt is. De vormgeving van de Wachtelenbergweg wordt op het gedeelte tussen de afsluiting en de Sportlaan niet gewijzigd met dien verstande dat de weg in oostelijke richting afbuigt en min of meer vloeiend overgaat in de Sportlaan. Hierbij wordt voor een deel gebruik gemaakt van de groenzone ten zuiden van de Sportlaan. Ten zuiden van de afsluiting wordt de vormgeving bij voorkeur aangepast tot een fietsstraat.

Sportlaan

De vormgeving van de Sportlaan wordt wel gewijzigd. De zuidzijde van deze weg blijft hierbij in tact. Aan de noordzijde van de weg worden de gestoken parkeervakken omgebouwd tot haaksparkeervakken. Omdat de noordelijke begrenzing van de bestaande vakken in tact blijft, betekent dit dat de rijbaan van de Sportlaan wordt versmald. De breedte van de rijbaan bedraagt 5,0 meter. Dit is in principe niet voldoende om parkeerhandelingen uit de haaksparkeervakken mogelijk te maken.

Echter achter de bestaande parkeervoorzieningen aan de zuidzijde is een brede bufferstrook aanwezig die benut kan worden, waardoor het uitvoeren van parkeerhandelingen geen probleem is.

De toegang van de parkeerplaats van SV Epe verloopt niet meer via de Wachtelenbergweg, maar wordt in oostelijke richting opgeschoven. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor de school en wordt de huidige onlogische beweging Sportlaan – Wachtelenbergweg opgeheven. Tevens ligt de toegangsweg van de parkeervoorziening zover mogelijk van de scholen en kantine van SV Epe vandaan, waardoor voor een groot deel van de parkeerplaatsen geldt dat er geen parkeerwegen hoeven te worden overgestoken om de voorzieningen te kunnen bereiken.

Overige vormgevingsaspecten

  • Grintgroeveweg

Het oostelijke deel van de Grintgroeveweg dat dienst doet als toegangsweg naar de parkeervoorzieningen van AC Cialfo en MHC Epe is in noordelijke richting opgeschoven.

Dit betekent dat de parkeerplaats van AV Cialfo wat smaller is geworden. Daar staat tegenover dat de parkeerplaats in oostelijke richting is uitgebreid, waardoor per saldo meer parkeercapaciteit beschikbaar is. De aansluiting van de Grintgroeveweg op de Wachtelenbergweg is ook in noordelijke richting opgeschoven. Hiermee wordt het verkeer ten noorden van de woningen langs de Wachtelenbergweg afgewikkeld. De ligging van deze aansluiting is zodanig dat de woningen (bij donker) geen lichtinval krijgen van het verkeer dat de parkeerplaats verlaat.

  • Kruispunt Hoge Weerd - Sportlaan

Bij de aansluiting van de Sportlaan met de Hoge Weerd wordt aandacht besteed aan het oversteken voor fietsers.

  • Toegang SV Epe

De toegang van het hoofdveld van SV Epe wordt opgeschoven in noordelijke richting. Hierdoor komt de ingang dichter bij de kantine te liggen. Het toegangspad wordt 6,0 meter breed waardoor er meer dan voldoende ruimte is voor voetgangers en ook de fietsers van en naar de fietsenstalling voor de kantine van SV Epe voldoende ruimte hebben. Deze ruimte is op schooldagen ook bedoeld voor de halende en brengende ouders om zich op te stellen. Tevens vormt de weg de toegang voor hulpdiensten om het hoofdveld te kunnen bereiken.

  • Hoogteverschillen

In het gebied rondom de school en de kantine van SV Epe is er sprake van aanzienlijke hoogteverschillen. Deze hoogteverschillen zullen moeten worden overbrugd. De wijze waarop dit moet gebeuren is mede afhankelijk van de keuze van het niveau van de unilocatie. De voorkeur gaat ernaar uit de hoogteverschillen tussen de gebouwen te overbruggen door middel van keerwanden en de (toegangs) wegen zoveel mogelijk op een niveau te laten.

afbeelding "i_NL.IMRO.0232.EPE012Unilocatie-VBP1_0020.png"

Verkeerstechnische inrichting van het plangebied voor wegen, paden en parkeervoorzieningen.

Conclusies

Uit het voorgaande kan worden geconcludeerd dat samen met de aanwonenden en de scholen is gekomen tot een plan dat voorziet in de behoefte voor de unilocatie. Hierbij is getracht de overlast voor de aanwonenden tot een minimum te beperken en de verkeersveiligheid zo maximaal mogelijk te waarborgen. Voor vrijwel alle aanwonenden geldt dat de hoeveelheid verkeer sterk wordt beperkt. Dit geldt vooral voor de bewoners van Wachtelenbergweg nummers 26 tot en met 32.

Hiervoor geldt dat de intensiteit op werkdagen afneemt van 650 voertuigen naar nagenoeg geen voertuigen. Op zaterdag is het verschil nog groter met een afname van 1.200 naar nagenoeg geen voertuigen per etmaal. Voor de woning op het perceel Wachtelenbergweg 34 geldt dat de intensiteit op de Wachtelenbergweg ook voor deze woning sterk afneemt. In de huidige situatie maakt al het verkeer van en naar de Sportlaan, onafhankelijk van herkomst en bestemming, ook gebruik van het deel van de Wachtelenbergweg voor woning nummer 34. In de toekomstige situatie zal de intensiteit op dit deel van de Wachtelenbergweg op werkdagen alleen nog bestaan uit verkeer naar de W.G. van de Hulstschool en naar AV Cialfo en MHC Epe. De intensiteit zal daardoor aanzienlijk lager liggen dan in de huidige situatie. Dit geldt ook voor de zaterdag, wanneer het verkeer alleen bestaat uit voertuigen naar de hockeyclub en atletiekvereniging.

Voor de Sportlaan geldt dat de intensiteit op werkdagen in de toekomstige situatie nauwelijks afwijkt van de huidige belasting van deze weg. Voor de zaterdag is er wel sprake van een hogere intensiteit en rijden circa 1.500 voertuigen over de Sportlaan in plaats van 600 in de huidige situatie. Deze weg ligt echter op grotere afstand van nummer 34 dan de Wachtelenbergweg, waardoor het effect hiervan ook minder zal zijn. Omdat de afname van de verkeersbelasting op de Wachtelenbergweg op zaterdag groot is en er op werkdagen weinig verkeer rijdt op de Wachtelenbergweg voor perceel nummer 34 is er per saldo voor deze woning ook sprake van een positief effect.

Over het totaal bezien wordt geconcludeerd dat er met de voorgestelde maatregelen en het voorgestelde ontwerp sprake is van een verkeersveilige situatie waarin de maatregelen per saldo leiden tot minder hinder voor aanwonenden als gevolg van het gebruik van de wegen.