direct naar inhoud van 2.5 Bezoekersaantallen en verkeersaspecten
Plan: Buitengebied, 2e partiële herziening (Recreatiegebied Kievitsveld)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0232.BG003Kievitsveld2e-VBP1

2.5 Bezoekersaantallen en verkeersaspecten

De waterskibaan is inmiddels gerealiseerd. Het eerste seizoen is goed verlopen. Het aantal parkeerplaatsen is ruim voldoende om de toename van het aantal bezoekers op te vangen. Voordat de waterskibaan gerealiseerd was maakten zo'n 10.000-20.000 bezoekers per jaar gebruik van het recreatiegebied Kievitsveld. De laatste cijfers laten een wisselend, maar, stijgend aantal bezoekers zien: 20.000 (in 2006), 16.000 (2007), 99.000 (2008) en 110.000 (in 2009), effect van de waterskibaan en wellnesscentrum. De verwachting is dat er circa 10.000 tot 15.000 mensen extra per jaar van de waterskibaan gebruik zullen maken. De maximum capaciteit van de waterskibaan is 40 personen per uur. Op topdagen zal dit neerkomen op 400 personen per dag. Uit ervaringscijfers van de RGV Holding BV (de eigenaar van o.a. het recreatieterrein Kievitsveld) blijkt dat circa 20% van de bezoekers met de fiets komt. De gemiddelde autobezetting wordt ingeschat op 2,5 persoon per voertuig. Uitgaande van 32 auto's (80% van 40) betekent dit 13 auto's per uur. Uit de gegevens van de ondernemer van de waterskibaan blijkt dat de gemiddelde bezoekduur aan de waterskibaan 2 uur is. Op een absolute topdag van 400 bezoekers betekent dit dus 130 motorvoertuigen en 260 verkeersbewegingen. Per seizoen, dat van april tot en met oktober loopt, is de waterskibaan gemiddeld 150 dagen geopend (ervaringscijfers waterskibaan De Schotsman, Kamperland, Zeeland). Uitgaande van 10.000 bezoekers extra, 80% van de bezoekers komt per auto en een bezettingsgraad van 2,5 betekent dit een toename van het aantal motorvoertuigen met 22 auto's, hetgeen overeenkomt met 44 verkeersbewegingen per etmaal. De verkeersafwikkeling vindt plaats via de bestaande hoofdingang bij de Schobbertsweg. Er zijn twee aan- en afvoerroutes, via Emst en via de afslag A50, Kanaalweg te Vaassen.

Uit een registratie van de verkeersbelasting van de Kanaalweg in 2002 blijkt dat de Kanaalweg belast wordt met circa 1.000 motorvoertuigen (mvt) per etmaal. Landelijk gezien neemt de verkeersbelasting toe met 2% per jaar. Uitgaande van deze norm zal de verkeersbelasting op de Kanaalweg in 2009 zijn toegenomen tot circa 1.150 mvt/etmaal. Deze belasting wordt is voor wegen met een erftoegangsfunctie (conform het wegcategoriseringsplan) alleszins acceptabel. Als richtintensiteit voor dergelijke type wegen wordt veelal een maximum aangehouden van circa 7.000 mvt/etmaal. Ook met een toename van het verkeer ten gevolge van de skibaan zal de intensiteit ver beneden de 7.000 mvt/etmaal blijven. Dit wordt verkeerskundig als acceptabel beschouwd. De outdooractiviteiten vinden ook nu al plaats en zijn dus al verwerkt in de huidige bezoekersaantallen. Het aantal slaapplaatsen in de outdooraccommodatie bedraagt maximaal 35. Met een gemiddelde bezettingsgraad van 2,5 personen zijn dit circa 15 auto's en 30 vervoersbewegingen. Bij twee wisselingen per week is er een toename van 60 vervoersbewegingen per week, een minimale toename derhalve.

In begin negentiger jaren van de vorige eeuw kwamen circa 50 - 60.000 bezoekers per jaar; dit gaf geen grote parkeeroverlast, ook al was er betaald parkeren op het recreatiegebied. Mede door deze ervaringen wordt geen parkeeroverlast verwacht. De bestaande parkeercapaciteit is namelijk voldoende. De parkeercapaciteit bestaat uit twee vaste parkeerplaatsen bij de hoofdingang met een totale capaciteit van 210 parkeerplaatsen. Verder zijn er twee reserveparkeerplaatsen met respectievelijk 150 tot 200 en 200 parkeerplaatsen. Dit aantal is ruim voldoende om de verwachte groei van het aantal bezoekers.

Verder is de gemeente Epe vanaf maart 2009 gestart met het maken van o.a. een wijkverkeersplan met daarin 30 en 60 km/u zones voor een deel van het buitengebied van Epe. Dit plan omvat het buitengebied tussen de N309, Eperweg, Hoofdweg, Vaassenseweg, Eekterweg en de A50. Ook de verkeerssituatie rond het welnesscenter 'de Veluwse Bron' en het recreatiegebied 'Kievietsveld' is onderdeel van dit plan. In dit wijkverkeersplan is onder meeer opgenomen een inrichting van de Schobbertsweg tot 60 km/uur met plateaus op de kruispunten en een aanpassing van het kruispunt Schobbertsweg / Wiemanstraat om doorgaand verkeer te weren.