3.2.1 Streekplan Gelderland 2005
Het streekplan Gelderland 2005 is door de Provinciale Staten van Gelderland op 29 juni 2005 vastgesteld en geeft de beleidskaders aan voor de ruimtelijke ontwikkeling in de komende tien jaar. Dit streekplan voorziet in een integrale herziening van het vigerende ruimtelijke beleid van de provincie Gelderland (streekplan Gelderland 1996 en de daaropvolgende partiële herzieningen). Het plan is er op gericht de verschillende functies in regionaal verband een zodanige plek te geven dat de ruimtelijke kwaliteiten worden versterkt en er zuinig en zorgvuldig met de ruimte wordt omgegaan. Om de afstemming met regionale ontwikkelingen te optimaliseren is dit streekplan mede gebaseerd op regionale structuurvisies die zijn aangeleverd door de Gelderse regio’s. Het streekplan is een kaderscheppend plan voor diverse uitwerkingen. Met de inwerkingtreding van de Wro op 1 juli 2008 heeft het streekplan Gelderland 2005 de status van structuurvisie gekregen. Dat betekent dat de inhoud van het streekplan voor de provincie de basis blijft voor haar eigen optreden in de ruimtelijke ordening. De provincie heeft haar ruimtelijke visie tot 2015 vastgelegd op de streekplankaart.
Onderhavig plangebied wordt op de streekplankaart aangemerkt als ‘Overig bebouwd gebied’, zie afbeelding 8.
Afbeelding 8: Uitsnede streekplankaart
Het streekplan verdeelt Gelderland ruwweg in drie soorten gebieden, te weten:
- Het rode raamwerk;
- Het groenblauwe raamwerk;
- Het multifunctionele gebied.
Voor elk van deze gebieden is het beleid verschillend. Onderhavig plangebied maakt deel uit van het rode raamwerk. Hier moet vooral de verstedelijking van Gelderland plaatsvinden.
Wonen
Uitgangspunt van het Gelders kwalitatief woonbeleid is, dat de gemeenten – samenwerkend in de onderscheiden (WGR-) regio’s - voorzien in een aanbod aan woningen, dat past bij de geconstateerde regionale kwalitatieve woningbehoefte. Dit is vastgelegd in het Kwalitatief Woonprogramma (KWP). Het KWP wordt periodiek bijgesteld om de afstemming tussen de (kwalitatieve) vraag en aanbod op de woningmarkt te actualiseren. Het Gelders kwalitatief woonbeleid richt zich zowel op bestaand gebied (herstructurering, transformatie) als op nieuw stedelijk gebied (uitbreiding). Voorts wil de provincie een versnelling van bevorderen van herstructurering en transformatie van bestaand gebied, het aanpakken van de stagnerende (nieuwbouw)productie, het vergroten van het aanbod aan levensloopbestendige woningen en wijken en het versterken van verscheidenheid en identiteit.
Conclusie
Onderhavig plan is in overeenstemming met het provinciaal streekplan. Het bestemmingsplan omvat een transformatieproject dat in bescheiden mate bijdraagt aan de verstedelijking van het rode raamwerk.
3.2.2 Provinciaal Ecologische Hoofdstructuur (2005)
De Ecologische Hoofdstructuur (EHS) is een samenhangend netwerk van belangrijke natuurgebieden in Nederland. Het betreft hier kleine en grote natuurgebieden waarin de natuur (zowel planten als dieren) de hoofdrol speelt. Het beleid in het kader van de EHS moet zorg dragen voor de bescherming van de natuurgebieden. Middels gestelde regels en uitgangspunten wordt voorkomen dat natuurgebieden geïsoleerd raken en dat de aanwezige dieren en planten uitsterven, waardoor de natuurgebieden hun waarde verliezen. De EHS wordt ook wel gezien als de ruggengraat van de Nederlandse natuur en vormt de basis van het Nederlandse natuurbeleid. De EHS bestaat uit bestaande natuurgebieden, nieuwe natuurgebieden en ecologische verbindingszones. Het grootste gedeelte van de Nederslandse EHS bestaat uit bestaande bossen en natuurgebieden. Er is daarnaast een onderscheid te maken tussen de ‘droge’ en de ‘natte’ EHS. De huidige EHS verdient nog steeds erg veel aandacht en verbetering. De ruimtelijke samenhang en milieucondities zijn momenteel onvoldoende. Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen die in welke vorm dan ook enige vorm van afbreuk veroorzaken zijn derhalve niet toegestaan.
De EHS draagt bij aan het bereiken van de hoofddoelstelling van het Nederlandse natuurbeleid, namelijk: ‘Natuur en landschap behouden, versterken en ontwikkelen, als bijdrage aan een leefbaar Nederland en een duurzame samenleving’. Om hier voldoende aan bij te dragen stelt de regelgeving in het kader van de EHS drie uitgangspunten:
- Vergroten: het areaal natuur uitbreiden en zorgen voor grotere aaneengesloten gebieden;
- Verbinden: natuurgebieden zoveel mogelijk met elkaar verbinden;
- Verbeteren: de omgeving zo beïnvloeden dat in natuurgebieden een zo hoog mogelijke natuurkwaliteit haalbaar is.
Een deel van de EHS loopt door de provincie Gelderland. De provincie Gelderland heeft de aanwezige natuur, dat valt onder de EHS, voor Gelderland in kaart gebracht in de vorm van ‘Atlas Groen Gelderland EHS structuurplan 2005’. Uit de kaart van de atlas blijkt dat het plangebied net buiten de EHS is gelegen, zie afbeelding 9. Gezien de ligging buiten de EHS zal het plan geen negatieve effecten hebben op de EHS.
Alfbeelding 9: Uitsnede PEHS kaart
Conclusie
Uit raadpleging van het streekplan van de provincie Gelderland blijkt dat het plangebied niet binnen de EHS is gelegen. Dit is volgens verwachting gezien de ligging in bestaand bebouwd gebied. Gelet op de aard, omvang en ligging van het plangebied zullen er geen negatieve effecten optreden voor de EHS door de realisatie van het project.