Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Van den Hamlaan 8
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0228.BP2010LUNO0003-0301

4.9 Verkeer en parkeren

In de toekomstige situatie zal gebruik worden gemaakt van de bestaande in- en uitrit. Vanaf de oprit aan de Van de Hamlaan zal een weg worden aangelegd door het plangebied. De weg zorgt voor de ontsluiting van de achterliggende woningen.
 
Met betrekking tot het parkeren in het plangebied en de toepassing van de parkeernorm (op basis van de nota parkeernormen) kan het volgende aangegeven worden. Uit de nota blijkt dat voor de betreffende locatie de volgende parkeernormen gelden, te weten van 1,8, 1,7 of 1,4 parkeerplaatsen per woning. De gestelde parkeernormen zijn afhankelijk van de oppervlakte van de beoogde woningen.
 
Op de nieuwe percelen worden twee parkeermogelijkheden gerealiseerd. Daarnaast zullen er een aantal parkeermogelijkheden worden gerealiseerd langs de nieuwe ontsluitingsweg die op het terrein zal worden gerealiseerd. Het parkeren zal volledig plaats moeten vinden op het terrein van De Poelakker. De reeds aanwezig parkeerplaatsen langs de Van den Hamlaan mogen niet worden toegerekend aan het plan. Deze worden momenteel al zeer intensief gebruikt, voornamelijk door bezoekers van het tegenover liggende bos. Echter gezien de mogelijkheid voor twee parkeerplaatsen op eigen terrein kan worden gesteld dat er binnen het plan wordt voldaan aan de gemeentelijk vastgestelde parkeernorm. Een logisch gevolg van het plan is een afname van de parkeerdruk. In de voormalige situatie parkeerde bezoekers van de jeugdherberg in de openbare ruimte langs de Van den Hamlaan.
 
Op het gebied van verkeersintensiteit is geen sprake van een noemenswaardige toename in verhouding met de huidige verkeersintensiteit van de Van den Hamlaan. In totaal zullen er 15 woningen worden gerealiseerd met gemiddeld 8 verkeersbeweging per dag (gemiddeld aantal motorvoertuigbewegingen per woning per etmaal landelijk wonen). In totaal zal er sprake zijn van gemiddeld 120 verkeersbewegingen per dag in het kader van onderhavig plan. In vergelijking met de huidige situatie is er echter sprake van een beperkte toename. De jeugdherberg genereerde de nodige verkeersbewegingen, zoals bevoorradingsverkeer en bezoekers. Per saldo zal de toename in verkeersbeweging zeer beperkt blijven. De ontwikkeling op de locatie de Poelakker leidt niet tot een onaanvaardbare toename van het aantal verkeersbewegingen.
 
Conclusie
In het kader van onderhavig plan kan worden voldaan aan de gemeentelijke parkeernorm. Deze worden gerealiseerd op het terrein van de Poelakker. Gelet op het aantal verkeerbewegingen dat het totale plan gemiddeld per dag veroorzaakt, kan worden gesteld dat er geen sprake is van een noemenswaardige toename. Er zijn geen belemmeringen op het gebied van verkeer en parkeren.