Plan: | Laad- en loswal Rotra |
---|---|
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0221.BPL09004HBV-VA03 |
Er is ten behoeve van het plan door Rotra een prognose opgesteld voor de toekomstige groei van het containervervoer. In deze prognose wordt uitgegaan van 145 containers per dag die vervoerd moeten worden. De schepen die worden ingezet hebben een laadvermogen van maximaal 1300 ton. Er varen maximaal twee schepen per week. Dit betekent dat maximaal 2600 ton aangevoerd wordt over het water.
In de toekomstige situatie (na aanleg van de laad- en loswal) zal een deel van het transport dat nu per as wordt vervoerd per schip worden vervoerd. Zonder binnenvaart (dus zonder laad- en loswal) is voor de toekomst geprognosticeerd dat er 145 vrachtwagens per dag op het terrein komen. Doordat na realisatie van de laad- en loswal een deel van het transport straks plaatsvindt door middel van scheepvaart, vermindert het aantal vrachtwagens dat per dag bij Rotra komt tot 115 per dag. Een deel van deze vrachtwagens zijn eigen 'Rotra' vrachtwagens, een ander deel zijn vrachtwagens van derden. Deze verhouding wisselt per dag.
In de toekomstige situatie zullen er voor Rotra vanuit de havens in Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen verkeersbewegingen gereduceerd worden.
Hierna wordt schematisch aangegeven wat de reductie is van de verkeersbewegingen buiten de inrichting als gevolg van de realisatie van de laad- en loswal.
Huidige situatie vrachtwagen:
Rotterdam per truck Doesburg per truck Bestemming
Tussen Rotterdam en Doesburg én tussen Doesburg en de Bestemming wordt heen en weer gereden door vrachtwagens. Dit zijn 4 verkeersbewegingen.
Toekomstige situatie BOOT in plaats van vrachtwagen:
Rotterdam per boot Doesburg per truck Bestemming
Tussen Rotterdam en Doesburg wordt door een boot heen en weer gevaren. Dit is één aanvaartbeweging. Tussen Doesburg en de Bestemming wordt heen en weer gereden door vrachtwagens. Dit zijn twee verkeersbewegingen.
Na realisatie van de laad- en loswal bedraagt het aantal verkeersbewegingen (voor vrachtwagens) in de toekomst 115 per dag. Zonder de laad- en loswal bedraagt het aantal verkeersbewegingen in de toekomst 145 per dag, dus 30 verkeersbewegingen per dag méér. Als gevolg van de aanleg van de laad- en loswal rijden per week 60 tot 194 vrachtwagenbewegingen minder van en naar Rotra in vergelijking met de situatie dat er geen laad- en loswal is.