direct naar inhoud van 4.1 Ontsluiting van het bedrijfsterrein
Plan: Laad- en loswal Rotra
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0221.BPL09004HBV-VA03

4.1 Ontsluiting van het bedrijfsterrein

4.1.1 Huidige situatie

In de huidige situatie komen per etmaal 100 vrachtwagens op het terrein van Rotra (DGMR, 2004). De ontsluiting van het bedrijfsterrein vindt thans plaats via de Verhuellweg en de N317. De vrachtwagens komen allen via voorkant van het terrein (voorzijde Verhuellweg) het terrein van Rotra op. Via deze wijze wordt ook het terrein verlaten.

In de huidige situatie komen per etmaal gemiddeld 117 personenauto's op het terrein van Rotra. Hiervan zijn 115 auto's van medewerkers van Rotra en 2 auto's van bezoekers. Gemiddeld 1 keer per dag komt een pakketdienst met een bestelauto een pakket afleveren.

Op de N317 bedraagt de etmaalintenisteit 16.040 verkeersbewegingen (telcijfers 2008). Het percentage vrachtwagenbewegingen dat veroorzaakt wordt door de activiteiten van Rotra op de N317 bedraagt 0,6% per etmaal, berekend over de verkeersintensiteit van het jaar 2008, uitgaande van 100 vrachtwagens per etmaal.

Dit houdt in dat 0,6% van het totale verkeer op de N317 vrachtwagens zijn die van en naar Rotra gaan.

4.1.2 Representatieve toekomstige situatie

In de representatieve toekomstige situatie, met de gerealiseerde laad- en loswal, komen per etmaal 115 vrachtwagens op het terrein van Rotra (zie voor toelichting paragraaf 4.2.1). De ontsluiting voor deze vrachtwagens is als volgt. De vrachtwagens rijden via de Koepoortdijk en de rondweg het bedrijventerrein van Rotra op, langs de noordzijde van de bedrijfsgebouwen van Rotra. Er is hiervoor een verharding van stelconplaten aangelegd. De verwachting is dat in de praktijk 75% van alle vrachtwagens ook via de rondweg zal rijden. De vrachtwagens rijden maximaal via de oostzijde van het terrein weer via de Verhuellweg richting de N317. Het betreft hier maximaal 59 vrachtwagens in de dagperiode, 16 vrachtwagens in de avondperiode en 12 vrachtwagens in de nachtperiode.

25% van de vrachtwagens zullen via de voorkant van het bedrijventerrein het terrein van Rotra oprijden, rechtstreeks naar het tankstation en warehouse. Dit vindt plaats via de aanrijroute langs de Verhuellweg / Zuidzijde. Het betreft hier 19 vrachtwagens in de dagperiode, 5 vrachtwagens in de avondperiode en 4 vrachtwagens in de nachtperiode. Via deze route wordt het terrein ook weer verlaten.

Voor de toekomstige situatie worden geen wijzingen verwacht in het aantal auto's van medewerkers, bezoekers en pakketdiensten. Uitgegaan wordt van 117 personenauto's en 1 bestelauto per etmaal.

Het verkeer van en naar Rotra op de toe- en afvoerwegen wordt beschouwd als indirecte hinder. Op het moment dat het verkeer zich op het terrein van Rotra bevindt wordt het verkeer beschouwd als directe hinder. Voor wat betreft de toe- en afvoerwegen van Rotra kan gesteld worden dat na realisatie van de laad- en loswal de hoeveelheid verkeersbewegingen als gevolg van activiteiten van Rotra afneemt.

De schepen varen vanaf de IJssel de Dode arm van de IJssel in naar de laad- en loswal. Na het laden en lossen varen de schepen dezelfde route terug.

afbeelding "i_NL.IMRO.0221.BPL09004HBV-VA03_0005.jpg"

Afbeelding 5: Route van de vrachtwagens over het bedrijfsterrein van Rotra