Plan: | Bestemmingsplan Remise e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0202.801-0301 |
Het plangebied is gelegen in de nabijheid van de Rijn, ten oosten van de John Frostbrug aan de Singel en aan een belangrijke radiaal, namelijk de Westervoortsedijk. Het plangebied maakt onderdeel uit van het plan Centrum Oost waar recentelijk een visie voor is opgesteld. Een groot deel van dit gebied had vanaf het begin van de 20e eeuw een bedrijvenbestemming. Het gebied is sterk in ontwikkeling. Ruimtelijk is het een pluriform gebied; er bestaat weinig samenhang tussen de diverse functies die zich in het gebied bevinden. In de toekomst zal het gebied van de Westervoortsedijk en omgeving een gedaanteverwisseling ondergaan. Het plangebied en omgeving, direct gelegen aan de oostzijde van de binnenstad, zal zich ontwikkelen tot een centraal stedelijke locatie.
![]() |
Figuur 2.3 - Luchtfoto plangebied (2009) |
Het gebied kenmerkt zich door diverse losse functies waaronder de busremise Connexxion, een bergingsbedrijf, grootschalige detailhandel, de GGD Gelderland-Midden en de Doorstroomvoorziening van Iriszorg aan de Remisestraat. Eveneens bevindt zich hier ook de brandweer- en ambulancepost (zie ook paragraaf 2.4).
Aan de Eusebiusbuitensingel ligt een groot kantorencomplex. Een deel van het kantoor wordt gebruikt als Stadskantoor voor de medewerkers van de gemeente Arnhem, een andere grote gebruiker is Rijkswaterstaat. Het complex zelf richt zich deels op de singelstructuur en vormt een begeleidende wand.
Het gebied achter het Stadskantoor wordt gekenmerkt door verschillende gebouwen in vrije vorm en diverse restruimtes. Het ketelhuis vormt een markant gebouw, enigszins verscholen op het achterterrein in dit blok.
In de bouwblokken die gelegen zijn aan de Boulevard Heuvelink bevinden zich ook nog woonfuncties, waarbij veelal in de plint detailhandel of andere bedrijvigheid is gesitueerd.
Verkeersstructuur
Het plangebied wordt omsloten door Nijmeegseweg, Boulevard Heuvelink, Rietgrachtstraat en Westervoortsedijk. De Nijmeegseweg is een van de twee centrumverbindingen met Arnhem-Zuid. Vanaf de Nijmeegseweg is de Eusebiusbuitensingel een belangrijke verbinding naar de Westervoortsedijk. Veel verkeer uit Arnhem-Zuid dat in dit deel van Arnhem moet zijn rijdt deze route. De Westervoortsedijk is een stadsradiaal en vervult een belangrijke schakel tussen de Arnhemse binnenstad en de Pleijroute (Pleijweg/N325). Waar de Eusebiusbuitensingel een verbindende schakel vormt tussen Nijmeegseweg en Westervoortsedijk is de Rietgrachtstraat vooral een ontsluitende verbindingstaat van de wijk.
Langzaam Verkeer
In het plangebied ligt een aantal belangrijke fietsroutes. Er liggen fietspaden langs de Eusebiusbuitensingel en de Westervoortsedijk. Een belangrijke functie heeft de hoofdfietsroute Arnhem Centrum - Westervoort, die sinds 2005 compleet is doordat de Vlijtstraat, tussen de Eusebiusbuitensingel en de Rietgrachtstraat, is aangelegd. In het plantsoen westelijk van de Eusebiusbuitensingel ligt een hoofdfietsverbinding tussen Arnhem-Zuid en het Airborneplein.
Openbaar Vervoer
In het plangebied (en aangrenzend hieraan) bevinden zich diverse bushaltes (zie figuur 2.4). In de huidige situatie rijden de buslijnen 43 en 69 over de Westervoortsedijk tussen respectievelijke Apeldoorn-Arnhem (CS) en Zevenaar-Arnhem (ziekenhuis Rijnstate). Daarnaast rijdt de servicelijn (lijn 20) via de Eusebiusbuitensingel tussen Presikhaaf en Elderveld.
Op de Nijmeegseweg (halte Airborneplein) en aan de Boulevard Heuvelink/Rietgrachtstraat stoppen nog diverse streeklijnen. Vanaf het Airborneplein vertrekken diverse bussen richting het zuiden, oa. de RijnWaalsprinter die vanaf CS Arnhem via Bemmel en Huissen naar Nijmegen rijdt. De streekbussen die de halte bij de Rietgrachtstraat aandoen rijden via Westervoort, Duiven en Zevenaar naar Tolkamer.
![]() |
|
1 | Rietgrachtstraat (Boulevard Heuvelink) |
2 | Airborneplein (Nijmeegseweg) |
3 | Stadskantoor (Eusebiusbuitensingel) |
4 | Connexxion (Westervoortsedijk) |
Figuur 2.4 - Bushaltes in de omgeving |
Met de huidige haltes aan de Westervoortsedijk, Eusebiusbuitensingel, Nijmeegseweg en Boulevard Heuvelink zijn openbaar vervoersvoorzieningen in ruime mate aanwezig. Ook beschikken de lijnen nog over voldoende capaciteit om extra passagiers te kunnen vervoeren.
De verwachting voor de toekomst is een gelijkwaardige lijnvoering over de Westervoortsedijk en Eusebiusbuitensingel. Kansen voor verbetering zullen ontstaan bij de verdere ontwikkeling van het gebied Centrum Oost, waarbij in oostelijke richting een verdere intensivering kan ontstaan. Vooralsnog wordt, mede gelet op de concurrentie van de fiets voor korte ritten, niet uitgegaan van opschaling van het openbaar vervoer in het gebied.
Groenstructuur
In het westen ligt een onderdeel van De Singels, een parkzone om het centrum van Arnhem. Binnen deze parkzone staan solitaire bomen in een gazon. Boomsoorten zijn o.a. de plataan, paardenkastanje, Canadese populier, hemelboom en de beuk. In het overige deel van het plangebied is weinig groen aanwezig.
![]() |
Figuur 2.5 - Deel van parkzone De Singels in het plangebied |
Het park is ecologisch gezien weinig interessant. Dode takken van bomen worden verwijderd. De bomen staan in een gazon. Er is druk verkeer rondom deze zone. Alleen oude bomen bevatten spleten die geschikt kunnen zijn voor vogels of marterachtigen. Uit een quickscan uit 2009 volgt dat er geen verblijven voor vogels of marterachtigen zijn (Quickscan plangebied Binnenring – De Groene Ruimte, juli 2009). Verder is deze zone geschikt als foerageergebied voor vleermuizen. Vleermuizen kunnen deze zone gebruiken als geleidingszone. Deze zone loopt van de verblijfplaatsen in de gebouwen (achter daklijsten of in spouwmuren) of de schoorsteen binnen het plangebied, richting de Rijn en de uiterwaarden. De schoorsteen is een restant van het voormalige ketelhuis. In deze schoorsteen zaten en zitten waarschijnlijk nog vleermuizen. Dit is één van de redenen dat de schoorsteen is blijven staan.