Plan: | Tunnel, Dikkensweg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0189.BP2009000001-0002 |
De Wet geluidhinder schrijft voor dat bij gewijzigde situaties akoestisch onderzoek moet worden verricht naar de consequenties voor de geluidssituatie (van geluidgevoelige bestemmingen).
Er is gerekend met de geluidseenheid Lden conform de op 1 januari 2007 gewijzigde Wet geluidhinder.
In artikel 74 van de Wet geluidhinder is bepaald dat zich langs alle wegen een geluidszone bevindt. Uitzonderingen hierop zijn de wegen:
De breedte van de geluidszone hangt af van het aantal rijstroken en de ligging van de weg in stedelijk dan wel buitenstedelijk gebied.
Voor de (nieuwe) wegen binnen het bestemmingsplan geldt een maximum snelheid van 30 km/h. Zoals eerder aangegeven geldt voor 30 km/h-wegen geen wettelijke geluidszone. Op basis van de Wet geluidhinder kan dan ook geen toetsing plaatsvinden voor deze 30 km/h-wegen.
In het kader van een goede ruimtelijke ordening zijn de akoestische effecten van deze nieuwe wegen binnen het bestemmingsplan echter wel inzichtelijk gemaakt. Hierbij is gekeken naar de geluidsbelasting op de geluidgevoelige bestemmingen in de nabijheid van de nieuw te realiseren wegen.
Alle, binnen het bestemmingsplan aanwezige wegen, betreffen 30 km/u wegen. In het kader van de Wet geluidhinder zijn deze wegen niet gezoneerd en kunnen dan ook niet getoetst worden aan de Wet geluidhinder.
In het kader van een goede ruimtelijke ordening zijn de effecten van de geluidsbelastingen ten gevolge van de nieuwe tunnel wel inzichtelijk gemaakt. Dit is gedaan voor de geluidgevoelige bestemmingen langs de Hogeluchtsweg en de Dikkensweg binnen het gewijzigde bestemmingsplangebied.
De maximale geluidsbelasting ten gevolge van de nieuwe weg/tunnel bedraagt op de bestaande woningen langs de Hogeluchtsweg maximaal 53 dB. In de Wet geluidhinder wordt voor bestaande woningen langs nieuwe wegen een voorkeursgrenswaarde gehanteerd van 48 dB. Deze voorkeursgrenswaarde is in dit geval weliswaar niet van toepassing maar geeft wel aan dat de geluidsbelasting aandacht verdient. Wanneer de vergelijking gemaakt wordt met de toekomstige geluidsbelasting in de autonome situatie (zonder tunnel) is te zien dat er voor deze woningen geen verslechtering voor de geluidssituatie optreedt.
Voor de woningen ten zuidoosten van de Rotonde, zuidelijk van het spoor, is in de toekomstige situatie sprake van een geluidsbelasting van 57 dB. Wanneer voor deze locatie een vergelijking gemaakt wordt met de toekomstige geluidsbelasting in de autonome situatie, neemt de geluidsbelasting toe met circa 3 dB. Onderzoek naar geluidsreducerende maatregelen is voor deze locatie dan ook wenselijk.
Voor meer uitgebreide informatie wordt verwezen naar bijlage 3 Milieueffecten wijziging bestemmingsplan tunnel Wierden.