direct naar inhoud van 2.4 Barrièrewerking spoorlijn
Plan: Tunnel, Dikkensweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0189.BP2009000001-0002

2.4 Barrièrewerking spoorlijn

De spoorlijn door Wierden vormt een grote barrière. De belangrijkste spoorwegovergangen liggen ter hoogte van het station. Door het intensieve spoorgebruik zijn de spoorwegovergangen een groot deel van de tijd gesloten waardoor passage niet mogelijk is. Dit zorgt voor vertraging van het verkeer. De gelijkvloerse overgangen, die vaak en langdurig gesloten zijn, vormen ook een gevaar voor de verkeersveiligheid. Vooral voetgangers en fietsers nemen bij lang wachten het risico om tussen de spoorbomen door de overgang over te steken.

De komende jaren zal het spoorgebruik door Wierden fors toenemen. Globaal wordt een verdubbeling van het aantal treinen verwacht. Tabel 1 geeft hiervan een overzicht.

periode   aantal treinen 2005   aantal treinen 2015  
dag (07.00-19.00 uur)   240   500  
avond (19.00-23.00 uur)   70   140  
nacht (23.00-07.00 uur)   40   60  
totaal   330   700  

Tabel 1: Verwacht spoorgebruik op basis van akoestisch spoorboekje (prognoses Prorail).