Plan: | Tunnel, Dikkensweg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0189.BP2009000001-0002 |
De spoorlijn door Wierden vormt een grote barrière. De belangrijkste spoorwegovergangen liggen ter hoogte van het station. Door het intensieve spoorgebruik zijn de spoorwegovergangen een groot deel van de tijd gesloten waardoor passage niet mogelijk is. Dit zorgt voor vertraging van het verkeer. De gelijkvloerse overgangen, die vaak en langdurig gesloten zijn, vormen ook een gevaar voor de verkeersveiligheid. Vooral voetgangers en fietsers nemen bij lang wachten het risico om tussen de spoorbomen door de overgang over te steken.
De komende jaren zal het spoorgebruik door Wierden fors toenemen. Globaal wordt een verdubbeling van het aantal treinen verwacht. Tabel 1 geeft hiervan een overzicht.
periode | aantal treinen 2005 | aantal treinen 2015 |
dag (07.00-19.00 uur) | 240 | 500 |
avond (19.00-23.00 uur) | 70 | 140 |
nacht (23.00-07.00 uur) | 40 | 60 |
totaal | 330 | 700 |
Tabel 1: Verwacht spoorgebruik op basis van akoestisch spoorboekje (prognoses Prorail).