| Plan: | De Esch III, partiële herziening Brink |
|---|---|
| Status: | vastgesteld |
| Plantype: | bestemmingsplan |
| IMRO-idn: | NL.IMRO.0180.6102012001-VA01 |
De bedrijventerreinenvisie beschrijft het jongste beleid van de gemeente Staphorst voor wat betreft bedrijventerreinen. Om veroudering van bedrijventerreinen tegen te gaan en de herstructurering te versnellen is van rijkswege de Taskforce Herstructurering Bedrijventerreinen (THB) ingesteld. De Taskforce adviseert onder andere een consequente toepassing en verankering van de SER-ladder. Op provinciaal niveau wordt het rijksbeleid vertaald in de Omgevingsvisie en de Omgevingsverordening Overijssel.
De gemeente Staphorst werkt in deze bedrijventerreinenvisie deze beleidslijnen verder uit.
In samenwerking met de regio IJssel wil het gemeentebestuur door een proactieve houding en een ondernemersvriendelijke opstelling, de locale werkgelegenheid behouden en waar mogelijk kwantitatief en kwalitatief nog verder ontwikkelen.
Het gaat daarbij om het ontwikkelen van een geheel van wonen, werken en voorzieningen. De gemeente Staphorst vertaalt dit op het terrein van bedrijvigheid in:
Ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid zijn daarbij heel belangrijk, zowel bij nieuwe als bestaande terreinen.
Kwantitatieve aspecten
De gemeente Staphorst heeft een totaal areaal aan bedrijventerreinen van 150 hectare bruto. De laatste 10 jaar is na een periode van beperkte uitgifte vanwege gebrek aan aanbod, in totaal 25 hectare uitgegeven, gemiddeld 2,5 hectare per jaar. De laatste vijf jaar is de uitgifte minimaal geweest door een gebrek aan gemeentelijke uitgiftekavels.
Het totale aanbod aan bedrijventerreinen in de gemeente Staphorst tot 2020 is ongeveer 34 hectare. (30 hectare hard en 4 hectare zacht) Confrontatie van vraag en aanbod laat zien dat tot 2020 vraag en aanbod naar bedrijventerreinen nagenoeg in evenwicht is. Dit betekent dat de gemeente Staphorst aan haar toekomstige vraag van 33,5 hectare kan voldoen zonder dat er sprake is van overaanbod.
Aanbod bedrijventerreinen
| Harde plannen | De Esch III | 18,3 |
| Oosterparallelweg | 11,8 | |
| totaal | 30,1 | |
| Zachte plannen | De Esch 0 | 4 |
| totaal | 34,1 |
Kwalitatieve aspecten
De gemeente Staphorst zet hoog in op kwaliteit en duurzaamheid van bedrijventerreinen, zowel bij oude als nieuwe terreinen. Beeldkwaliteit, landschappelijke inpassing en duurzaamheid zijn belangrijk bij de aanleg van nieuwe terreinen. Daarnaast wil de gemeente door optimaal te herstructureren zo veel mogelijk inbreiden op bestaande locaties. Om ervoor te zorgen dat nieuwe terreinen niet opnieuw afzakken, zullen de mogelijkheden van parkmanagement waar mogelijk worden ingezet.
Het is de bedoeling dat bedrijven geconcentreerd worden in Staphorst, de opvang van lokale behoefte vindt plaats in de overige kernen. De gemeente Staphorst wil een gevarieerd en compleet aanbod aan bedrijventerreinen aanbieden. Daarbij heeft de gemeente Staphorst gekozen voor een segmentering van bedrijventerreinen. De Esch III is aangeduid als Grootschalig gemengd (max. milieucat. 3) en is gericht op de lokale behoefte.
Bij de aanleg van een nieuw terrein of een gedeelte daarvan, wordt waar mogelijk ingezet op inpassing in het landschap. Dit betekent dat zo veel mogelijk ingezet wordt op behoud van de bestaande landschappelijke elementen, zoals de verkavelingsinrichting, waterlopen en groenstructuren. Ook wordt geprobeerd de overgang tussen landschappelijke omgeving en bedrijventerrein soepel te laten verlopen.
De gemeente Staphorst heeft voor de Esch het uitgangspunt dat nieuwvestiging van bedrijfswoningen niet mogelijk wordt gemaakt. Daarmee wordt aangeven dat de gronden op het bedrijventerrein alleen bedoeld zijn voor de vestiging van bedrijven.
In het kader van de aangescherpte milieuregelgeving en gelet op de schaarste aan bedrijfsterreinen wordt de bouw van bedrijfswoningen in dit geval ongewenst geacht.
Bedrijfswoningen zijn milieugevoelige functies. Het toestaan van bedrijfswoningen heeft consequenties voor de omliggende bedrijven in verband met milieutechnische aspecten. De aanwezigheid van bedrijfswoningen houdt een beperking in voor de bedrijfsvoering van bestaande bedrijven of de vestiging van nieuwe (milieubelastende) bedrijven.
Het kan tot gevolg hebben dat nabijgelegen bedrijven in het kader van de milieuvergunning aan strengere eisen moeten voldoen. Ze kunnen worden beperkt in hun uitbreidingsmogelijkheden.
In de structuurvisie van de gemeente Staphorst wordt de hoofdlijn van de voorgenomen ruimtelijke ontwikkeling binnen de gemeente vastgelegd tot 2025. De visie gaat vergezeld van een verwezenlijkingsparagraaf, waarin staat hoe de gemeente zich voorstelt het voorgenomen beleid te verwezenlijken.
Om vast te leggen waar ontwikkelingen in de toekomst mogelijk zijn is onderzocht waar kansen en belemmeringen liggen.
De ontwikkelingen met betrekking tot bedrijventerreinen zijn in de structuurvisie weergegeven. Zo is er onder meer te lezen dat de J.J. Gorterlaan de nieuwe hoofdroute voor vrachtverkeer wordt van en naar de nieuwe aansluiting op de A28. Het gaat dan vooral om het verkeer dat is gelieerd aan de bedrijventerreinen. De bedrijventerreinen zijn daarmee veel beter bereikbaar dan in de huidige situatie en met name het vrachtverkeer wordt meer weggehouden van het centrumgebied en de woongebieden. Bestemmingsplannen om de J.J. Gorterlaan en de Achthoevenweg beter geschikt te maken voor meer verkeer en vooral vrachtverkeer zijn onherroepelijk. De benodigde wegwerkzaamheden zijn (grotendeels) uitgevoerd.
In maart 2007 is de externe veiligheidsvisie van de gemeente Staphorst vastgesteld. In het externe veiligheidsbeleid is uiteengezet op welke wijze met het aspect externe veiligheid dient te worden omgegaan in ruimtelijke plannen en in milieuvergunningen. In ruimtelijke zin is in het beleid onderscheid gemaakt in verschillende gebiedstypen binnen de gemeente. Zo is er onderscheid gemaakt in woongebieden, bedrijfsterreinen, recreatiegebieden en het overige gebied van de gemeente. Daarnaast is onderscheid gemaakt in bestaande en nieuwe situaties.
Bij het opstellen en de uitvoering van het externe veiligheidsbeleid moet de gemeente in een zo vroeg mogelijk stadium rekening houden met ruimtelijke ontwikkelingen. Binnen de gemeente Staphorst is een ruimtelijke visie aanwezig, waarbij voor een aantal gebieden rekening moet worden gehouden met externe veiligheid, bijvoorbeeld door de ligging van een risicovol bedrijf of een transportroute waarover gevaarlijke stoffen worden getransporteerd. Het bedrijventerrein de Esch III is als nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in beeld gebracht. Het plan "De Esch 3" betreft de ruimtelijke ontwikkeling van een bedrijfsterrein tussen "De Esch 2" en de Gorterlaan. Deze ontwikkeling grenst aan het te ontwikkelen woongebied "De Slagen" en de Rijksweg A28. In het gebied kunnen risicobronnen worden geprojecteerd.
Nabij het bedrijventerrein de Esch III ligt een LPG-tankstation, ligt een aardgastransportleiding en vindt vervoer van gevaarlijke stoffen (over de A28) plaats. Nabij de nieuwe vestigingslocatie van Brink liggen geen bestaande knelpuntsituaties.
Voor bedrijventerreinen is het volgende veiligheidsbeleid geformuleerd:
Plaatsgebonden risico PR10-6
Groepsrisico
Uitvoering van het externe veiligheidsbeleid voor bedrijfsterreinen waarborgt dat:
Het nieuwe pand van Brink Climate Systems komt niet te liggen in een invloedsgebied van het tankstation aan de A28. In Bijlage 2 is te zien dat een klein deel van de groepsrisico-zonering rond het LPG vulpunt over het onbebouwde deel van het terrein Brink Climate Systems komt te liggen. In dit gebied worden geen kwetsbare objecten aangelegd.
Bij eventuele calamiteiten is het bedrijf via de A28 en meerdere grotere ontsluitingswegen overigens goed bereikbaar.
In het groenbeleidsplan van de gemeente Staphorst wordt de volgende visie geformuleerd: "Ter versterking van het authentieke karakter van de gemeente Staphorst wordt gestreefd naar een kwantitatief en kwalitatief goede groenvoorziening. Met als doel het groen een karakteristiek en structureel onderdeel te laten zijn van de openbare ruimte.
In bestemmingsplannen kunnen basisgroenstroken als groenbestemming worden vastgelegd. Deze stroken komen niet voor verkoop en/of verhuur in aanmerking. Bij planvorming en bij uitvoering van het kapvergunningenbeleid kan de boomstructuur worden versterkt en/of op bestaande basisgroenstroken worden aangesloten. De wijkbeplantingen kunnen worden benut om grootschalige structuren (bomenrijen en groenstroken) met elkaar te verbinden en zodoende te versterken.
Een bestemmingsplan is erg belangrijk voor het bouwrecht. Bouwvergunningen worden immers getoetst aan de regels uit het bestemmingsplan. Naast de bestemmingsplanbepalingen en de bouwtechniek is het uiterlijk van een bouwwerk erg belangrijk. Hiervoor is welstandsbeleid opgesteld. Het welstandsbeleid is opgesteld aan de hand van gebiedsgerichte welstandscriteria. Deze criteria zijn weer gekoppeld aan deelgebieden. De verschillende deelgebieden hebben een duidelijk waarneembare samenhang door de verschijningsvorm en functie van de bebouwing in combinatie met de stedenbouwkundige opzet. Vaak is de bebouwing ook in dezelfde periode gerealiseerd. Naast de verschijningsvorm en de functie is ook de hoofdstructuur een middel om tot een gebiedsindeling te komen. Naast deze welstandsnota die het algemene welstandsbeleid beschrijft is er een specifiek beeldkwaliteitsplan voor de Esch III.
Beeldkwaliteitsplan De Esch III
Vanwege de bijzondere ligging van het bedrijfsterrein De Esch III, is een beeldkwaliteitsplan voor dit bedrijfsterrein ontwikkeld, waarbij met name voor de zone langs de A28 en de (verlegde) Achthoevenweg bijzondere eisen worden gesteld aan de verschijningsvorm (bouwmassa, geleding en materiaalgebruik). Het beeldkwaliteitsplan is vastgesteld op 27 oktober 2009.
Het plangebied is aan de rand van de Esch III aan de A28 gesitueerd en daarom goed in het zicht gelegen. Het beeldkwaliteitsplan schrijft voor dat de bebouwing onder een hoek geplaatst dient te worden en de kleurstelling hoofdzakelijk Staphorster blauw/groen.