Plan: | Strootbeekpark |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0164.BP0022-0301 |
Binnen een klein deel van de vigerende plannen bestaat de mogelijkheid (rechtstreeks danwel via afwijking) tot het oprichten van bedrijfswoningen. Op basis van huidige inzichten is het niet wenselijk om zonder meer bedrijfswoningen toe te staan op bedrijventerreinen.
Op zichzelf hoeft er tegen een correct gebruikte bedrijfswoning geen bezwaar te bestaan, maar de praktijk wijst uit dat bedrijf en woning vaak separaat functioneren en anders bij beëindiging van de bedrijfsactiviteiten apart worden verkocht. Zo ontstaat er een zelfstandige woonfunctie op een bedrijventerrein en die kan belemmerend werken naar de omliggende bedrijfsfuncties. Ter illustratie:
Wanneer een naast een burgerwoning gelegen bedrijf wil uitbreiden dient te worden voldaan aan de normen voor geluid, stank en stof. Voor bedrijven kan dit betekenen dat uitbreiding onmogelijk wordt. Ook de kans op klachten over het bedrijf neemt toe. De gebruiksmogelijkheden van het bedrijventerrein voor bedrijven nemen daardoor af. In steeds minder gevallen is het nog noodzakelijk voor toezicht en beheer om bij het bedrijf te wonen. Technologische maatregelen (beveiliging) hebben die taak overgenomen. Eigenlijk geldt het noodzakelijkheidscriterium alleen nog in geval van levende have. Daarvan is op het voorliggende bedrijventerrein geen sprake. Ten derde worden de regels uit het bestemmingsplan vaak gebruikt om op papier nog een nieuw bedrijf te starten, maar in de praktijk gaat het meestal alleen om de mogelijkheid voor het bouwen van een (extra) woning.
Conform bovenstaande uitgangspunten zijn op basis van dit bestemmingsplan bedrijfswoningen uitgesloten.
In het door de raad vastgestelde Gemeentelijk Rioleringsplan worden de uitgangspunten met betrekking tot de waterhuishouding en de riolering beschreven. Voor alle in- en uitbreidingen gelden in principe onderstaande beleidsregels:
De herontwikkeling van het Strootbeekpark wijkt op een aantal aspecten af van de doelstellingen uit het Gemeentelijk Rioleringsplan. In overleg met de gemeente, het Waterschap en Rijkswaterstaat is er voor geheel Twentekanaal Zuid gekozen om op het gebied van riolering een afwijkende oplossing te kiezen. Zo wordt ondermeer ook voor het plangebied het hemelwater niet geïnfiltreerd of in het plangebied oppervlakkig afgevoerd, maar zal middels een gesloten riool op het nabij gelegen Twentekanaal geloosd worden. In hoofdstuk 5.1 zal nader op dit aspect ingegaan worden.
November 2003 is de nota Economisch beleid vastgesteld. Hierin worden strategische keuzen gemaakt inzake de rol die de gemeente en ook de regio kan spelen met betrekking tot het creëren van zo optimaal mogelijke randvoorwaarden en condities voor het locale en regionale bedrijfsleven. Hengelo kiest daarin voor een krachtige economische ontwikkeling en werkgelegenheidsgroei. Ook voor de toekomst koestert Hengelo de industrie als belangrijke pijler van de economie. Naast een gezonde, technologische hoogwaardige industrie wenst Hengelo haar economische basis te verbreden door versterking van de sectoren zakelijke dienstverlening, (detail)handel, gezondheidszorg en toerisme. Daarbij streeft Hengelo naar een gevarieerd aanbod van bestaande en nieuwe bedrijvenlocaties, vanuit het vertrekpunt dat bestaande ruimte voor bedrijvigheid behouden blijft en indien nodig wordt vernieuwd voordat nieuwe terreinen worden ontwikkeld. Waar mogelijk wordt intensief ruimtegebruik gestimuleerd. Ook de wijkeconomie is van wezenlijk belang.
De herontwikkeling van een bestaand bedrijventerrein past binnen de economische beleidsdoelstellingen van de gemeente.
Op 3 juli 2007 heeft de gemeenteraad de structuurvisie Hengelo 2030 vastgesteld. Het bevat de visie op de ruimtelijke ontwikkeling van Hengelo voor de lange termijn. In de Structuurvisie Hengelo 2030 wordt verslag gedaan van de visie op de ontwikkeling van de stad. Als gevolg van allerlei ontwikkelingen, waaronder een afnemende groei van de bevolking is uitbreiding minder noodzakelijk geworden. De behoefte aan een hoogwaardige woon en werkomgeving blijft onverminderd hoog. Hengelo wil daarom haar ontwikkelingen ombuigen van "Groei naar Kwaliteit". De toekomstige koers voor de gemeente is beschreven aan de hand van een vijftal kernopgaven. In relatie tot het plangebied zijn een tweetal kernopgaven specifiek van belang:
De economische ontwikkeling zal niet langer gebaseerd zijn op oude industrieën die in Hengelo zo belangrijk waren. Nieuwe markten en producten nemen die rol over. Het faciliteren van een netwerkeconomie is de komende jaren een belangrijke opgave (versterken van de economische structuur). Deze veranderingen brengen kansen met zich mee voor de economie in Hengelo. Om deze kansen te kunnen verzilveren is kwaliteit een voorwaarde. De wensen van bedrijven veranderen als het gaat om de situering en inrichting van bedrijfslocaties. Er zal meer behoefte ontstaan aan toplocaties voor kantoren, congres- en bestuurscentra bij knooppunten van infrastructuur, kennis en economie (ruimtelijke kwaliteit).
In de structuurvisie is de herontwikkeling en revitalisering van het bedrijventerrein Twentekanaal, waar het Strootbeekpark onderdeel vanuit maakt, als kernproject aangemerkt.
De doelstellingen van het gemeentelijke geluidbeleid uit de nota zijn:
De nota geluid geeft aan hoe de gemeente Hengelo dit gestructureerd, volgens een vaste systematiek, wil aanpakken:
In het betreffende plan is rekening gehouden met de nota geluid. Zogenaamde 'grote lawaaimakers' zijn op basis van dit bestemmingsplan uitgesloten. In hoofdstuk 5.4.5 zal nader op dit aspect worden ingegaan.
Als gevolg van diverse oorzaken, waaronder veroudering en veranderende eisen van bedrijven, zijn er op Twentekanaal situaties ontstaan die de kwaliteit van het terrein aantasten en, op niet al te lange termijn, kunnen leiden tot negatieve ontwikkelingen zoals het vertrekken van bedrijven en verlies van werkgelegenheid. Om deze negatieve tendens tegen te gaan is er door de gemeente Hengelo en de Belangenvereniging Industrieterrein Twentekanaal in 2004 een masterplan opgesteld met een samenhangend pakket aan maatregelen om de economische vitaliteit van het bedrijventerrein Twentekanaal te versterken. In het Masterplan is reeds ingespeeld op het vertrek van Akzo Nobel uit het plangebied.
Voor de omgeving van het Strootbeekpark voorziet het Masterplan de vestiging van bedrijven met een industriële bebouwing, te denken valt aan logistiek en moderne gemengde bedrijvigheid.
Per 1 juni 2004 is de welstandsnota in de gemeente Hengelo in werking getreden. Deze nota biedt het toetsingskader voor de welstandsbeoordeling van bouwaanvragen met het doel de welstandsaspecten
voor de burger inzichtelijker te maken. In de nota worden voor heel Hengelo algemene criteria genoemd. Daarnaast vindt concretisering plaats door gebiedsgerichte criteria en objectieve criteria.
Wanneer gekeken wordt naar de gebiedsgerichte criteria kan worden geconcludeerd dat het plangebied behoort tot het welstandsgebied 'Industrieterreinen'. Voor dit gebied geldt het volgende welstandsbeleid:
Dit beleid is verder uitgewerkt is welstandscriteria waaraan bouwplannen door de welstandscommissie getoetst zullen worden.
Op 11 november 2011 is door de gemeenteraad de Ontwikkelingsvisie Boeldershoek-Oost vastgesteld. Deze visie is opgesteld als onderdeel van de planologische procedure voor de stoomleiding Twence-AkzoNobel. In de visie komen alle ruimtelijke ontwikkelingen aan bod die in het gebied Boeldershoek-Oost en omgeving spelen. Relevant voor de ontwikkeling van het Strootbeekpark is de voorgenomen realisatie van het Bedrijventerrein ten westen van de Stoomleiding (ontwikkeling 3A). In het bestemmingsplan wordt reeds qua verkeersontsluiting rekening gehouden met deze ontwikkeling.
Afbeelding 4.2: Kaart behorende bij Ontwikkelingsvisie Boeldershoek-Oost