direct naar inhoud van 6.5 Retrospectieve toets
Plan: Bedrijventerrein Twentekanaal
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0009-0301

6.5 Retrospectieve toets

6.5.1 Algemeen

Het is noodzakelijk dat het bestemmingsplan een compleet inzicht biedt in de bouw- en gebruiksmogelijkheden binnen het betreffende plangebied. Het bestemmingsplan is het juridische toetsingskader dat bindend is voor de burger en overheid en geeft aan wat de gewenste planologische situatie voor het plangebied is. Deze situatie kan gaandeweg de planperiode wijzigen, bijvoorbeeld door veranderd stedenbouwkundig inzicht, functiewijziging en/of veranderingen in gebruik. Ook ruimtelijke ontwikkelingen en vernieuwing van onder andere ruimtelijk, economisch, verkeerskundig en milieubeleid dragen bij aan de veroudering van geldende bestemmingsplannen.

Om recht te doen aan een goede ruimtelijke ordening binnen het plangebied wordt daarom aangegeven in welke situaties de bestemming wordt gekozen gelijk aan de oude bestemming (na strijdige situatie te hebben gewraakt) en in welke situaties een nieuwe bestemming wordt gegeven (positief bestemmen), waarmee de strijdige situatie wordt gelegaliseerd. Daarnaast wordt, indien van toepassing, aangegeven wanneer een strijdige situatie onder het overgangsrecht wordt gebracht.

6.5.2 Plangebied

Het plangebied betreft een grotendeels bestaand gebied. Deze bestaande situatie is bestemd. Op het bedrijventerrein spelen een aantal ontwikkelingen. Deze zijn beschreven in paragraaf 3.2. De geschetste ontwikkelingen maken geen deel uit van dit bestemmingsplan en worden in separate bestemmingsplannen geregeld.

De bouwmogelijkheden, zoals die mogelijk zijn op basis van het voorliggende bestemmingsplan zijn afgestemd op de bestaande mogelijkheden. Hierbij dient te worden opgemerkt dat voor een gedeelte van het plangebied de bouwverordening van toepassing was voor wat betreft de toegestane bouwhoogte.

Binnen het plangebied komen enkele percelen voor met een agrarische gebruik. Het betreft onder meer percelen op de overgang met het buitengebied, alsmede enkele percelen ter weerszijden van het kanaal. De betreffende percelen hebben een agrarische bestemming gekregen.

Binnen het plangebied komen vormen van perifere detailhandel voor. Het betreft voornamelijk handel in de zogenoemde ABC goederen (Auto's, Boten, Caravans) en grove bouwmaterialen. Deze vormen van detailhandel komen voor in de zone rond de A35 en in het gebied ten noorden van het Twentekanaal en zijn via een aanduiding mogelijk. Binnen het hele plangebied is handel in auto's en motoren toegestaan op grond van de bedrijvenlijst. Overige detailhandel binnen het plangebied is strijdig met de bestemming.

6.5.3 Bedrijvenlijst

De bouw- en gebruiksmogelijkheden zijn zoveel mogelijk overgenomen conform de vigerende bestemmingsplannen en verleende vrijstellingen. Hierbij moet echter worden opgemerkt dat de vigerende plannen dermate op leeftijd zijn, dat er bijvoorbeeld ten aanzien van de bedrijvenlijst wel een inhaalslag heeft plaatsgevonden.

Het bedrijventerrein Twentekanaal is gezoneerd op grond van de Wet geluidhinder. De planregels en de bedrijvenlijst zijn hier op afgestemd. Het bedrijventerrein heeft de bestemming Bedrijventerrein - Industrie gekregen. Binnen deze bestemming zijn de zogenoemde geluidzoneringplichtige inrichtingen bij voorbaat niet uitgesloten.

Het geluidsaspect van bedrijven die op het gezoneerde bedrijventerrein liggen wordt geregeld in de geluidszone. Ingeval van een wettelijke geluidzone dient voor het aspect geluid de Wet geluidhinder als toetsingskader en niet de systematiek van Bedrijven en Milieuzonering. Voor andere aspecten, zoals geur, stof en veiligheid kan de systematiek van Bedrijven en milieuzonering wel als toetsingskader dienen. De bedrijvenlijst is hier op aangepast.

Op grond van de systematiek van bedrijven en milieuzonering worden effectafstanden bepaald voor geur, stof, geluid en gevaar. De grootste effectafstand is bepalend voor de categorie waarin een bedrijf wordt ingedeeld. Omdat het aspect geluid is geregeld in de geluidzone, wordt het aspect geluid buiten beschouwing gelaten in de bedrijvenlijst. Voor het bepalen van de milieucategorie wordt gekeken naar de aspecten geur, stof en gevaar. Het aspect met de grootste effectafstand is maatgevend en bepalend voor de milieucategorie waarin een bedrijf wordt ingedeeld.

Ter illustratie: een bedrijf is aangemerkt als categorie 3.1 bedrijf, op grond van het aspect geluid. Op grond van de andere aspecten (geur, stof, gevaar) is het bedrijf aan te merken als categorie 2 bedrijf. In de bedrijvenlijst wordt het aspect "geluid" buiten toepassing gelaten en zijn de overige aspecten maatgevend. Het betreffende bedrijf is daarom in de bedrijvenlijst aangemerkt als categorie 2 bedrijf.

Een ander voorbeeld: Een bedrijf is op grond van zowel geluid als gevaar aangemerkt als categorie 4.1 bedrijf. De andere aspecten vallen in een lagere categorie. Dit bedrijf blijft, vanwege het aspect gevaar, aangemerkt als categorie 4.1 bedrijf.

Het bedrijventerrein kent een historisch gegroeide situatie waarin woonbuurten op zeer korte afstand liggen van het bedrijventerrein. De bewoners van deze wijk ondervinden overlast van bedrijven op het bedrijventerrein. Het is niet mogelijk om deze gegroeide situatie ongedaan te maken, bovendien is het ook niet de bedoeling om bedrijven onnodig op slot te zetten.

De aanwezigheid van veel woningen in de directe omgeving van het bedrijventerrein rechtvaardigt het hanteren van de systematiek van "bedrijven en milieuzonering" ten aanzien van de aspecten geur, stof en gevaar. Het is niet wenselijk dat hinder ten aanzien van deze aspecten toeneemt.

Anders ligt het ten aanzien van geluid (industrielawaai), wat is geregeld in de geluidzone. Rond een gezoneerd industrieterrein geldt een wettelijke geluidszone (50 dB(A) contour). Deze geluidzone is er enerzijds ter bescherming van de mogelijkheden van de bedrijven op het gezoneerd industrieterrein en fungeert anderzijds ter bescherming van omliggende geluidgevoelige functies. Het bedrijventerrein Twentekanaal is een gezoneerd terrein. Dit betekent dat de geluidbelasting op de gevel van woningen (in het gebied ten noorden van het bedrijventerrein maar binnen de zone) door industrielawaai niet hoger mag zijn dan 55 dB(A). Buiten de zone mag het geluidniveau door industrielawaai niet hoger zijn dan 50 dB(A). Voor enkele woningen geldt een ontheffing tot 56 dB(A) en voor één woning tot 57 dB(A). Activiteiten buiten de inrichtingen (bijvoorbeeld vrachtverkeer op de openbare weg) vallen niet onder industrielawaai maar onder wegverkeerslawaai.

Dit heeft als gevolg dat het gebied ten noorden van het Twentekanaal in dit bestemmingsplan een zonering heeft gekregen. In de omgeving direct grenzend aan de woonomgeving zijn bedrijven in categorie 2 toegestaan, oplopend naar categorie 4.1 aan het kanaal. Voor het merendeel van de zittende bedrijven geldt dat zij passen binnen de toegelaten milieucategorie (immers geluid is veelal maatgevend, maar niet van toepassing). De bedrijven die in een hogere milieucategorie vallen zijn specifiek bestemd. Het betreft de volgende bedrijven:

  • Betoncentrale Twenthe;
  • Sita recycling services;
  • Morssinkhof Groep Hengelo B.V.;
  • ACH Beheer B.V.;
  • Argos Storage B.V.;
  • Foseco Nederland B.V.;
  • Satink Hengelo B.V.
  • Plasticon the Netherlands BV;
  • Kaltenbach Shotblast and Painting Systems B.V.;
  • Holland Hydraulics B.V.;
  • Den Oudsten B.V.;
  • Holland Gasspring B.V.;
  • Autoschade de Binnenhaven;
  • Papen Metaaltechniek P.M.T.;
  • Lood Service Nederland bv.

Voor het bepalen van de zonering is zoveel mogelijk aangesloten bij de kadastrale situatie, waarbij is getracht percelen zoveel mogelijk binnen één milieucategorie te laten vallen. In enkele gevallen is dit niet doelmatig, bijvoorbeeld in geval van braakliggende percelen, of grote percelen. In die gevallen is de zonering afgestemd op de afstand tot de maatgevende woningen volgens de afstanden zoals deze worden gehanteerd in de brochure "bedrijven en milieuzonering".