direct naar inhoud van 3.9 Verkeer
Plan: Evenementenhal Hardenberg 2009
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0160.0000BP00022-VG01

3.9 Verkeer

De verkeerstoets (Bijlage 4) is gebaseerd op het maximaal-scenario. In dit scenario wordt uitgegaan van een Evenementenhal van 40.000 m2 bedrijfsvloeroppervlak (bvo). Ten opzichte van de huidige situatie is dit een toename van 13.000 m2 bvo. Van deze 13.000 m2 bvo wordt 5.000 m2 bvo gereserveerd voor toekomstige uitbreidingen.

3.9.1 Verkeerstructuur

De Evenementenhal is gelegen aan de rand van de kern Hardenberg nabij het kruispunt J.C. Kellerlaan – Twenteweg (N343). De hoofdontsluiting van de Evenementenhal vindt plaats via de Energieweg. De Evenementenhal kent in de toekomstige situatie twee parkeerplaatsen. Deze parkeerplaatsen worden ontsloten op de Energieweg en de Duitslandweg.

De J.C. Kellerlaan en de Energieweg kennen beide een snelheidsregime van 50 km/u en zijn gelegen binnen de bebouwde kom. De Twenteweg ligt buiten de bebouwde kom en kent een snelheidsregime van 80 km/u. De J.C. Kellerlaan, de Duitslandweg en de Twenteweg zijn alle gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. De overige wegen kennen de functie van erftoegangsweg.

3.9.2 Verkeersbewegingen gemotoriseerd verkeer

Het aantal verkeersbewegingen van het hotel en de uitbreiding van de Evenementenhal is bepaald aan de hand van kencijfers beschikbaar gesteld door het CROW en door aantallen bezoekers van de Evenementenhal in de huidige situatie. Bezoekersaantallen zijn gebaseerd op tellingen bij de kaartcontrole. De ligging van het complex is in de categorie rest bebouwde kom.

Evenementenhal

In 2008 hebben in totaal circa 302.000 bezoekers en standhouders de Evenementenhal bezocht. Dit is inclusief alle evenementen en vergaderingen, maar zonder personeel. Om tot een gemiddeld aantal bezoekers per weekdag te komen, is als uitgangspunt genomen dat de bezoekersstroom zich gelijkmatig over het jaar verspreidt.

Hiermee wordt een gemiddeld aantal bezoekers en standhouders per weekdag verkregen en worden piekdagen uitgesloten. Dit resulteert in 830 bezoekers per weekdag voor de gehele Evenementenhal in de huidige situatie. Aangezien het verkeersmodel uitgaat van werkdagen, is als uitgangspunt genomen dat het aantal bezoekers op een werkdag 10% hoger ligt in vergelijking met een weekdag. Dit resulteert in 910 bezoekers op een werkdag. De huidige situatie is vervolgens bepaald naar de toekomstige situatie door het aantal vierkante meters bvo met elkaar te vergelijken.

  Aantal m² bvo   Aantal bezoekers  
Huidige situatie   23.000   910  
Toekomstige situatie   40.000   1.590  
Toename   17.000   680  

Als uitgangspunt is genomen dat iedere auto door 2 personen wordt bezet. Dit betekent dat in de toekomstige situatie per werkdag 340 de Evenementenhal bezoeken. Dit aantal auto's resulteert in 680 verkeersbewegingen op een werkdag extra.

Hotel

Het hotel bestaat uit 200 kamers. Als uitgangspunt is genomen dat het hotel als drie sterrenhotel wordt ontworpen. Per 10 kamers genereert het hotel 16,7 verkeersbewegingen op een werkdag, inclusief personeel en bevoorrading. Het aantal verkeersbewegingen van het hotel komt hier uit op 330.

Totaal

Het hotel wordt gebouwd voor voornamelijk bezoekers en standhouders van de Evenementenhal. Hotelgasten genereren geen verkeer voor de Evenementenhal aangezien zij al op het terrein aanwezig zijn. Toch wordt er voor het bepalen van het aantal verkeersbewegingen vanuit gegaan dat de hotelbezoekers geen relatie hebben met de Evenementenhal, dus voor 100% eigen verkeersbewegingen genereren (worst case).

Toename van het aantal verkeersbewegingen van het hotel en de Evenementenhal op een werkdag in mvt/etmaal:

  Mvt/etmaal  
Hotel   330  
Evenementenhal   680  
Totaal   1.010  

Als gevolg van de planrealisatie worden 1.000 motorvoertuigen (afgerond) per etmaal extra toegedeeld aan het wegennet in 2020 op een gemiddelde werkdag.

De te verwachten verkeersintensiteiten in 2020 zijn vergeleken met de capaciteit van de weg. Een gebiedsontsluitingsweg met een profiel van 2x1 rijbanen en een snelheid van 50 km/u heeft een maximale etmaalintensiteit van 15.000 mvt/etmaal (bron: www.crow.nl). Op een 80 km/u weg ligt de capaciteit ongeveer gelijk. Op basis van deze vergelijking kan geconcludeerd dat de J.C. Kellerlaan tussen de Duitslandweg en de Twenteweg onvoldoende capaciteit heeft om de verkeersintensiteiten te verwerken. Hetzelfde geldt voor het noordelijk deel van de Twenteweg. De overige wegen/wegvakken kennen geen capaciteitsproblemen.

3.9.3 Parkeren

Het CROW hanteert in het ASVV 2004 als parkeerkencijfer voor een Evenementenhal, beursgebouw en congresgebouw minimaal 6,0 parkeerplaatsen per 100 m² bvo en maximaal 11,0 parkeerplaatsen per 100 m² bvo. Echter de bestemming 'Cultuur en Ontspanning - evenemententerrein' is breed uitlegbaar en de parkeernormering is afhankelijk van de soort evenementen.

Voor de toekomstige situatie wordt uit gegaan van de parkeernormering die de gemeente Hardenberg hanteert ten aanzien van de Evenementenhal. De gemeente Hardenberg heeft gesteld dat het aantal parkeerplaatsen per 100 m² bvo 8,8 bedraagt.

Huidige bvo: 27.000 m²

Parkeerbehoefte: 2.350 parkeerplaatsen

Toename aantal bvo bij uitbreiding naar 40.000 m²: 13.000 m²

Bij hantering van de parkeernorm van de gemeente Hardenberg zijn er circa 1.140 (8,8 x 130) parkeerplaatsen extra nodig.

Totaal aantal parkeerplaatsen bij 40.000 m² bvo: 3.500 pp

Hotel

Het CROW hanteert in het ASVV 2004 als parkeerkencijfer voor een hotel per kamer minimaal 0,5 parkeerplaats en maximaal 1,5 parkeerplaatsen per kamer. In deze rapportage wordt gerekend met een norm van 1,0 parkeerplaats per kamer. Met 200 kamers bedraagt het totaal aantal benodigde parkeerplaatsen 200. Hierbij is geen rekening gehouden met mogelijk dubbelgebruik hotel- en beursbezoek.

XL-beurs

Uiteraard is het aantal permanente parkeerplaatsen een schatting en sterk afhankelijk van het beurstype. De piekmomenten bepalen ook in deze nieuwe situatie hoeveel permanente parkeerplaatsen wenselijk zijn. In bijlage 3 is bepaald dat een XL-beurs 4.200 parkeerplaatsen nodig heeft. Samen met het hotel komt de parkeervraag uit op 4.400 parkeerplaatsen.

De Evenementenhal kent een maximale parkeervraag van 4.400 parkeerplaatsen. In het plan worden ongeveer 5.200 parkeerplaatsen voorzien. Het gaat om circa 3.700 permanente en 1.500 semipermanente parkeerplaatsen. Er kan geconcludeerd worden dat de parkeerbalans sluitend is, waarbij geldt dat af en toe een deel van de semipermanente parkeerplaatsen gebruikt moet worden.

3.9.4 Piekmoment verkeersbewegingen

Voor de Evenementenhal is het belangrijk om te weten hoeveel verkeersbewegingen op het piekmoment plaats vindt. Om dit aantal te bepalen, is aan de hand van de gemeentelijke parkeernorm voor een locatie als de Evenementenhal het aantal bezoekers op het piekmoment bepaald.

Hierbij zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd.

  • Toename in bvo's bedraagt 13.000 m².
  • De parkeernorm Evenementenhal is 8,8 per 100 m² bvo.
  • Elke parkeerplaats wordt per dag door twee auto's gebruikt (turnover van 2).

Dit leidt tot een parkeervraag van (8,8*130) ongeveer 1.140 parkeerplaatsen. Elke parkeerplaats genereert vier ritten per dag. Aangezien eerder in dit hoofdstuk geconstateerd is dat het hotel 330 ritten per dag genereert, komt het totaal uit op afgerond 4.900 verkeersbewegingen. Door hier de eerder berekende verkeersproductie van het plan voor een gemiddelde werkdag (1000 mvt/etmaal) vanaf te trekken, wordt de extra verkeersproductie op een piekdag in 2020 inzichtelijk gemaakt; het betreft afgerond 3.900 verkeersbewegingen per piekdag.

3.9.5 Langzaam verkeer

Ten aanzien van het langzaam verkeer is in het plan een voetgangerstunnel onder de J.C. Kellerlaan aanwezig, tussen de parkeerplaats aan de Duitslandweg en de Evenementenhal. Hiermee is een verkeersveilige verbinding gecreëerd.