direct naar inhoud van 4.10 Water
Plan: Bedrijventerreinen Stepelo en de Greune
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0158.BP1085-0002

4.10 Water

Kader

De belangrijkste beleidsdocumenten waarin de waterhuishoudkundige doelstellingen zijn beschreven zijn 4e Nota Waterhuishouding, Anders omgaan met water: Waterbeleid 21e eeuw, de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW), Beleidslijn Grote Rivieren en de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte.

De watertoets - zoals deze in het kader van ruimtelijke plannen dient te worden uitgevoerd - is het gehele proces van vroegtijdig informeren, adviseren, afwegen en uiteindelijk beoordelen van waterhuishoudkundige aspecten in ruimtelijke plannen en besluiten. De watertoets wordt uitgevoerd binnen de bestaande wet- en regelgeving op het gebied van ruimtelijke ordening en water. De watertoets vormt de verbindende schakel tussen het waterbeheer en de ruimtelijke ordening.

Rijksbeleid

Het rijksbeleid ten aanzien van water is neergelegd in de Vierde Nota Waterhuishouding (1998). Hierin is aangegeven dat het waterbeheer in Nederland moet zijn gericht op een veilig en goed bewoonbaar land met gezonde duurzame watersystemen. Om dit te bereiken moet zoveel mogelijk worden uitgegaan van een watersysteembenadering en integraal waterbeheer. In de nota is onder andere aangegeven dat stedelijk water meer aandacht moet krijgen. Volgens de nota Waterbeheer 21e eeuw moet aan het watersysteem meer aandacht worden gegeven om de natuurlijke veerkracht te benutten. Voorkomen van afwenteling door het hanteren van de drietrapsstrategie "vasthouden-bergen-afvoeren" staat hierbij centraal. Van belang is dat overtollig water zoveel mogelijk wordt vastgehouden in de "haarvaten" van het bestemmingsplangebied. Wanneer dit ontoereikend is moet worden gezocht naar bergingsmogelijkheden. Pas in laatste instantie is afvoer van overtollig water naar benedenstroomse gebieden aan de orde.

Provinciaal beleid

Belangrijk uitgangspunt in het provinciaal waterhuishoudingsplan voor het nieuwe waterbeheer is duurzaamheid. De provincie geeft aan welke partij verantwoordelijkheid draagt met betrekking tot het stedelijk waterbeheer. Het waterschap is verantwoordelijke partij voor het beheer van het zichtbare water en de gemeente voor de ontwatering van gebieden. Verder stelt de provincie een aantal doelen vast. Bij stedelijke ontwikkelingen en inrichting zal water een sterk sturende rol moeten gaan vervullen. Daarbij moet ook de relatie tussen stedelijk waterbeheer en de 'groene ruimte' worden betrokken. Een hardnekkig probleem is de grondwateroverlast. De aanpak van deze problematiek geeft de provincie een impuls. Het duurzaam maken van de waterketen krijgt gestalte door deze keten zo min mogelijk te belasten met relatief schoon regenwater en uitstoot van vuil water uit deze keten sterk te reduceren. Ook de drinkwatervoorziening zal duurzaam moeten worden. Een intensieve samenwerking tussen de betrokken partijen bij het stedelijk waterbeheer is van evident belang.

Waterschap Regge en Dinkel; Waterbeheerplan

Het Waterschap Regge en Dinkel heeft de beleidskaders van rijk en provincie nader uitgewerkt in het vigerende 'Waterbeheerplan'. Diverse aspecten van het waterbeleid zijn verder uitgediept in aparte beleidsnota's. Voor het ruimtelijk relevante thema 'vasthouden en bergen van water', is de 'Beleidsnota Retentie' opgesteld. De uitgangspunten en wensen voor de inrichting en het beheer van beken en overige waterlopen zijn verwoord in de 'Stroomgebied Actieplannen' (STAP). De notitie 'Afkoppelen / niet aankoppelen' geeft de visie van het Waterschap Regge en Dinkel weer over de wijze waarop met hemelwater moet worden omgegaan en bevat een beslisboom voor de juiste keuze van hemelwaterafvoer in verschillende situaties. De uitgangspunten en randvoorwaarden die het waterschap hanteert voor het toetsen van de basisinspanning en het ontwerp van rioolstelsels in samenhang met het oppervlaktewatersysteem, zijn opgenomen in de nota 'Actualisering Rioleringsbeleid'. Daarnaast is de 'Keur van Waterschap Regge en Dinkel' een belangrijk regelstellend instrument waarmee in ruimtelijke plannen rekening moet worden gehouden. Op gemeentelijk niveau zijn het in overleg met Waterschap Regge en Dinkel opgestelde gemeentelijk 'Waterplan' en het gemeentelijke 'Rioleringsplan' van belang voor het afwegen van waterbelangen in ruimtelijke plannen.

Gemeentelijk beleid

De gemeente Haaksbergen heeft een door de raad vastgesteld waterbeleidsplan. Het waterplan dient om een gezamenlijke toekomstvisie te ontwikkelen voor integraal en duurzaam waterbeheer en om de onderlinge samenwerking en afstemming te verbeteren bij inrichting en beheer van het watersysteem en de waterketen. Hiermee wordt beoogd de doelmatigheid van de waterketen te vergroten, de dienstverlening aan de burger te verbeteren en de duurzaamheid van het watersysteem te bevorderen.

Op basis van het vigerend beleid en de knelpunten en kansen is een strategie uitgewerkt voor het waterbeheer in Haaksbergen. Deze strategie is gestoeld op drie pijlers:

  • verbeteren van de werking van het watersysteem en waterketen, waarbij gelijktijdig geanticipeerd wordt op verwachte klimaatontwikkelingen;
  • het vergroten van de belevingswaarde van watergangen door het verhogen van de diversiteit voor inrichting en ecologie alsmede de implementatie via beheer en onderhoud;
  • het uitdragen van de waarde van water door een actieve, zichtbare en stimulerende rol van de overheid op het gebied van water en ecologie.

De strategie met betrekking tot het eerste aandachtstreepje is zeer wezenlijk voor de ruimtelijke structuur van Haaksbergen. Daarom is aan dit onderwerp een aparte paragraaf gewijd (strategie op hoofdlijnen). De beide andere onderwerpen komen in de andere paragrafen aan bod en zijn uitgewerkt op het niveau van stromen, gebieden en actoren. In de visie is veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van een watersysteem en een waterketen die zo optimaal mogelijk invulling geven aan huidige beleidsdoelstellingen, het oplossen van knelpunten en klimaatontwikkelingen. Dit leidt tot een wezenlijke omslag in de inrichting van de waterketen en leidt tot aanzienlijke ruimteclaims zowel binnen als buiten stedelijk gebied. Een zeer belangrijke keuze die gemaakt moet worden voor de inrichting van het watersysteem en de waterketen betreft het vasthouden en bergen van water (voorkomen overlast) en het voorkomen van verontreiniging van grond- en oppervlaktewater.

Toetsing plangebied

Bij de realisatie van de beide bedrijventerreinen is reeds rekening gehouden met de het creƫren van voldoende waterbergingscapaciteit binnen het plangebied. Zo zijn er binnen het plangebied, ter compensatie van de extra verhardingsoppervlakte, verschillende watergangen in het plangebied aanwezig.

Aangezien op grond van onderhavig bestemmingsplan geen nieuwe ontwikkelingen worden mogelijk gemaakt ten opzichte van het geldende bestemmingsplan, waardoor een toename van het verharde oppervlak niet aan de orde is, zijn er geen waterschapsbelangen in het geding.

Wel zullen in dit bestemmingsplan, gelet op de belangrijke functie van de bestaande watergangen, aan de watergangen de bestemming "Water - Waterberging" toegekend worden.

Conclusie

Gelet op het conserverende karakter van dit bestemmingsplan kan worden geconcludeerd dat er met dit bestemmingsplan geen waterhuishoudkundige belangen in het geding zijn. Bestaande voor waterberging van belang zijnde watergangen worden planologisch beschermd middels het opnemen van een specifieke bestemming.