direct naar inhoud van 3.2 Gemeentelijk beleid
Plan: Haaksbergen-Dorp Uitbreidingslocatie De Veldmaat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0158.BP1050-0002

3.2 Gemeentelijk beleid

Structuurplan Haaksbergen 2015

Het structuurplan Haaksbergen 2015 is op 12 juli 2006 door de gemeenteraad van Haaksbergen vastgesteld en bevat een actueel overzicht van de beleidsuitgangspunten. Het structuurplan heeft tot doel om op de langere termijn richting te geven aan de ruimtelijke ontwikkeling van het stedelijk gebied van de gemeente Haaksbergen. Nieuwe initiatieven en ontwikkelingen worden getoetst aan het structuurplan. Puntsgewijs zal hieronder een aantal relevante aspecten voor de ontwikkeling van de Veldmaat aan de orde komen.

Het gebied tussen de bestaande woonwijk Veldmaat en de geprojecteerde nieuwe rondweg (Noordsingel) is in het structuurplan van 1994 al aangegeven als toekomstig woongebied tot 2011, doch hiervan is tot op heden geen gebruik gemaakt. Gunstig aan deze locatie is de aanwezigheid van voorzieningen aan de Veldmaterstraat. De nabijheid van voorzieningen maakt de nieuwbouw goed geschikt voor senioren en omgekeerd kan met de nieuwe woningbouw het draagvlak voor de voorzieningen worden versterkt. Voorts ligt de locatie relatief dicht bij het centrum van Haaksbergen (binnen de "singels") en ontstaat na de doortrekking van de Noordsingel een logische begrenzing.

woningbouwopgave

De gemeente heeft het standpunt dat de Veldmaat en de Wissinkbrink samen en gefaseerd in de uitbreidingsbehoefte moeten voorzien. Hoewel er op de gemeente veel druk wordt uitgeoefend om prioriteit te geven aan de Veldmaat, acht de gemeente een keuze voor alleen de Veldmaat een onverstandige. De opgave van circa 500 woningen voor het gebied leidt tot een te hoge dichtheid. Dit zou ten koste gaan van de aanwezige kwaliteiten in het gebied (onder andere groen en bestaande woningen) en de kwaliteit van de woonomgeving. Bij de uitbreiding van Haaksbergen moeten de verschillen tussen de Veldmaat en Wissinkbrink gebruikt worden om verschillende woonmilieus voor verschillende doelgroepen te realiseren. Door een gelijktijdige, maar ook geleidelijke ontwikkeling van beide gebieden kunnen voortdurend voor alle doelgroepen woningtypen en woonmilieus worden aangeboden. Voor De Veldmaat wordt gedacht aan wonen in een groene setting. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van bestaande houtsingels in het gebied en kunnen relaties worden gelegd met het aanwezige groen van het sportpark De Greune aan de ene kant en Het Grintenbos aan de andere kant. Het gebied behoort tot het ontginningslandschap en heeft geen lang cultuurhistorisch verleden. De ontginning is nog terug te zien in de rechthoekige verkaveling van het gebied. Dit kenmerk zal bij de invulling met woningbouw behouden moeten blijven. In het gebied is reeds sprake van lintbebouwing langs de Geukerdijk en de Oude Boekeloseweg, die in deze setting kan worden ingepast. Het gebied wordt in tweeën gedeeld door de spoorlijn waardoor het gebied ook goed gefaseerd kan worden ontwikkeld.

Ter hoogte van de Veldmaat wordt gestreefd naar een goede afronding (aan de noordzijde) van het woongebied, bijvoorbeeld in combinatie met een landgoedfunctie. Deze groene overgangszone is tevens bedoeld voor recreatief gebruik, terwijl extensieve vormen van agrarisch gebruik ook tot de mogelijkheden behoren.

afbeelding "i_NL.IMRO.0158.BP1050-0002_0007.jpg"

Uitsnede kaart structuurplan Haaksbergen

De uitbreiding die in de jaren '90 heeft plaatsgevonden tussen de Veldmaterstraat en de Veldzichtweg vraagt wel om een afronding. Bij de ontwikkeling van dit deel van de Veldmaat zal een overgang gemaakt moeten worden van de (onaffe) rand van dit gebied naar het landelijk gebied in het noorden. Bij de uitwerking van dit gebied dient bekeken te worden of de landschappelijke dragers (aanwezige houtsingels) kunnen worden gebruikt voor een overgang in de vorm van een stedelijk uitloopgebied. Het oostelijk deel van de Veldmaat ligt gunstig ten opzichte van het buurtwinkelcentrum. Bij de uitwerking van dit gebied speelt ook de overgang van stedelijk naar landelijk gebied, maar ook de aanwezigheid van het buurtcentrum. Daarom dient ernaar gestreefd te worden de bebouwing nabij het buurtcentrum te intensiveren en te richten op doelgroepen die het prettig vinden nabij voorzieningen te wonen. Een aantrekkelijke route vanuit de buurt naar het winkelcentrum behoort tot de ontwerpopgave en het nastreven van een zekere upgrading van het buurtwinkelcentrum past daar ook bij. Naar het noordoosten toe dient de dichtheid af te nemen en dienen relaties te worden gelegd met het Grintenbos en het landelijk gebied.

groen en water

Haaksbergen is een groene gemeente met toeristisch-recreatieve betekenis. De gemeente acht dit een waardevol imago en wil dat graag behouden en verder uitbouwen. Om het groene imago van Haaksbergen te ondersteunen zullen groene wiggen langs de invalswegen gerealiseerd dan wel versterkt te worden. In potentie zijn deze wiggen vaak al aanwezig. De wiggen geven een duidelijke identiteit aan de entrees van Haaksbergen en zorgen voor een groen netwerk dat vanuit het landelijk gebied in de kern doordringt. Vanuit elke wijk is de groene ruimte dan snel bereikbaar en het beeld van "de ster van Twente" wordt ermee ondersteund. Nieuwe uitbreidingen van woongebieden zorgen ook voor behoefte aan groen en ruimte voor recreatie.

Ten noorden van de Veldmaat wordt gestreefd naar versterking van recreatie en groen in een meer landelijke sfeer (groene ster 3 op de plankaart). Hier zou gebruik kunnen worden gemaakt van de aanwezige (en uit te bouwen) landschappelijke en natuurlijke kwaliteiten in combinatie met particulier initiatief. Gedacht kan bijvoorbeeld worden aan een eenvoudige picknickplaats, maar ook aan een recreatief steunpunt bij een boer.

voorzieningen

Het winkelcentrum de Veldmaat aan de Veldmaterstraat vraagt ook aandacht. Er is sprake van enige leegstand en een aantal minder gunstige ontwikkelingen. Hierdoor kalft het draagvlak van de voorzieningen af en kan het voortbestaan van het buurtcentrum onder druk komen te staan. Echter door de goede bereikbaarheid en parkeervoorzieningen heeft het buurtcentrum toch een zekere betekenis, ook voor mensen die verder weg wonen. De gemeente heeft er daarom voor gekozen dit buurtcentrum te handhaven en het voortbestaan ervan te ondersteunen. De vestiging van detailhandel zal hier planologisch mogelijk blijven en door de ontwikkeling van de woonwijk de Veldmaat kan het draagvlak van dit buurtcentrum worden versterkt. Echter het buurtcentrum zelf vraagt ook om een zekere kwalitatieve upgrading wil het voor consumenten aantrekkelijk blijven.

Landschapsontwikkelingsplan (LOP)

Het LOP doet uitspraken over de gewenste ontwikkeling van het landschap in Haaksbergen, het gaat dus over buitengebied. In het plan staan uitspraken over de overgang van de kern naar het landschap (inpassen van kernen), maar ook over nieuwe landgoederen, waar wel en waar niet (dit is overigens ook overgenomen in de plattelandsvisie Haaksbergen). Het landschapstype in de Veldmaat is het heideontginningslandschap.

Met onderhavig plan wordt aan de noordoostzijde van Haaksbergen een nieuwe, betere dorpsrand

Milieubeleidsprogramma van de gemeente Haaksbergen 2004 t/m 2007

In het Milieubeleidsprogramma van de gemeente Haaksbergen 2004 t/m 2007 staat het beleid beschreven hoe de gemeente in samenwerking met anderen komt tot een gezonde, veilige, leefbare en duurzame gemeente.

In het Milieubeleid maakt de gemeente een onderscheid in 4 integrale thema's en gebiedstypen in Haaksbergen:

  • 1. Woonomgeving: de kwaliteit van bouwen, wonen en leefomgeving zijn van groot belang voor het welbevinden van de inwoners. Voor de woongebieden zullen extra kwaliteitseisen moeten gelden.
  • 2. Economie en werkomgeving: bedrijvigheid leidt tot een zekere mate van milieubelasting en verontreiniging, ook omwonenden kunnen overlast ondervinden en onverstandig gebruik van grondstoffen en energie leidt tot uitputting van onze aarde. Bedrijven zullen zich moeten inspannen de milieubelasting tot een minimum te beperken en ook voor komende generaties genoeg mogelijkheden moeten overlaten voor een gezonde economie.
  • 3. Water, natuur en het landschap in het buitengebied van Haaksbergen: zijn een belangrijk uithangbord van Haaksbergen voor bezoekers en recreatie. Hoe houden we het in stand en waar kunnen/moeten we het nog verbeteren?
  • 4. Centrumgebied van Haaksbergen: met veel voor de hele gemeenschap belangrijke functies, zoals winkelcentrum, cultuur, dienstverlening en festiviteiten. Ook heeft het centrum weer een belangrijke woonfunctie, vooral senioren willen graag in of nabij het centrum wonen.

Specifiek voor de woonomgeving worden de volgende ambities en doelen opgenomen die in het milieubeleidsplan nader worden uitgewerkt:

basiskwaliteit en wonen

  • Veiligheid: in 4 jaar tijd mogen er geen risicovolle activiteiten in of nabij woongebieden en/of andere gevoelige bestemmingen plaatsvinden, uitgaande van de wettelijke norm.
  • Geluid: verscheidenheid in geluidsbelasting mogelijk maken aan de hand van gevoeligheid en gebruiksmogelijkheden van gebieden. Voorkomen van geluidsoverlast van wegverkeer door toetsen van ruimtelijke ontwikkelingen aan de geluidsuitstraling als gevolg van de (geprognosticeerde) verkeersbewegingen.
  • Bodem: het onderzoek naar en de sanering van bodemverontreiniging is in 2004 en 2005 ingebed in het proces van de ruimtelijke planontwikkeling en de bouwprocedures (aansluitend op het actualiseren van de bodemkwaliteitskaart). In woongebieden is de streefwaarde: de Bodemgebruikswaarde categorie I (wonen en intensief gebruikt groen).
  • Milieukwaliteit woningen en binnenmilieu: de gemeente Haaksbergen richt haar vernieuwingsbeleid onder andere op het verbeteren van de kwaliteit van het wonen in Haaksbergen. In de woonvisie kunnen onder andere maatregelen opgenomen worden die zijn gericht op verbetering van de woningen en de woonomgeving. Naast het vernieuwen en kwalitatief verbeteren van het woningbestand zal ook aandacht moeten worden besteed aan het (sociale) woongedrag. Samenwerking met de woningstichting Lucht en Licht en welzijnsorganisaties en andere grote verhuurders is hierbij gewenst.

duurzaamheid en woongebieden

  • Duurzaam bouwen:
  • In 2005 voldoet de meerderheid van de nieuwbouwwoningen in Haaksbergen aan de GPR-dubo. Ook de helft van de renovatieprojecten groter dan 5 woningen, voldoet aan de GPR, in 2008 is dat conform de dan geldende landelijke taakstelling (GPR is een landelijke prestatierichtlijn voor de invoering van duurzaam bouwen).
  • Streven naar het verhogen van de toekomstwaarde door flexibiliteit, compact bouwen, cascobouw, zorgwoningen en combineren van woon-werkfuncties.
  • Energie en klimaat: het streven is gericht op het plaatsen van duurzame energiesystemen en waterbesparingssystemen bij 20% van de woningen en utiliteitsgebouwen in Haaksbergen in 2008.
  • Water: in het waterbeleidsplan worden de volgende doelstellingen opgenomen: het voorkomen van verdroging, herstel van natuurwaarden en het beperken van (onnodig) watergebruik (drinkwater, grond- en oppervlaktewater). Integraal waterbeheer wordt toegepast in nieuwe wijken.
  • Intensief ruimtegebruik en wonen:
  • De milieukwaliteit van gebieden die worden bebouwd gaat niet achteruit.
  • Toename van het efficiënt ruimtegebruik (combineren van werken, wonen, recreëren).

Verder geeft het milieubeleidsplan het volgende aan:

  • De milieubelasting als gevolg van emissies naar bodem, water en lucht van bedrijfsmatige activiteiten mag de hiervoor geldende grenswaarden niet overschrijden op de bedrijvenlocaties. In woongebieden en kwetsbare natuurgebieden gelden de streefwaarden als maximale milieubelasting.

Welstandsnota

In de welstandsnota heeft de gemeente het ambitieniveau vastgesteld dat voor gebieden in de gemeente geldt c.q. in de toekomst gehanteerd wordt. Dit ambitieniveau dient als toetsingskader voor de beoordeling van de welstandscommissie. Het plangebied is in de welstandsnota aangewezen als een ontwikkelingslocatie. Hiervoor moet een beeldkwaliteitplan worden opgesteld. In het beeldkwaliteitplan wordt de uitstraling en inrichting van de nieuwe ontwikkeling in het plangebied beschreven.

Ook voor onderhavig plangebied zal een beeldkwaliteitsplan opgesteld worden

Nota speelvoorzieningen 'Haaksbergen speelt op veilig'

In de Nota speelvoorzieningen 'Haaksbergen speelt op veilig' (vastgesteld in april 2000) is een aantal richtlijnen vastgesteld met betrekking tot speelvoorzieningen. Op basis van het afstandscriterium gaat de voorkeur uit naar een speelvoorziening voor kinderen van 1 tot 6 jaar. Hiervoor geldt een oppervlaktenorm van 50 tot 100 m2. Het centrale groengebied in de wijk biedt ruimte hiervoor.

Nota van uitgangspunten ontwikkeling Veldmaat

In de Nota van Uitgangspunten ontwikkeling Veldmaat (gemeente Haaksbergen, 12 september 2007) is het programma voor het wonen verder uitgewerkt. Overigens is dit rapport niet formeel vastgesteld door de gemeenteraad. Hieronder wordt op de belangrijkste hoofdpunten ingegaan.

Op basis van de woningbouwbehoefte, de woningbouwruimte en de reeds lopende projecten, wordt gesteld dat binnen de Veldmaat 170 woningen kunnen worden gebouwd. Hierbij is rekening gehouden met de kleinschalige structuur en de aanwezige beperkingen van het plangebied.

Uit de Nota van Uitgangspunten blijkt dat er in de Veldmaat naar verhouding meer woningen in de sociale huur (grondgebonden en appartementen) worden gerealiseerd. Het woningbouwprogramma is hierbij gespecificeerd naar woningtype.

Onderhavig plangebied vormt een deel van de uitbreidingslocatie de Veldmaat. Gesteld kan worden dat de ontwikkeling van het plangebied kan bijdragen aan de gestelde woningbouwopgave uit de nota van uitgangspunten.

Strategische beleidsnotitie uitbreidingslocatie de Veldmaat

In dit document (Strategische beleidsnotitie uitbreidingslocatie de Veldmaat, Gemeente Haaksbergen, 30 september 2008, SAB Arnhem) zijn de belangrijkste uitgangspunten voor deze uitbreidingslocatie opgenomen. Dit gebied is in het structuurplan 1994 al aangewezen als toekomstig woongebied tot 2011.Ook in het structuurplan 2015 is dit gebied (zoals reeds gebleken) aangewezen als nieuwbouwlocatie. In deze strategische beleidsnotitie wordt een meer specifiek kader aangegeven waarbinnen de Veldmaat zich moet ontwikkelen.

In deze notitie wordt, mede op grond van de demografische ontwikkelingen, de woningbouwopgave voor het gebied als geheel, ten opzichte van de hiervoor besproken Nota van Uitgangspunten, naar beneden bijgesteld tot 72 woningen. Eventueel is hierbij in een latere periode nog een toevoeging mogelijk van circa 30 woningen. In de notitie wordt hiernaast ingegaan op de aanwezige ruimtelijke belemmeringen, de grondverwerving en de uitvoering.

In de notitie wordt ten slotte het ruimtelijk voorkeursmodel besproken. De hier besproken uitgangspunten vormen de basis voor de stedenbouwkundige inrichting die aan de basis liggen van onderhavig bestemmingsplan.

Woonvisie Haaksbergen 2007 +

Algemeen

Deze woonvisie (Woonvisie 2007+, actualisatie van Woonvisie 2003+, Kwaliteit van wonen voor jong en oud, Gemeente Haaksbergen, vastgesteld d.d. 26 maart 2008) is een actualisatie van de in 2004 vastgestelde "Woonvisie 2003+". De basis van deze actualisatie zijn het regionale woningmarktonderzoek 2006 en de woningmarktanalyse 2006 (woonwensonderzoek).

De visie en ambities van de gemeente Haaksbergen zijn de volgende:

  • Vergroten van de keuzevrijheid van de inwoners;
  • Realiseren van gedifferentieerde woonwijken;
  • Een optimale extramuralisering;
  • Bouwen voor de eigen woningbehoefte met prioriteit voor jongeren en senioren;
  • Inspelen op veranderingen.

Ontwikkelingen in de laatste jaren

Zowel de bevolking als de woningvoorraad zijn de laatste jaren minder hard gegroeid als werd verwacht. Er zijn met name minder woningen gebouwd voor starters. Hier ligt een inhaalslag. Hiernaast moet er aandacht zijn voor de w woningbehoefte als gevolg van de extramuralisering en de regionale opvang-functie.

Uitgangspunten beleid

Belangrijk uitgangspunt is het vergroten van de keuzevrijheid en zeggenschap van de inwoners. Onder meer wordt gedacht aan de volgende maatregelen:

  • Bouwen van voldoende nieuwbouwwoningen en bevorderen van de doorstroming;
  • Nieuwbouw van groeiwoningen en labelling van bouwkavels voor jongeren;
  • Particulier opdrachtgeverschap en collectief particulier opdrachtgeverschap;
  • Aanpassen van het woningtoewijzingsbeleid.

Het beleid is verder dat senioren zo lang mogelijk zelfstandig moeten kunnen blijven wonen. Verder vormen de huishoudens met lage inkomens een aandachtsgroep. Hier ligt een belangrijke taakstelling voor gemeente en woningcorporatie.

Nieuwe en vernieuwde woonmilieus

Het gaat er bij de ontwikkeling van nieuwe en vernieuwde woonmilieus om, dat deze niet alleen wat betreft type en prijsklasse van de woning aansluiten bij de toekomstige vraag, maar ook wat betreft uitrustingsniveau en kwaliteit van de woning (levensloopbestendig) en woonomgeving. Om dit te kunnen verwezenlijken zijn een aantal instrumenten ontwikkeld, waaronder WoonKeur, Domotica, Keurmerk Wonen en Energielabel.

afbeelding "i_NL.IMRO.0158.BP1050-0002_0008.jpg"

Tabel: woningbouwprogramma uit Woonvisie 2007+

Woningbouwbeleid

Uitgangspunt is dat in de gemeente en in elke kern voldoende woningen gebouwd worden om te voorzien in de eigen woningbehoefte. Om dat te realiseren, en rekening houdend met een extramuralisering van 80%, wil de gemeente in de komende jaren (tot 2015) 1.310 woningen bouwen (waarvan 1.190 in kern Haaksbergen). Naast dit aantal woningen moet rekening gehouden worden met een aanvullende realisatie van een 60-tal woningen om de wachtlijsten in de extramurale zorg te verminderen. De resterende 20% zal worden ingezet voor verzorgd wonen, door middel van kleinschalige woonvormen.

Per kern is in beeld gebracht hoe de woningvraag in de komende jaren zal zijn samengesteld. Daarnaast is aangegeven welke woningbouwlocaties in aanmerking komen om aan de woningvraag te kunnen voldoen. Het woningbouwprogramma voor Haaksbergen is weergegeven in bovenstaande tabel. Voor wat betreft Haaksbergen wordt gesteld dat de woningbouw tot 2015 in Haaksbergen voor 40% zal moeten worden gerealiseerd op diverse inbreidingslocaties binnen de kern Haaksbergen en voor 60% in de nieuwe uitleggebieden Wissinkbrink en De Veldmaat. Het programma voor de Veldmaat wordt nader uitgewerkt. Dit staat uitgewerkt in onderstaand schema.

Woningbouwprogramma de Veldmaat  
Eengezinswoningen (rijen)   60  
2^1 kap/geschakeld   55  
Vrijstaande woning   31  
Appartement   24  
Totaal   170  

Woningbouwprogramma de Veldmaat (uit Woonvisie 2007+)

Conclusie

Het plangebied is in de structuurvisie en de welstandsnota al aangewezen als uitbreidingslocatie. Door verschillende soorten woningen te bouwen ontstaat er een divers aanbod op de woningmarkt, echter de nadruk moet liggen op woningen voor starters en ouderen. Voordat een bestemmingsplan voor deze locatie wordt vastgesteld moet een beeldkwaliteitplan opgesteld worden waar het bestemmingsplan aan wordt getoetst. Woningbouw in het plangebied locatie past binnen het gemeentelijk beleid. Tevens wordt uitvoering gegeven aan het gestelde kader in de strategische beleidsnotitie. Ten slotte passen de plannen binnen de Woonvisie 2007+. Met onderhavig bestemmingsplan kan voor een deel uitvoering worden gegeven aan het gestelde woningbouwprogramma. In onderstaand schema is het woningbouwprogramma voor De Veldmaat als geheel geconfronteerd met onderhavig plan (het 'Twentse erf' is hierbij buiten beschouwing gelaten):

Eengezinswoningen (rijen)   60   24  
2^1 kap/geschakeld   55   12  
Vrijstaande woning   31   22  
Appartement   24   12  
Totaal   170   70