direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Buitengebied herstel verbeelding
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0153.R20190019-0003

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding bestemmingsplan

Ongeveer 5 jaar geleden is voor het noordwestelijk en het zuidoostelijk deel van het buitengebied van Enschede afzonderlijk een bestemmingsplan gemaakt, te weten het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest" en het bestemmingsplan "Buitengebied Zuidoost". De Haaksbergerstraat en de Lossersestraat moeten in dit verband gezien worden als de scheidingslijn tussen de twee werkingsgebieden.

Het bestemmingsplan "Buitengebied Zuidoost" werd op 27 mei 2013 door de gemeenteraad vastgesteld. Tegen dit bestemmingsplan is geen beroep ingesteld bij de Raad van State.

Ondertussen werd er ook met spoed gewerkt aan het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest". Reden van de urgentie lag in het feit dat de IMRO standaard binnen niet al te lange tijd zou worden vervangen door een nieuwere versie. Als gevolg daarvan zouden bepaalde bestemmingen en begrippen niet meer dezelfde zijn, waardoor beide bestemmingsplannen niet meer op elkaar aan zouden sluiten.

Het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest" werd vastgesteld op 10 maart 2014. In de beroepstermijn werd bij de Raad van State een verzoek om voorlopige voorziening ingediend. Dit verzoek werd door de Raad van State afgewezen en het bestemmingsplan is op 1 augustus 2014 in werking getreden.

Na de behandeling van deze voorlopige voorziening door de bestuursrechter hebben wij geconstateerd dat er interpretatieruimte is bij de definitie "multifunctionele accommodatie", zoals opgenomen in de begripsbepalingen van de planregels. Voorgesteld werd om de redactie te veranderen van "maatschappelijke organisaties"in “maatschappelijke voorzieningen”.

Op 21 oktober 2014 heeft de gemeenteraad bij besluit de definitie van “multifunctionele accommodatie” in de planregels aangepast. Het betrof een puur technische, ambtshalve aanpassing van een reeds genomen besluit zonder dat daar rechtsgevolgen aan verbonden zijn. Het plan bleef voor de rest ongewijzigd.

Op 9 november 2015 heeft de gemeenteraad, naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State in beroep, als aanvulling een uitsterfconstructie in de planregels vastgesteld voor de permanente bewoning van de recreatiewoningen aan de Nieuwe Beekweg. Het plan bleef voor de rest ongewijzigd.

Beide bestemmingsplannen zijn al geruime tijd onherroepelijk van kracht.

Ondanks de ambtelijke voorbereiding en de uitgebreide gelegenheid die geboden werd aan belanghebbenden om de planregels en de planverbeeldingen in te zien en te controleren of de situatie voor hen de juiste is, is in de loop der jaren gebleken dat er verschillende onjuistheden in de planregels, maar ook in de verbeeldingen van beide bestemmingsplannen voorkomen.

Vanwege de krappe personele bezetting en prioritering in de afhandeling van ruimtelijke plannen, is ervoor gekozen om al deze onjuistheden te verzamelen en in één keer te herstellen in een zogenaamde "veegherziening" van de bestemmingsplannen voor het buitengebied.

Het moment om met een bestemmingsplan de te verbeteren punten op de verbeeldingen te herstellen is nu aangebroken. Dit bestemmingsplan "Buitengebied herstel verbeelding" is daarvan het resultaat. Bij dit bestemmingsplan horen planregels. Als basis daarvan is gekozen voor de planregels uit het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest".

Zoals hiervoor gezegd zijn ook in de planregels van beide buitengebied-bestemmingsplannen onjuistheden waargenomen. Deze zullen in een aparte herziening worden hersteld.

1.2 Ligging en begrenzing plangebied

Het werkingsgebied van het bestemmingsplan “Buitengebied herstel verbeelding ” betreft verschillende kleine deelgebieden op adres- of perceelsniveau. Deze gebieden liggen verspreid door het hele buitengebied (zie de verspreid liggende zwarte stippen).

Verderop in deze toelichting zullen de locaties worden weergegeven en toegelicht.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0001.png"

1.3 Geldende juridische regelingen

De percelen en adressen die in dit bestemmingsplan aan de orde komen vallen voor een gedeelte onder de werking van het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest" en voor een gedeelte onder de werking van het bestemmingsplan "Buitengebied Zuidoost".

Deze bestemmingsplannen zijn inmiddels al geruime tijd onherroepelijk in werking.

1.4 Wettelijk kader

Het wettelijk kader van een bestemmingsplan is de Wet ruimtelijke ordening (hierna Wro) en het Besluit ruimtelijke ordening (hierna Bro).

Wet ruimtelijke ordening (Wro)

De Wro schrijft voor dat de gemeenteraad "voor het gehele grondgebied van de gemeente een of meer bestemmingsplannen vaststelt, waarbij ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening de bestemming van de in dat plan begrepen grond wordt aangewezen en met het oog op die bestemming regels worden gegeven".


Besluit ruimtelijke ordening (Bro)

In het Bro is geregeld hoe een bestemmingsplan en andere ruimtelijke plannen er uit moeten zien, wat vastgelegd moet worden en wat meegewogen moet worden (artikelen 3.1.2 t/m 3.1.7 en artikelen 3.2.1 t/m 3.2.4 Bro). In artikel 3.1.6 van het Bro is bepaald dat elk bestemmingsplan vergezeld gaat van een toelichting. In de toelichting wordt normaal gesproken ook vermeld wat de uitkomsten zijn van onderzoeken over ecologie/flora/fauna, hoe het is gesteld met de waterhuishouding, of de Wet milieubeheer van toepassing is voor bijvoorbeeld een Milieu Effect Rapport (MER), of sprake is van archeologische/cultuurhistorische waarden, welke milieukwaliteitseisen wat betreft lucht, bodem, geluid bij het plan betrokken zijn en welk beleid van gemeente, provincie en Rijk een rol speelt.

Een bestemmingsplan is daarom een juridisch ruimtelijk beleidsdocument, waarin de bestemming van de gronden met inbegrip van de daarop van toepassing zijnde gebruiks- en bouwregels en de daarop aanwezige bebouwing worden vastgelegd, maar waarin ook ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden zijn opgenomen.



Digitalisering

Alle ruimtelijke plannen moeten voor iedereen digitaal beschikbaar en raadpleegbaar zijn. Daarvoor is een landelijke voorziening in het leven geroepen. Er moet gewerkt worden via landelijk vastgestelde regels (artikel 1.2.1 en 1.2.2 Bro, nader uitgewerkt in de ministeriële Regeling standaarden ruimtelijke ordening).


Kosten

In de wet is bepaald dat de kosten voor het maken van een bestemmingsplan verhaald kunnen worden op de aanvrager. Die kosten worden vastgesteld in een exploitatieplan, maar ze kunnen ook op een andere wijze verhaald worden bijvoorbeeld door het sluiten van een overeenkomst (afdeling 6.4 Wro).

Verhaal van kosten komt in deze planprocedure niet voor, omdat dit een initiatief is vanuit de gemeente en niet op basis van een particulier verzoek.

1.5 Adviezen, vooroverleg en procedure

Adviezen 

Voorafgaand aan het in procedure brengen van een bestemmingsplan vragen burgemeester en wethouders aan het binnen het plangebied werkzame erkende wijkorgaan advies uit te brengen over het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan. Dit is geen wettelijke procedurestap maar een binnen de gemeente Enschede gehanteerde werkwijze die is vastgelegd in de Regeling Wijkorganen 2008 en nader uitgewerkt in de notitie Wijkorganen en Adviesafspraken.

Binnen het plangebied van het bestemmingsplan “Buitengebied herstel verbeelding ” zijn de Stichting Dorpsraad Lonneker, de Vereniging Behoud Twekkelo en de Dorpsraad Boekelo actief.

Met deze raden is hierover contact opgenomen. Zij hebben aangegeven akkoord te zijn met de inhoud van dit bestemmingsplan.

Vooroverleg 

In het Bro is voorgeschreven (artikel 3.1.1) dat burgemeester en wethouders voorafgaand aan het in procedure brengen van een nieuw bestemmingsplan overleg moeten plegen met de besturen van eventueel betrokken andere gemeenten, het waterschap, de provincie en met die diensten van het Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen die in het plan in het geding zijn. Van het wettelijke vooroverleg met Rijk en provincie kan in de praktijk in veel gevallen worden afgezien. De provincie Overijssel en het Rijk hebben beleid vastgesteld, waarin is bepaald dat zij een bestemmingsplan alleen nog voor vooroverleg willen ontvangen, indien dat bestemmingsplan ontwikkelingen mogelijk maakt die raken aan bepaalde ruimtelijke belangen van de provincie of het Rijk.

Het bestemmingsplan “Buitengebied herstel verbeelding” maakt geen ontwikkelingen mogelijk waarbij ruimtelijke belangen van andere gemeenten, het waterschap Vechtstromen, de provincie Overijssel of het Rijk in het geding zijn. Daarom is voor dit bestemmingsplan afgezien van het plegen van vooroverleg.

Procedure 

Vooraankondiging 

Burgemeester en wethouders moeten burgers en anderen informeren over het voornemen een bestemmingsplan voor te bereiden op verzoek van een derde of uit eigen beweging. Dat voornemen wordt gepubliceerd in het gemeentelijk huis-aan-huisblad en op internet. In Enschede wordt geen gelegenheid geboden om zienswijzen hieromtrent naar voren te brengen (artikel 1.3.1 Bro).

Terinzagelegging ontwerpplan

In de Wro staat dat op de procedure van een bestemmingsplan de uniforme openbare voorbereidingsprocedure uit afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is. Dit betekent dat het ontwerp van een bestemmingsplan gedurende een periode van zes weken ter inzage moet worden gelegd. Deze terinzagelegging biedt iedereen de mogelijkheid om gedurende die periode zienswijzen naar voren te brengen bij de gemeenteraad. Die terinzagelegging wordt gepubliceerd in de Nederlandsche Staatscourant en in het gemeentelijk blad "Huis aan Huis" en langs “elektronische weg”, dus internet.

Zienswijzen 

Binnen de termijn van tervisielegging zijn zienswijzen kenbaar gemaakt. De zienswijzen hebben wij zoveel mogelijk één op één overgenomen en voorzien van een gemeentelijke beantwoording. De zienswijzen en de beantwoording hiervan hebben wij verwerkt in de Nota Samenvatting en beantwoording zienswijzen.

Deze Nota wordt als bijlage bij het vaststellingsbesluit van het bestemmingsplan gevoegd.

Rechtsbescherming 

Na vaststelling van het bestemmingsplan door de gemeenteraad staat voor belanghebbenden nog de mogelijkheid open om bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State beroep in te stellen tegen het bestemmingsplan.

Hoofdstuk 2 Planologisch beleidskader

2.1 Ruimtelijk beleid en regels van het Rijk

2.1.1 Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte

Het ruimtelijk en mobiliteitsbeleid op rijksniveau staat in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR). De structuurvisie is sinds maart 2012 van kracht en vormt de kapstok voor bestaand en nieuw rijksbeleid met ruimtelijke consequenties.

In de SVIR beschrijft de Rijksoverheid haar visie op de ruimtelijke en mobiliteitsopgaven voor Nederland in de richting van het jaar 2040. Eén van de kernbegrippen in de SVIR is decentralisatie. Het kabinet wil beslissingen over ruimtelijke ontwikkelingen dichter bij burgers en bedrijven brengen. Provincies en gemeenten krijgen letterlijk de ruimte om maatwerk te leveren voor regionale opgaven.

Het kabinet heeft dertien nationale (gelijkwaardige) belangen opgesteld. Dit zijn concrete belangen waarvoor het Rijk verantwoordelijk is en waarop het resultaten wil boeken.

2.1.2 Besluit algemene regels ruimtelijke ordening en Besluit ruimtelijke ordening

De basis van juridische borging van de realisatie van de nationale belangen ligt in het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) en het Bro.

Het Barro is in werking sinds 2011 en bevat onderwerpen die van rijksbelang zijn, zoals defensie, de ecologische hoofdstructuur, de elektriciteitsvoorziening en toekomstige uitbreiding van het hoofd(spoor)wegennet. Per onderwerp bevat het Barro regels waaraan bestemmingsplannen moeten voldoen. Binnen drie jaar moet het onderwerp zijn opgenomen in een bestemmingsplan.

2.1.3 Toetsing bestemmingsplan aan beleid en regels van het Rijk

De aard van dit bestemmingsplan is zodanig dat dit plan niet in strijd is met de belangen en het beleid van het Rijk.

2.2 Ruimtelijk beleid en regels van de provincie Overijssel

2.2.1 Omgevingsvisie Overijssel

Het ruimtelijk beleid van de provincie Overijssel staat vooral in de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening. Op 26 september 2018 hebben Provinciale Staten van Overijssel een herziening van de visie en verordening vastgesteld en op 1 november 2018 zijn deze in werking getreden.

De Omgevingsvisie is een integrale visie waarin de beleidsambities en doelstellingen staan die van provinciaal belang zijn voor de ontwikkeling van de fysieke leefomgeving van Overijssel. Het uitgangspunt is gericht op het jaar 2030. De visie biedt kaders in de vorm van ontwikkelingsperspectieven voor de groene omgeving en stedelijke omgeving. Daarbinnen krijgen gemeenten, waterschappen, maatschappelijke organisaties en andere initiatiefnemers mogelijkheden om ruimtelijke ontwikkelingen te realiseren.

De hoofdambitie van de visie is, net als in de oorspronkelijke omgevingsvisie van 2009, een toekomstvaste groei van welvaart en welzijn met een verantwoord beslag op de beschikbare natuurlijke hulpbronnen en voorraden. De opgaven en kansen waar de provincie Overijssel voor staat heeft men vertaald in centrale beleidsambities voor negen beleidsthema’s. Deze benadert zij vanuit de drie overkoepelende 'rode draden': duurzaamheid, ruimtelijke kwaliteit en sociale kwaliteit.

2.2.2 Omgevingsverordening Overijssel

De hoofdlijnen van de Omgevingsvisie zijn juridisch geborgd in de Omgevingsverordening. Het gaat om de onderwerpen uit de visie die de provincie zo belangrijk vindt dat deze dwingend worden opgelegd.

In de verordening staan algemene regels op het gebied van de ruimtelijke ordening, mobiliteit, milieu, water en bodem. De verordening als juridisch instrument om de doorwerking van provinciaal beleid af te dwingen, is beperkt tot die onderdelen van het beleid waarvoor de inzet van algemene regels noodzakelijk is om provinciale belangen veilig te stellen of om uitvoering te geven aan wettelijke verplichtingen. De Omgevingsverordening geeft regels aan gemeenten die bij het maken van bestemmingsplannen in acht genomen moeten worden.

2.2.3 Toetsing bestemmingsplan aan beleid en regels van de provincie Overijssel

De aard van dit bestemmingsplan is zodanig dat dit plan niet in strijd is met de belangen en het beleid van de Provincie.

2.3 Gemeentelijk ruimtelijk relevant strategisch beleid

Dit bestemmingsplan is vanwege zijn aard niet in strijd met de diverse beleidsvisies van de gemeente Enschede.

Voor het beleid in het buitengebied heeft de gemeente de Gids Buitenkans. Er vinden geen ontwikkelingen plaats die in strijd zijn met de Gids Buitenkans of die niet in een eerder stadium zijn getoetst aan deze beleidsnota.

Hoofdstuk 3 Gebiedsbeschrijving

Het bestemmingsplan "Buitengebied herstel Verbeelding" heeft betrekking op 21 locaties, verspreid over het hele buitengebied.

Het gaat daarbij om locaties waaraan bijvoorbeeld de bestemming "Wonen" per abuis niet is toegekend aan woningen die in het vorige bestemmingsplan, het bestemmingsplan "Buitengebied 1996", wel de gastbestemming "Woning" hadden. Of een vergeten recreatiewoning in een bosperceel. Of percelen grond die abusievelijk niet de juiste bestemming hebben gekregen als dat daarover afspraken waren gemaakt. Om welke locaties het gaat zal in hoofdstuk 4 een overzicht van worden gegeven.

Hoofdstuk 4 De bestemmingsplanlocaties

De locaties waar dit bestemmingsplan betrekking op heeft, worden in dit hoofdstuk weergegeven. In het kort wordt aangegeven wat er op die locatie onjuist is en hoe dit wordt hersteld. De afbeeldingen die hier zijn opgenomen, zijn fragmenten van de huidige verbeeldingen van de bestemmingsplannen "Buitengebied Noordwest" en "Buitengebied Zuidoost". Op de verbeelding van het bestemmingsplan "Buitengebied herstel verbeelding" komen de locaties in gecorrigeerde vorm terug.

Arendsweg 55 7544 RM Enschede

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0002.png"

Op de verbeelding was opgenomen een agrarisch bedrijf zonder dienstwoning (-bw) binnen het bouwblok, omdat wij van oordeel waren dat de dienstwoning was gesitueerd aan de andere kant van de toegangsweg. Dit bleek niet juist te zijn. In 2004 (vóór de voorbereiding van het bestemmingsplan "Buitengebied Zuidoost") was een vergunning afgegeven voor een tweede dienstwoning.

De verbeelding wordt hersteld door binnen het bouwvlak "-bw en de kartelrand" te verwijderen. Daarmee wordt de dienstwoning binnen het bouwblok alsnog erkend.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0003.png"

Badweg 197 7548 RX Enschede

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0004.png"

Er is vergunning verleend om de woning te mogen verplaatsen naar de locatie, zoals op de linker afbeelding is weergegeven. Echter het bouwvlak is op de planverbeelding (rechts) hier niet op aangepast.

De verbeelding wordt hersteld en alsnog op de situatie aangepast.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0005.png"

Beldershoekweg 20 - 22 7548 PZ Enschede

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0006.png"  afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0007.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0008.png"

Met Herziening 47 van het bestemmingsplan Buitengebied 1996 (middelste afbeelding) is 1 woning (Bp. Buitengebied 1996 linker afbeelding ) veranderd in 2 woningen (2xW). Onbedoeld is de oude situatie overgenomen in het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest" (1 woning).

De verbeelding wordt met dit bestemmingsplan hersteld door een 2 toe te voegen in het bouwvlak, waardoor er 2 woningen binnen het bouwvlak zijn toegestaan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0009.png"

Bergweg 105 - 107 7524 CV Enschede

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0010.png"  afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0011.png"

In het bestemmingsplan "Buitengebied 1996" had het perceel een klein agrarisch bouwblok van 0,5 ha en een gastbestemming "Woning". Bij de vertaling naar het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest" is het bouwblok vertaald naar de bestemming "Wonen" met een functieaanduiding "Agrarische woning". De gastbestemming "Woning" is abusievelijk niet mee vertaald.

De verbeelding wordt hersteld door in het bestemmingsvlak en bouwvlak alsnog de aanduiding 2 op te nemen. Daarmee wordt bedoeld dat er in het bouwvlak 2 woningen aanwezig mogen zijn, waarvan één de agrarische woning.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0012.png"

Burg. Stroinkstraat

Het betreft het perceel, kadastraal Lonneker, sectie AL, nummer 233. Dit perceel heeft een agrarische bestemming.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0013.png"

De Vereniging Behoud Twekkelo (VBT) heeft tijdens de stadsdeelcommissie op 21 maart 2017 de vraag gesteld of het mogelijk is om de gronden ten westen van het Transportcentrum in te richten als een natuurlijke buffer voor Twekkelo. De gemeente heeft overeenstemming bereikt met de Vereniging Behoud Twekkelo dat de restpercelen van het distributiecentrum worden bestemd als natuur.

In dit bestemmingsplan wordt de bestemming "Agrarisch" gewijzigd in "Natuur".

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0014.png"

Ganzebosweg 200 7548 PT Enschede

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0015.png"  afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0016.png"

De woning in het linker fragment blijkt niet bestemd te zijn in het rechter fragment.

De verbeelding wordt hersteld door op dit adres de bestemming "Wonen" en een bouwvlak op te nemen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0017.png"

Hegeboerweg 130 7524 DG Enschede

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0018.png"  afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0019.png"

De bestemming in het bestemmingsplan "Buitengebied 1996" was "Agrarisch met landschappelijke waarden" en de gastbestemming "Agrarische woning". Bij de actualisatie van het bestemmingsplan is dit erf tussen de wal en het schip geraakt bij de grensbepaling van de bestemmingsplannen " 't Vaneker" en "Buitengebied Noordwest". Het erf heeft daardoor abusievelijk geen bestemming gekregen. Er zijn hier tegenwoordig geen agrarische activiteiten meer.

De verbeelding wordt hersteld door hier de bestemming "Wonen" op te nemen met daarin een bouwvlak.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0020.png"

Kwinkelerweg 361 (het was Boekelerhofweg 35) 7548 PE Enschede

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0021.png"

Voor deze "Landschapscamping" of "mini-camping" was op 15-09-2015 door middel van een Projectafwijkingsbesluit (PAB) een vergunning verleend. De camping mag volgens de vergunning, conform ons beleid voor het buitengebied “De Gids Buitenkans 2014”, geopend zijn vanaf de donderdag vóór Pasen tot en met de maandag na de herfstvakantie.

Het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest" is voor het eerst vastgesteld op 10-03-2014, daarna 21-10-2014 en 09-11-2015. De camping is vergund in de tijd dat het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest bij de Raad van State lag. In dit late stadium kon deze ontwikkeling niet meer in het bestemmingsplan worden opgenomen. Gebleken is dat de openstellingsperiode in de vergunning een andere is dan die van het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest". Deze luidt namelijk: "Ter plaatse van de aanduiding 'kampeerterrein' zijn de gronden tevens bestemd voor de exploitatie van een mini-camping gedurende de periode 15 maart tot en met 31 oktober".

De verbeelding wordt nu aangepast door de camping op deze locatie op te nemen. Daarmee geldt voor deze camping de standaard openstellingsperiode van 15 maart tot en met 31 oktober en niet meer "vanaf de donderdag vóór Pasen tot en met de maandag na de herfstvakantie".

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0022.png"

Landweerweg 49 7525 PH Enschede

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0023.png"  afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0024.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0025.png"

Het bouwblok is niet juist in het bestemmingsplan opgenomen. Een bestaand bedrijfsgebouw valt daardoor voor een groot deel buiten het bouwblok. Een later met vergunning gebouwd bedrijfsgebouw valt vrijwel helemaal buiten het vlak.

In dit bestemmingsplan wordt de situatie hersteld door het bouwblok zo aan te passen dat de bedrijfsgebouwen binnen het bouwblok komen te liggen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0026.png"

Molenveld 101 7548 RB Enschede

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0027.png"  afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0028.png"

De recreatiewoning had in het bestemmingsplan "Buitengebied 1996" de gastbestemming "Zomerwoning". Deze functie is in het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest" niet overgenomen. Wel zijn binnen de bestemming "Bos" ter plekke de contouren te zien van de recreatiewoning.

In dit bestemmingsplan wordt de situatie hersteld door de functieaanduiding "recreatiewoning" op te nemen in de bestemming "Bos". In de planregels wordt opgenomen dat op dit adres permanente bewoning op grond van een objectgebonden beschikking is toegestaan via de uitsterfconstructie uit het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest".

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0029.png"

Oldenzaalsestraat 1200 7524 RJ Enschede

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0030.png"

De schuur bij de woning wordt gebruikt voor dienstverlening. Volgens het bestemmingsplan is het houden van beroep of bedrijf aan huis toegestaan. Daarbij moet het beroep of bedrijf wel worden uitgevoerd door de bewoner van het pand. In dit geval gebeurt het bedrijf houden door een ander dan de eigenaar / bewoner van het pand Oldenzaalsestraat 1200. Dit strijdige gebruik is besproken in het Loket Buitengebied. Het Loket heeft op 18 juni 2015 over dit gebruik een positief advies gegeven. Aan de schuur wordt op de verbeelding de functieaanduiding "Dienstverlening" toegevoegd. Dit betekent dat dienstverlening in categorie 1 van de bedrijvenlijst is toegestaan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0031.png"

Oude Deldenerweg 231 - 235 7548 PM Enschede  

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0032.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0033.png"

De drie woningen Oude Deldenerweg 231 - 235 waren in het bestemmingsplan "Buitengebied 1996" elk bestemd met de gastbestemming "Woning". In het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest" zijn de drie woningen opgenomen in een bestemmingsvlak "Wonen" met een aanduiding 2.

Dit wordt hersteld door de aanduiding 3 op te nemen, omdat er drie woningen aanwezig zijn.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0034.png"

Pompstationweg 69 7522 PG Enschede

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0035.png"

Het perceel met de bestemming "Sportveld" is verkocht na het in werking treden van het bestemmingsplan Noordwest en is geen sportveld meer, maar hoort nu bij "de achtertuin" van het perceel Pompstationweg 69. De eigenaar maakte ons hierop attent, nadat het bestemmingsplan al in werking was. Het perceel wordt echter niet gerekend tot het erf van de woning. Het perceel krijgt daarom niet de woonbestemming maar een in de omgeving passende bestemming. De gronden rond of in de nabijheid van het perceel hebben de bestemming "Bos", "Natuur" of "Agrarisch met waarden - agrarische functie met landschapswaarden".

De verbeelding wordt aangepast door de bestemming "Sportveld" te wijzigen in "Agrarisch met waarden - agrarische functie met landschapswaarden".

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0036.png"

Spieleweg 24 7548 RR Enschede

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0037.png"

Op de verbeelding van het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest" blijkt de ligging van het bouwvlak van de tweede bedrijfswoning niet overeen te komen met de ligging volgens het inrichtingsplan. Het ligt nu op de weg.

De verbeelding wordt op dit punt aangepast.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0038.png"

Spieleweg 26A 7548 RR Enschede

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0039.png"

Het bestemmingsvlak en bouwvlak zijn niet goed opgenomen.

De situatie wordt met dit bestemmingsplan hersteld.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0040.png"

Stemlandeweg 30 - 30A 7548 BV Enschede

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0041.png"  afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0042.png"

In het bestemmingsplan "Buitengebied 1996" waren aan deze woningen elk de gastbestemming "Woning" toegekend. In het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest" is op de verbeelding een bestemmingsvlak "Wonen" opgenomen met een bouwvlak. Dit geeft aan dat er maar één woning aanwezig mag zijn. Dit is niet juist. De aanduiding 2, die aangeeft dat er twee woningen aanwezig mogen zijn binnen het bouwvlak, ontbreekt.

De verbeelding wordt hersteld door in het bestemmingsvlak binnen het bouwvlak een aanduiding 2 op te nemen. Dat wil zeggen dat er binnen het bouwvlak 2 woningen aanwezig mogen zijn.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0043.png"

Twekkelerweg (perceel LNK, sectie AL, nummer 497)

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0044.png"  afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0045.png"

Op de verbeelding van het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest" is tijdens de voorbereidingsfase blijkbaar door onjuiste informatie aan dit perceel voor 3/4 deel de bestemming "Bos" toegekend en voor 1/4 deel de bestemming "Recreatie - Volkstuin".

De situatie wordt hersteld door aan het gehele perceel LNK, sectie AL, nummer 497 de bestemming "Recreatie - Volkstuin toe te kennen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0046.png"

Twekkelerweg 25 7547 RN Enschede

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0047.png"

Op dit perceel bevindt zich een woonboerderij. In het bestemmingsplan "Buitengebied 1996" heeft deze boerderij de gastbestemming "Woning". In het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest" is abusievelijk aan dit perceel geen bestemming of bouwvlak toegekend. De grond waar de bebouwing op staat heeft de bestemming "Agrarisch met waarden".

De situatie wordt hersteld door op de verbeelding aan dit erf de bestemming "Wonen" toe te kennen met om de bebouwing een bouwvlak.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0048.png"

Veldhaarweg 30A  

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0049.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0050.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0051.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0052.png"

Het perceel Veldhaarweg 30A bevindt zich op de Vretberg in het bestemmingsplan "Buitengebied Zuidoost". Het hele gebied De Vretberg heeft de bestemming "Wonen - Landelijk wonen". Deze bestemming is overgenomen uit het bestemmingsplan "Buitengebied 1996" (bestemming "Landelijk wonen"). Op de verbeelding zijn de verschillende adressen / woningen voorzien van een bouwvlak met een aanduiding 1. Dat betekent dat in dit bouwvlak één woning met bijbehorende bijgebouwen mag worden gebouwd. Veldhaarweg 30B en Veldhaarweg 30A bevinden zich binnen één bouwvlak. Nummer 30B is een woning. Nummer 30A is geen woning maar een schuur met nog een paar kleinere schuren. Planologisch kunnen die als bijgebouwen gezien worden bij nummer 30B, omdat die binnen hetzelde bouwvlak zitten. Maar Veldhaarweg 30A is een afzonderlijk kadastraal perceel van een andere eigenaar dan die van nummer 30B. In deze situatie wordt nummer 30B in zijn bouwmogelijkheden voor bijgebouwen beperkt, terwijl de eigenaar van 30A niets kan met zijn eigendom. Maar wat kan de eigenaar van 30A dan nog wel? Hoe kan de verbeelding worden hersteld?

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0053.png"

Wij hebben met de eigenaar overleg gehad. Daarin heeft hij aangegeven zich neer te leggen bij het feit dat de bouwmogelijkheid van een woning van rechtswege is vervallen. Wel zou hij graag een ruime schuur willen bouwen, ter vervanging van zijn 3 oude schuren. Op het perceel staan momenteel 3 schuren bij elkaar. Alle oppervlaktes hiervan tesamen is ongeveer 84 m2. Het perceel is goed bereikbaar. Tegenover het perceel bevindt zich een manege met bedrijfswoning en stallen.

Dit verzoek is besproken in het Loket Buitengebied. Daar is geoordeeld dat er nu al aardig wat schuren staan die aan vervanging toe zijn. Deze afbreken en vervangen door één mooie in de landelijke omgeving passende schuur zien wij als oplossing.

Na overleg met de eigenaar van het perceel stellen wij voor de situatie te herstellen door de bestemming van het perceel Veldhaarweg 30A, kadastraal gemeente LNK, sectie H, nummer 4205, te veranderen van "Wonen - landelijk wonen" naar "Agrarisch" met toevoeging van de functieaanduiding "Schuur".

De regel voor de functieaanduiding "Schuur" wordt voor dit adres geïndividualiseerd, zodat het stallen van een camper van de eigenaar mogelijk wordt gemaakt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0054.png"

Wiefkerweg 10 7524 PX Enschede

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0055.png"

Op de verbeelding van het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest" is het bouwvlak zo gevormd dat de schuur van de buren er ook in zit. Dit is niet de bedoeling.

De situatie wordt hersteld door op de verbeelding het bouwvlak te verleggen tot alleen het perceel van nummer 10. De schuur van de buren komt dan buiten het bouwvlak en buiten het bestemmingsvlak "Wonen" te liggen. De bestemming van de grond wordt "Bos" en sluit aan bij het naastgelegen bosperceel. De schuur behoudt zijn bestaansrecht door toevoeging van de functieaanduiding "Schuur".

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0056.png"

Zuid Esmarkerrondweg 320 7535 DW Enschede / Kromhofsweg 16 7535 PC Enschede

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0057.png"  afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0058.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0059.png"

Het perceel Zuid Esmarkerrondweg 320 is een voormalig boerenerf. De boerenactiviteit is gestopt. Het perceel heeft de bestemming "Wonen". Op de verbeelding van het bestemmingsplan "Buitengebied Zuidoost" is te zien dat twee bestaande schuren de functieaanduiding "caravanstalling" hebben gekregen.

De eigenaar wilde hier paarden gaan houden voor eigen gebruik. Daarnaast wilde hij stallen gaan verhuren (pensionpaarden). Hij dacht aan zo'n 10 paardenboxen. Ook wilde hij een buitenbak realiseren.

De paarden worden gehuisvest in de bestaande stallen.

Dit verzoek is besproken in het Loket Buitengebied van 3 juli 2014. Het advies van het Loket was akkoord onder de volgende voorwaarden:

  • Gebruik bestaande gebouwen
  • Woonbestemming + paardenpension op bestaande schuren
  • Er moet 100 m2 aan bijgebouw resteren.

Per brief van 19 januari 2015 heeft de gemeente aangegeven mee te werken aan het verzoek van de eigenaar om er een paardenpension / paardenhouderij te mogen vestigen. Daarbij zou gebruik worden gemaakt van de bestaande bebouwing en een rijbak zonder overkapping.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0060.png"

Dit initiatief wordt samen gerund met het bedrijf aan de Kromhofsweg 16, waar een al sinds 1986 bestaand aannemersbedrijf is gevestigd. Paardenpension past niet zomaar binnen het huidige bestemmingsplan.

Ook over deze locatie en dit verzoek heeft het Loket op 3 juli 2014 positief geadviseerd.

In het bestemmingsplan "Buitengebied herstel verbeelding" nemen wij deze aanpassingen mee. Op het adres Zuid Esmarkerrondweg 320 wordt de functieaanduiding "Caravanstalling" gewijzigd in "Paardenpension".

De bestemming van het perceel Kromhofsweg 16 blijft "Bedrijf". Daar wordt de functieaanduiding "Paardenpension" aan toegevoegd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0061.png"

4.1 Aanpassingen naar aanleiding van zienswijzen

Tijdens de tervisielegging van het ontwerp-bestemmingsplan zijn 9 zienswijzen kenbaar gemaakt. Van deze zienswijzen hebben er 6 geleid tot aanpassing van het bestemmingsplan. 1 heeft alleen geleid tot aanpassing van de regels, 5 hebben geleid tot aanpassing van de verbeelding, waarvan 1 ook tot aanpassing van de regels. De adressen waar de aanpassing van de verbeelding heeft plaatsgevonden zijn:

Bergweg 107

Hier is het bouwvlak binnen het bestemmingsvlak iets verruimd richting de bomenrij.

(links zoals ter visie gelegd, rechts de aangepaste verbeelding)

 afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0062.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0063.png"

Hegeboerweg 130

Hier heeft het bouwvlak binnen het bestemmingsvlak een andere vorm gekregen.

(links zoals ter visie gelegd, rechts de aangepaste verbeelding)

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0064.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0065.png"

Stemlandeweg 30-30A.

Hier is het bouwvlak en bestemmingsvlak op verzoek 8 meter verschoven.

(links zoals ter visie gelegd, rechts de aangepaste verbeelding)

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0066.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0067.png"

TenneT

TenneT heeft verzocht om op de verbeelding ook een belemmerde strook op te nemen van totaal 60 meter (twee keer 30 meter aan weerszijden van de hartlijn) en eventueel daarnaast een veiligheidszone.

Motivatie hiervoor is dat binnen de strook van 60 meter de gemeente advies moet vragen aan Tennet voor bepaalde werkzaamheden.

De verbeelding is hierop aangepast.

(situatie oud)

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0068.png"

(situatie nieuw)

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.R20190019-0003_0069.png"

In de Nota Samenvatting en beantwoording zienswijzen zijn in de beantwoording van de zienswijzen de gewijzigde afbeeldingen opgenomen.

Verder zijn de planregels op enkele plaatsen naar aanleiding van zienswijzen en ambtshalve gecorrigeerd of aangevuld met algemene regels uit het bestemmingsplan “Buitengebied Noordwest” en het paraplubestemmingsplan “Buitengebied Zonnepanelen”. Deze correcties en aanvullingen hebben er niet voor gezorgd dat het bestemmingsplan een totaal ander plan is geworden ten opzichte van het ontwerpplan.

Hoofdstuk 5 Omgevingsaspecten

Wij hebben er voor dit bestemmingsplan voor gekozen om de toetsing aan een aantal omgevingsaspecten achterwege te laten.

Normaal gesproken wordt in het kader van de voorbereiding van een bestemmingsplan nagegaan of dat plan uitvoerbaar is, in die zin of dat het bestemmingsplan gevolgen heeft voor het milieu, de natuur of de waterhuishouding.

Dit bestemmingsplan voorziet alleen in verschillende correcties van de verbeelding van het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest" en "Buitengebied Zuidoost" met bijbehorende regels. Gezien de geringe omvang van de veranderingen en dat het vaak om een bestaande situatie gaat, hebben wij de conclusie getrokken dat er geen wezenlijke veranderingen plaatsvinden.

Hoofdstuk 6 Juridische planopzet

6.1 Algemeen

Het bestemmingsplan "Buitengebied herstel verbeelding" is er voor om de verbeelding van de bestemmingsplannen "Buitengebied Noordwest" en "Buitengebied Zuidoost" op onderdelen te corrigeren.

De planregels, voor zover van toepassing, zijn qua inhoud overgenomen uit het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest".

6.2 Indeling planregels

Hoofdstuk 1 bevat begripsbepalingen en regels voor de wijze van meten.

Hoofdstuk 2 bevat regels voor de verschillende bestemmingen en aanduidingen die binnen dit bestemmingsplan voorkomen. Deze regels bepalen welk doel een bestemming heeft, wat de bouw en gebruiksmogelijkheden er zijn en welke afwijkings- en wijzigingsmogelijkheden er toegepast kunnen worden.

Hoofdstuk 3 bevat algemene regels. Dit kunnen algemene bouw-, gebruiks- en aanduidingsregels zijn, maar ook algemene afwijkings-, wijzigings- en procedureregels zijn.

Hoofdstuk 4 bevat overgangs- en slotregels.

6.3 Beschrijving van het plan

6.3.1 Bestemmingen

In dit bestemmingsplan zijn de regels opgenomen die behoren bij de bestemmingen die voorkomen in de verschillende gecorrigeerde situaties op de bijbehorende verbeelding.

6.4 Handhaving

6.4 Handhaving

Bestemmingsplannen zijn bindend voor iedereen: burgers, ondernemers en de overheid zelf. Het is een juridisch kader voor burgers en ondernemers waaruit kan worden afgeleid wat de eigen bouw- en gebruiksmogelijkheden zijn, maar ook wat de planologische mogelijkheden in juridische zin zijn op percelen in de directe omgeving. Aan de andere kant kan de gemeentelijke overheid naleving van bestemmingsplannen afdwingen als er sprake is van gebruik en/of bebouwing die niet in het bestemmingsplan passen.

Hoofdstuk 7 Economische uitvoerbaarheid

Het hoofddoel van dit bestemmingsplan is de feitelijke situatie juridisch vast te leggen. De eerder onjuist weergegeven situaties op de verbeelding worden hiermee hersteld. Het plan zorgt ervoor dat de direct belanghebbenden uit een onbedoelde situatie worden gehaald.

Gelet op het bovenstaande kan worden gesteld dat dit bestemmingsplan niet zal leiden tot enige negatieve financiële gevolgen en dat de economische uitvoerbaarheid voldoende is aangetoond.