direct naar inhoud van Hoofdstuk 4 Planbeschrijving
Plan: Hangar 11
Status: vastgesteld
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0153.PB00007-0003

Hoofdstuk 4 Planbeschrijving

Het Oostkamp heeft een grote diversiteit aan gebouwen, veelal in goede staat. De aanwezige infrastructuur is efficiënt en goed bruikbaar voor de eerste ontwikkelingsfasen. De hangar bestaat uit een hal met daarbij kantoren en diverse andere ruimten aan beide zijden. De eigenaar, ADT, wil het bestaande gebruik juridisch-planologisch regelen en heeft een aanvraag ingediend voor het houden van sportevenementen (behoudens gemotoriseerde sporten), besloten bijeenkomsten, beurzen, tentoonstellingen, fairs en vergelijkbare activiteiten in Hangar 11.


afbeelding "i_NL.IMRO.0153.PB00007-0003_0004.png"

Afbeelding 4: Voorbeelduitwerking toekomstige situatie (bron: ontwikkelingsplan 2012)

Infrastructuur

De basisontsluiting vindt plaats via de Vliegveldweg en de Oude Deventerweg. Er zal aan de laatste weg in de toekomst een nieuwe aantakking gerealiseerd worden vanaf Oostkamp.


afbeelding "i_NL.IMRO.0153.PB00007-0003_0005.png"

Afbeelding 5: Toekomstige ontsluitingsstructuur (bron: ontwikkelingsplan 2012)

Afwikkeling verkeersstromen

Al het verkeer komt via de Vliegveldweg en de Oude Deventerweg binnen bij De Oude Deventerpoort. Per evenement zijn maximaal 5.000 bezoekers per dag (tussen 09.00 en 01.00 uur) toegestaan. In de CROW publicatie 317 zijn voor deze activiteit, in tegenstelling tot andere activiteiten, geen verkeersgeneratiecijfers aangegeven. Hieruit kan worden afgeleid dat, afhankelijk van het type evenement, er nogal wat verschillen in verkeersaantrekkende werking te zien zullen zijn. Voor een deel kan wel gebruik gemaakt worden van de ervaringen van gehouden bijeenkomsten 'Business meets Twente' en vlooienmarkten in Hangar 11. Om inzicht te krijgen in de te verwachten maximale verkeersdruk is met een aantal indicatoren een reële inschatting gemaakt. Bij gemiddeld 2 bezoekers per auto, en dat 80% van de bezoekers per auto komt, gaat het om een verkeersattractie van ca. 2.000 auto's per dag. Die maken per auto 2 ritten: heen en retour, dus 4.000 voertuigbewegingen per dag.


Er zijn globaal vier toevoerwegen naar Hangar 11: Via de Oldenzaalsestraat en Oude Deventerweg, via Weerseloseweg en Vergertweg-Snellenweg-Vliegveldweg, via de Braakweg-Vliegveldweg en vanaf Lonneker via de Vliegveldweg. De provinciale wegen Oldenzaalsestraat en Weerseloseweg zijn drukke wegen en zijn gecategoriseerd als Gebiedsontsluitingsweg met een max. snelheid van 80 km/u; de Oude Deventerweg is veel minder druk, maar is in afwachting van ontwikkelingen in het plangebied van ADT eveneens gecategoriseerd als een Gebiedsontsluitingsweg. De overige genoemde wegen worden ook minder intensief gebruikt en zijn aangewezen als Erftoegangswegen met max. snelheid van 60 km/u.

Gem. werkdagetmaalintensiteit beide richtingen samen

2010 2012

N733 Oldenzaalsestraat-Noord 16.100 16.650

N733 Oldenzaalsestraat-Zuid 15.850 16.150

N737 Weerseloseweg-Noord 13.500 13.800

N737 Weerseloseweg-Zuid 12.900 13.150

Oude Deventerweg 2.500 2.550

Vergertweg-Snellenweg 2.100 2.100

Vliegveldweg Oost 1.650 1.650

Vliegveldweg Noord 2.100 2.100

Braakweg 2.050 2.100

verklaring

2.000 = telgegevens van gemeente of provincie

2.000 = afkomstig uit modelmatige berekening voor 2006 uit Studie Ontsluiting Luchthaventerrein ADT Middengebied dd. juli 2012 en opgehoogd met 1% groei per jaar, afgerond op 50 -tallen

2.000 = schatting op basis van 1% groei per jaar, afgerond op 50 -tallen


De 4.000 extra voertuigbewegingen van evenementenbezoekers zullen zich verdelen over de vier genoemde toevoerroutes; omdat er geen gegevens zijn over herkomsten van verkeer naar evenementen op deze locatie en de herkomsten ook nog per evenement zouden kunnen verschillen, is er een inschatting gemaakt over de verdeling van het herkomstverkeer.

Gem. etmaal intensiteit beide richtingen samen (2012)

(werkdag) (weekenddag) toename door evenement

N733 Oldenzaalsestraat Noord 16.650 11.550 1.200 (30% van totaal)

N733 Oldenzaalsestraat Zuid 16.150 11.100 200 ( 5% van totaal)

N737 Weerseloseweg Noord 13.800 8.400 1.600 ( 40% van totaal)

N737 Weerseloseweg Zuid 13.150 7.750 200 ( 5% van totaal)

Oude Deventerweg 2.550 1.550 1.400 (35% van totaal)

Vergertweg-Snellenweg 2.100 1.700 1.800 (45% van totaal)

Vliegveldweg Oost 1.650 1.250 200 ( 5% van totaal)

Vliegveldweg Noord 2.100 1.100 2.600 (65% van totaal)

Braakweg 2.100 1.250 600 (15% van totaal)

verklaring

2000 = ingeschat op basis van telling nabijgelegen situatie

In bovenstaand overzicht is ook op basis van beschikbare telgegevens een indicatie gegeven van verkeersdrukte op een gemiddelde weekenddag. Deze ligt soms fors lager dan de gemiddelde werkdag-etmaalintensiteit, vooral op wegen waar op werkdagen sprake is van relatief veel woon-werkverkeer. Daarnaast is een inschatting aangegeven van de maximale toename door een evenement op basis van een best guess ten aanzien van een verdeling over de naderingsrichtingen. Daaruit kan worden geconcludeerd dat voor evenementen in een weekend meer verkeersruimte beschikbaar is dan op werkdagen. Een harde maat voor de maximale verkeersruimte (capaciteit) is moeilijk te geven en kan door veel factoren worden bepaald. Erftoegangswegen kunnen minder verkeer verwerken qua omgevingscapaciteit en verkeersveiligheid dan Gebiedsontsluitingswegen. Uit de inschattingen blijkt dat de Oude Deventerweg, de Vliegveldweg Noord en de Vergertweg/Snellenweg bij evenementen op werkdagen in totaliteit ca. 4.000 tot 4.500 voertuigbewegingen per etmaal ter verwerken kunnen krijgen. Deze aantallen worden hier acceptabel geacht gezien de beschikbare wegbreedte van 5,50 tot 6,00 meter. Bij evenementen tijdens weekenden zullen de intensiteiten op de Oude Deventerweg iets hoger zijn dan de normale drukte tijdens werkdagen zonder evenement; de Vergertweg-Snellenweg en de Vliegveldweg Noord zijn dan wel redelijk drukker dan op normale werkdagen. De overige wegen blijven op weekenddagen met een evenement nog onder het niveau van normale werkdagen.


Kruispunt Oude Deventerweg-Oldenzaalsestraat

Wat uit diverse waarnemingen en onderzoeken duidelijk is geworden is dat in de bestaande situatie de capaciteit van het kruispunt Oude Deventerweg-Oldenzaalsestraat in de ochtend-, maar vooral avondspits bijna bereikt wordt. Het oprijden van de Oldenzaalsestraat vanaf de Oude Deventerweg wordt in de avondspits ernstig bemoeilijkt door de grote verkeerstroom vanuit Lonneker richting Oldenzaal, die voorrang moet worden verleend. Vooralsnog is niet duidelijk welke verbeteringsmaatregelen door de provincie zullen worden voorgesteld, dus is de bestaande situatie nog een gegeven. Dat betekent dat op werkdagen de ochtend- en avondspitsen (respectievelijk tussen 7.30 en 9.30 uur en 16.00 en 18.00 uur) niet belast zullen moeten worden met grote hoeveelheden verkeer van en naar evenementen. Evenementen met een gespreid aankomst- en vertrekpatroon zullen op werkdagen beter inpasbaar zijn dan die waar sprake is van een geconcentreerd patroon (tenzij dat zich buiten de spitstijden afspeelt). In de weekenden zijn daar niet zo snel afwikkelingsproblemen te verwachten op grond van de lagere verkeersintensiteiten en de ervaringen die zijn opgedaan met eerdere evenementen.

Het voorgaande leidt tot een aantal aanbevelingen voor nadere voorwaarden in de omgevingsvergunning met betrekking tot verkeer. Deze zijn in hoofdstuk 6 van de ruimtelijke onderbouwing nader toegelicht.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.PB00007-0003_0006.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.PB00007-0003_0007.png"

Afbeelding 6a/b: Parkeerplan (bron: Ontwikkelingsplan 2012)

Het parkeerplan bestaat uit de volgende parkeervakken:

  • parkeren langs de weg, 229 auto's
  • parkeren toegangsweg Hangar 11, 566 auto's
  • parkeren rechtsonder van Hangar 11, 110 auto's
  • parkeren tussen toegangsweg Hangar 11 en doorgaande weg, 60 auto's
  • parkeren ten noorden van Deventerpoort, 1160 auto's


Totaal kunnen rondom Hangar 11 ca. 965 auto's parkeren. Samen met de parkeermogelijkheid bij Deventerpoort is het totaal 2125 parkeerplaatsen. Bij de berekeningen voor de verkeersbewegingen is onderbouwd dat er maximaal circa 2000 voertuigen aanwezig kunnen zijn. Op bestaande verharding kan hierin dus al worden voorzien.