direct naar inhoud van 5.4 Bereikbaarheid Stadion bij calamiteiten
Plan: Kanaalzone - Stadion
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0153.20092639-0004

5.4 Bereikbaarheid Stadion bij calamiteiten

De uitbreiding van het stadion “Grolsch Veste” is sterk gekoppeld aan maatregelen op het gebied van veiligheid en bereikbaarheid van hulpdiensten. Daarom is door architectenbureau IAA, in nauwe samenwerking tussen FC Twente, waterschap Regge en Dinkel, gemeente Enschede en de hulpdiensten, de rapportage “Toelichting uitbreiding Grolsch Veste” opgesteld. Deze rapportage is als bijlage bij de toelichting gevoegd en geeft een goed beeld van de routes, zowel de tijdelijke routes die de bouwperiode zullen worden gebruikt als de permanente routes die na de ingebruikname van het uitgebreide stadion zullen worden gebruikt.

In hoofdlijnen komt het op het volgende neer:

Functie openbare ruimte Colosseum - Elsbeekweg

In de toekomstige situatie wordt het Collosseum overkluisd door de uitbreiding van de oostelijke tribune. De kolommen komen binnen het huidige wegprofiel te staan. Het wegvak Elsbeekweg – Collosseum zal buiten de wedstrijdmomenten als tweede ontsluitingsweg voor de Kanaalzone blijven bestaan. Ook het tribunevak voor de uitsupporters wordt verplaatst en vergroot. Hiervoor zal één deel van de nieuwe trappenhuizen als ontsluiting gebruikt gaan worden, waardoor er een ander opstelvak voor de bussen moet worden gezocht. Bovendien wordt door FC Twente de wens geüit dat voor en na de wedstrijden de openbare ruimte rondom het gehele stadion beschikbaar komt voor de aan- en afvoer van de thuissupporters. Dit betekent dat het gehele gebied onder de stadionuitbreiding vrij toegankelijk moet zijn en er geen belemmeringen in de vorm van hekwerken aanwezig kunnen zijn. Buiten de wedstrijden om zal het gebied bereikbaar zijn voor laden en lossen. Parkeren kan uitsluitend op de daarvoor aangegeven plekken. Tijdens wedstrijden zal de Elsbeekweg niet langer door auto's van FC Twente-supporters kunnen worden gebruikt. Deze vinden hun weg naar het stadion via de nieuwe Derde Ontsluitingsweg Kanaalzone, langs het Twentekanaal. Dit betekent dat de Elsbeekweg direct voor en direct na de wedstrijd uitsluitend gebruikt kan worden door fietsers en voetgers en de bussen van de uitsupporters. In de uitwerking van het Operationeel Mobiliteitsplan dient hiervoor een logische route langs de veiligheidszone gerealiseerd te worden.

Inrichting hoek Elsbeekweg – Collosseum

De hoek Elsbeekweg – Collosseum zal opnieuw worden ingericht. Daarbij is het uitgangspunt dat in verband met de veiligheid in het gebied er zo weinig mogelijk obstakels en niveauverschillen aanwezig zijn. Het gehele gebied wordt in principe als verblijfsgebied ingericht. Op de aan te brengen verharding zal worden gevisualiseerd waar er geparkeerd mag worden, ook de doorgaande route Elsbeekweg – Collosseum wordt op de wegverharding gemarkeerd. Voorkomen moet worden dat het gebied tussen het stadion en de spoorlijn door automobilisten gebruikt gaat worden, dit is voorbehouden aan de hulpdiensten en de afgifte van goederen. Voor de doorgaande fietsverbinding tussen Enschede en Hengelo wordt in de verre toekomst een 'fly-over' gedacht.

Inrichting Waterschapsterrein

In samenwerking met het waterschap Regge en Dinkel is op de zuidelijke oever van de Elsbeek een oplossing gevonden voor de bussluis van de uitsupporters. Deze wordt in samenhang gerealiseerd met de gewenste verbreding van de Elsbeek tot een breedte van 8 meter, dit is gewenst in verband met een in de toekomst te verwachten verhoogde waterafvoer vanuit de stad. Hierdoor kan de nieuwe bussluis worden gekoppeld aan één van de nieuwe trappenhuizen, die een rechtstreekse relatie biedt met het nieuwe uitvak op de tribubes. De bussluis bestaat uit een breed gedeelte, waar geconcentreerd de maximale capaciteit voor risicowedstrijden kan worden opgesteld en een smal gedeelte waarin gecombineerd het vereiste aantal bussen volgens de UEFA-normen kan worden opgesteld. Bij de uitvoering wordt rekening gehouden met de draaicirkel van de bussen. De breedte van de Elsbeek met steile oevers in combinatie met het aan de zijde van de bussluis aan te brengen niet-transparante scherm en de af te schermen trappenhuizen zullen een optimaal veilige scheiding gaan bieden tussen de uit- en thuissupporters. Bij een beperkt aanbod van uitsupporters zal de nieuwe bussluis ook gebruikt kunnen worden door de hulpdiensten. Bij benutting van de maximale capaciteit van de bussluis kunnen de hulpdiensten ook gebruik maken van de route over het waterschapsterrein als extra ontsluitingsroute. Deze route zal ook tijdens de bouwfase noodzakelijk zijn. In het verlengde van de nieuwe bussluis zal een dam of nieuwe brugconstructie over de Elsbeek worden gelegd, richting schouwpad Twentekanaal en Derde Ontsluitingsweg Kanaalzone. Deze aansluiting zal zowel voor het manoeuvreren van de bussen als voor de hulpdiensten bestemd zijn. Ter afscheiding van de rioolwaterzuivering en de nieuwe bussluis zal opnieuw een hekwerk worden geplaatst.

Inrichting parkeerterrein P1

Door het verleggen van de route Elsbeekweg – Collosseum naar de Derde Ontsluitingsweg Kanaalzone ontstaat aan de oostzijde van parkeerterrein P1 een andere situatie. Tijdens wedstrijden zal P1 niet via de oostzijde bereikbaar zijn. De aan- en afvoer naar P1 zal dan plaatsvinden aan de westzijde, waar in het verlengde van de tunnel onder het spoor een directe aansluiting op het Collosseum wordt gerealiseerd. Buiten de wedstrijden om wordt de route Elsbeekweg – Collosseum als doorgaande verbinding langs P1 gehandhaafd.

Inrichting schouwpad Twentekanaal

Wanneer de Derde Ontsluitingsweg Kanaalzone met directe aansluiting op de Auke Vleerstraat gerealiseerd is wordt in samenhang met de herinrichting van de openbare ruimte rondom het stadion een meer optimale ontsluiting mogelijk voor de gehele Kanaalzone. Realisatie van de Derde Ontsluitingsweg Kanaalzone is van cruciaal belang voor de bereikbaarheid van de Kanaalzone voor de hulpdiensten. Door bij de herinrichting van het schouwpad en de realisatie van de Derde Ontsluitingsweg Kanaalzone de breedte van de Elsbeek ook aan deze zijde op de gewenste breedte van 8 meter te brengen wordt ook het belang van het waterschap zo optimaal mogelijk gediend.