direct naar inhoud van 5.3 Bereikbaarheid en Parkeren
Plan: Kanaalzone - Stadion
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0153.20092639-0004

5.3 Bereikbaarheid en Parkeren

De bereikbaarheid van het stadion “Grolsch Veste” en het parkeren in de nieuwe situatie, na ingebruikname van het uitgebreide stadion, zijn verwoord in twee documenten, welke als bijlage bij deze toelichting zijn gevoegd:

  • Mobiliteitsplan FC Twente – uitbreiding Grolsch Veste (projectnr. SCT001/Twj/0001, Goudappel Coffeng d.d. 11 februari 2010)
  • Toelichting uitbreiding Grolsch Veste (IAA d.d. 9 december 2010)

Mobiliteitsplan FC Twente – uitbreiding Grolsch Veste

Ten behoeve van de nieuwe uitbreiding met een tweede ring aan de oostzijde is door Goudappel Coffeng in opdracht van FC Twente een mobiliteitsonderzoek uitgevoerd naar de gevolgen van de uitbreiding voor de bereikbaarheid van het stadion voor de verkeersdruk op het omliggende wegennet en de bijkomende toename van de parkeerbehoefte. Om goed op de toekomstige situatie in te kunnen spelen is de te verwachten vervoerswijzekeuze uitgerekend; de zogenaamde modal-split. Hieruit komt naar voren dat circa 67 % van de supporters met de auto komt en circa 19 % met de trein. De overige bezoekers komen met besloten busvervoer, fiets, lopend etc... Gelet op de modal-split zal hieronder eerst worden ingegaan op de parkeeroplossingen t.b.v. de auto's en daarna op de mogelijkheden van station Drienerlo en het treinvervoer.

Parkeren

De uitbreiding van het stadion tot een toeschouwerscapaciteit van 32.000 zitplaatsen brengt een totale parkeervraag met zich mee van 6.900 parkeerplaatsen. In de huidige situatie zijn er circa 5.100 parkeerplaatsen beschikbaar. Dit betekent dat er een extra capaciteit van circa 1.800 parkeerplaatsen nodig is. Aan deze parkeervraag wordt voldaan door het intensiveren van het gebruik van de bestaande parkeerterreinen en de realisatie van extra parkeerplaatsen in het gebied rondom het stadion. Het intensiveren, dus het optimaal benutten van de nog resterende vrije plekken - met name op het Business & Science Park - gebeurt door de inzet van extra parkeerregelaars. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van extra parkeerterreinen in het havengebied. Een deel ligt op loopafstand en voor het overige deel zal een shuttle-service ingezet worden. Hierover is overleg met Connexxion geweest. Voor een groot deel van de extra parkeercapaciteit zal echter ruimte worden gecreëerd in de Kanaalzone zelf. Het gaat om de uitbreiding van het bestaande parkeerterrein rondom het stadion en het aanleggen van twee nieuwe parkeerterreinen, hiermee worden in totaal ruim 1000 extra parkeerplaatsen in de Kanaalzone gerealiseerd. Deze nieuwe parkeerterreinen zullen worden gerealiseerd op het terrein van Vitens en op een stuk gemeentegrond nabij de fietsbrug naar Twekkelo. Hierbij wordt aangetekend dat het nieuw te realiseren parkeerterrein op het Vitensterrein in beginsel tijdelijk is, voor een periode van maximaal 5 jaar. In de tussentijd wordt er gewerkt aan het realiseren van extra permanente parkeervoorzieningen in het Business & Science Park en het terrein van de Universiteit Twente. Die nieuwe parkeerplaatsen zullen komen op de locaties UT-Langezijds (ca. 350 parkeerplaatsen), Zuidzijde Hengelosestraat (ca. 400 parkeerplaatsen), in de nabijheid van diverse nieuwe invullingen in het Business & Science Park (ca. 500 parkeerplaatsen) en bij de Novation Tower (ca. 300 parkeerplaatsen). De locatie van het nieuwe permanente parkeerterrein bij de fietsbruug is zo gekozen dat er geen directe invloed is op de ecologische verbindingszone, die meer westelijk van de fietsbrug is gelegen. De parkeerplaats eindigt ter hoogte van de fietsbrug over het Twentekanaal. De fietsverbinding wordt op termijn doorgetrokken naar het noorden en komt in verband met het te overbruggen hoogteverschil op een aarden wal te liggen. Deze wal vormt ook de afscheiding met het nieuwe natuur- annex waterzuiveringsgebied “Kristalbad”, dat ten westen van de wal wordt aangelegd. De wal zorgt er tevens voor dat er geen nadelige gevolgen in de vorm van lichtverstoring optreden in de richting van de ecologische verbindingszone. De noordzijde van het nieuwe parkeerterrein wordt ruimtelijk begrensd door de Elsbeek, die begeleid wordt door een aantal bomen. Dit is een natuurlijke grens van het gebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20092639-0004_0013.jpg"

Afbeelding: overzichtstekening nieuwe parkeerterreinen Kanaalzone

In onderstaande tabel is een overzicht van de nieuwe parkeerlocaties weergegeven:

Locatie   Aantal parkeerplaatsen  
Intensiveren bestaande terreinen   380  
Havengebied loopafstand   80  
Havengebied shuttleservice   350  
Nieuw aan te leggen in kanaalzone   1050  
UT zwembad   90  
Totaal   1.950  

Om de “Grolsch Veste” en GoPlanet bereikbaar te houden is een derde ontsluiting noodzakelijk. Zoals eerder vermeld wordt er momenteel hard gewerkt om deze ruim voor de ingebruikname van de uitbreiding van het stadion in gebruik te nemen. De verwachting is dat de Derde Ontsluiting Kanaalzone medio september 2010 opgeleverd zal worden.

Treinvervoer

Tijdens de wedstrijden heeft station Drienerlo in de huidige situatie het maximum bereikt. Om meer voetbalsupporters per trein te kunnen laten reizen moeten er een aantal maatregelen rondom het station worden genomen:

  • het aanbrengen van beveiligingstourniquets;
  • extra hekwerken ten behoeve ven een bufferzone en gedoseerde perrontoegang;
  • installeren van voorzieningen t.b.v. kaartcontrole;
  • verbreding van een deel van het perron richting Hengelo.

Op dit moment reizen circa 5.000 supporters per trein. Bij de uitbreiding wordt een toename van 1000 tot 1500 treinreizigers verwacht. De verwerking van dit grote aantal supporters per trein zal na bovengenoemde maatregelen in circa 1 uur plaats kunnen vinden.

Vervolg in operationeel mobiliteitsplan

Het Mobiliteitsplan FC Twente – uitbreiding Grolsch Veste zal worden opgevolgd door een Operationeel Mobiliteitsplan, waarin de maatregelen uit het mobiliteitsplan verder worden uitgewerkt. Het operationele mobiliteitsplan zal bovendien een draaiboek bevatten met daarin afzettingen en de inzet van verkeersregelaars etc…