direct naar inhoud van 4.1 Beheervisie
Plan: De Hoven 2010
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.D115-OH01

4.1 Beheervisie

In het plangebied wordt geen ingrijpende verandering in de functionele en ruimtelijke structuur voorzien. Het bestemmingsplan heeft dan ook primair een beheersfunctie. Dat wil zeggen dat het vastleggen en behouden van de bestaande ruimtelijke, functionele en verkeerskundige situatie voorop staat. In deze paragraaf wordt ingegaan op de verschillende functies die in dit bestemmingsplan zijn mogelijk gemaakt en de keuzes die ten aanzien hiervan zijn gemaakt.

In deze paragraaf wordt ingegaan op de verschillende functies die in dit bestemmingsplan mogelijk zijn gemaakt en de keuzes die ten aanzien hiervan zijn gemaakt.

4.1.1 Wonen

Een groot deel van het gebied "De Hoven 2010" is in gebruik als woongebied. Om de gerealiseerde stedenbouwkundige kwaliteit te behouden is in dit bestemmingsplan gekozen voor een beheersgerichte bestemmingsplanregeling voor woningen. Hiertoe zijn de regels ten aanzien van de hoofdmassa in het bestemmingsplan per woning vastgelegd. Daarbij is gekozen voor het bieden van enige ruimte voor de uitbreiding van bestaande woningen. In het vigerende bestemmingsplan is nog gewerkt met een bouwvlak, een aanbouwenzone en een bijgebouwen zone. In onderhavig plan is hiervoor een eenvoudiger regeling in de plaats gekomen met alleen een bouwvlak en een bijgebouwengebied. Aangezien aanbouwen ook in het bijgebouwenvlak mogelijk zijn en er is gekozen voor een standaard diepte van de bouwvlakken van 10 m of 12 m, is er in dit bestemmingsplan veelal sprake van een verruiming ten opzichte van de huidige bouwmogelijkheden. Aangezien er hiernaast in het gehele bestemmingsplangebied is gewerkt met één systematiek, die ook voor alle andere actuele bestemmingsplannen is gebruikt, ontstaat hiermee ook meer rechtsgelijkheid en -zekerheid.

Garageboxen zijn, conform de standaardsystematiek van de gemeente, opgenomen in een specifieke bestemming.

Woonwagens ten slotte zijn alleen mogelijk op de bestaande woonwagenstandplaats aan de Dahliastraat. Het aantal woonwagens is hierbij gemaximaliseerd op 1.

4.1.2 Bedrijven

In de Structuurvisie Detailhandel wordt de wens uitgesproken om ruimhartig om te gaan met beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten. Kleinschalige bedrijvigheid kan een buurt levendig maken en economisch en sociaal versterken. Vanzelfsprekend dient het dan te gaan om bedrijvigheden die niet hinderlijk of schadelijk zijn voor hun omgeving. Ook mogen zij geen onevenredige druk op de parkeerbehoefte leggen.

Binnen dit bestemmingsplan is aan dit beleid uitvoering gegeven door het opnemen van de mogelijkheid om aan huis een beroep of bedrijf uit te oefenen. Hiertoe zijn binnen de woonbestemming voorwaarden en algemene gebruiksregels opgenomen.

In het plangebied zijn de solitaire bedrijven (niet zijnde een beroep of bedrijf aan huis) gezien de aard van de bedrijfsactiviteiten specifiek bestemd als 'Gemengd' of 'Bedrijf'.

4.1.3 Detailhandel

Uitgangspunt is dat bestaande detailhandelsvestigingen die ook als zodanig in gebruik zijn, ongemoeid worden gelaten. In die gevallen waarin in het vigerende bestemmingsplan ruimte wordt gegeven voor winkels (bij woningen), maar waar in de huidige situatie alleen nog sprake is van een woonbestemming, is de feitelijke situatie ook als zodanig bestemd als 'Wonen'. Het betreft hier enkele panden aan de Spaarpotstraat, de Bloemstraat en één pand aan de Twelloseweg. Belangrijke reden hiervoor is dat verspreid liggende winkels in een woonwijk als De Hoven voor veel extra parkeerdruk en verkeersbewegingen zorgen. In de al nauwe straten zijn extra verkeersbewegingen niet wenselijk en is geen ruimte om in deze (nieuwe) parkeerbehoefte te voorzien. Wel zijn binnen de bestemming 'Wonen' onder voorwaarden mogelijkheden voor aan huis gebonden bedrijven en beroepen.

In het plangebied bevindt zich verspreid nog een beperkt aantal bestaande detailhandelslocaties. Deze detailhandelszaken zijn meestal gekoppeld aan de woonfunctie op hetzelfde perceel. De supermarkt is gelegen in een gebouw dat deels in gebruik is als praktijkruimte. Deze locaties hebben allemaal de bestemming 'Gemengd' gekregen. Deze ruime bestemming 'Gemengd' maakt het mogelijk dat als de winkels vertrekken, de percelen c.q. gebouwen ook in gebruik kunnen worden genomen als woning, praktijkruimte of soms ook als dienstverlener of kantoorruimte.

4.1.4 Horeca

In De Hoven komen verspreid door het plangebied een tweetal horecagelegenheden voor: een café en een cafetaria. In het geval van het café is gekozen voor een bestemming 'Horeca', aangezien dit ook de bestemming is in het vigerende bestemmingsplan en dit het meest recht doet aan de bestaande situatie. Het cafetaria is bestemd als 'Gemengd', aangezien bij deze horecafunctie ook een woonfunctie aanwezig is. De bestemming 'Gemengd' maakt het mogelijk deze percelen en gebouwen in de toekomst eventueel ook geheel in gebruik te nemen voor het wonen. De bestaande horecafuncties kunnen behouden blijven of vervangen worden door gelijkwaardige of bij de woonomgeving passende horecafuncties (categorie 2b, 3a en 3b). Hieronder vallen restaurants, kleinschalige en ondergeschikte horeca.

Hiernaast is (ondergeschikte) horeca aanwezig bij het speeltuin- en wijkgebouw 't Hovenhuus. In dit geval is het ondergeschikt aan de hoofdbestemming 'Maatschappelijk'. Nieuwvestiging is in beginsel alleen mogelijk als ondergeschikte functie bij de bestemming 'Maatschappelijk' of 'Gemengd'.

4.1.5 Maatschappelijke en sociale voorzieningen

De ambitie is om binnen het sociale domein met bewoners en instellingen te bouwen aan wijken en dorpen waar het prettig leven is. Bij (nieuw)bouwplannen wordt aandacht besteed aan welke ruimte bestemd is voor ontmoeting, sport- en speelvoorzieningen, sociale voorzieningen (onderwijs, zorg, welzijn, kunst en cultuur) en accommodaties. Woningbouw en voorzieningen worden in een vroegtijdig stadium op elkaar afgestemd. Bij actualiseringsplannen is sprake van een bestaande situatie waarbij binnen de bestaande stedenbouwkundige structuur moet worden gezocht naar mogelijkheden om aan deze ambitie tegemoet te komen.

In navolging van de wensen uit het Sociaal Programma is in dit bestemmingsplan een brede maatschappelijke bestemming opgenomen om slagvaardig en snel in te kunnen spelen op de behoefte van een buurt of wijk. Dit betekent dat binnen de bestemming 'Maatschappelijk' een aantal maatschappelijke functies is opgenomen, die inwisselbaar zijn toegestaan. Het gaat om educatieve, sociaal-medische, sociaal-culturele en levensbeschouwelijke voorzieningen, voorzieningen ten behoeve van openbare dienstverlening en voorzieningen ten behoeve van kinderopvang.

De speeltuin bij het wijkcentrum 't Hovenhuus heeft, gezien de bijzondere functie, een aparte bestemming 'Cultuur en ontspanning - Speeltuin' gekregen.

4.1.6 Overige functies en voorzieningen

Volkstuinen

De volkstuinen aan de noordzijde van het plangebied hebben een specifieke bestemming gekregen, 'Recreatie - Volkstuin'. De regeling is toegespitst op het beheer van de bestaande situatie.

Nutsvoorzieningen

De in het plangebied aanwezige nutsvoorzieningen zijn als zodanig bestemd ('Bedrijf - Nutsvoorziening'). Om voor de toekomst flexibel te kunnen inspelen op de vraag naar en behoefte aan verschillende nutsvoorzieningen is binnen de bestemmingen 'Verkeer', 'Verkeer - Verblijfsgebied' en 'Groen' een afwijkingsmogelijkheid opgenomen kleinschalige gebouwen te realiseren ten behoeve van nutsvoorzieningen.

Speelvoorzieningen

Daarnaast is binnen de bestemmingen 'Verkeer', 'Verkeer - Verblijfsgebied' en 'Groen' de mogelijkheid opgenomen om speelvoorzieningen te realiseren, waaronder jeugd- en jongerenontmoetingsplaatsen zijn begrepen. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de wens om flexibel in te kunnen spelen op de wens om speelvoorzieningen en informele ontmoetingsplaatsen voor jongeren in de wijk mogelijk te maken.

4.1.7 Groenstructuur, water en recreatie

In het plangebied gaat de hoogste waardering uit naar eenvoudig, goed verzorgd en bruikbaar groen. Om hieraan tegemoet te kunnen komen is het nodig om groen van een behoorlijke omvang in de wijk te creëren. Dit brengt ook het aantal vierkante meters openbaar toegankelijk groen per woning omhoog.

De bomen in de wijk, in de woonomgeving, staan veelal in verharding en hebben vitaliteitsproblemen. Groeiplaatsverbetering is veelal nodig. Voorgestaan wordt clustering van boomgroepen op centrale pleinen, speelplekken, 'grotere groentjes' en langs brede wegen. Indien mogelijk accenten met bomen op plaatsen waar ruimte is in het stedelijk profiel, zoals straatverbredingen, overhoeken en randen. In compacte, smalle straten terughoudend zijn met het toepassen van bomen in verhardingen.

Bij projecten die ingrijpen in de fysieke ruimte moet worden geprobeerd om, rekening houdend met de stedenbouwkundige structuur, kleine stukjes 'snippergroen' te voorkomen en het groen zoveel mogelijk te concentreren. Geprobeerd kan worden of de groeiplaats van de bomen die in de verharding staan (ondergronds en bovengronds) verbeterd kan worden, zodat de bomen zich duurzamer kunnen ontwikkelen. Onder de bomen mogen uiteraard geen ingrepen plaatsvinden zoals het leggen van kabels en leidingen, het realiseren van parkeerplaatsen en het opslaan van bouwmaterialen.

In De Hoven komt weinig 'snippergroen' voor. Dit dient zo te blijven. Voor het grotere openbaar groen geldt dat de nadruk ligt op de gebruikswaarde (ontmoeten, recreatie, spelen), gecombineerd met een goede beeldkwaliteit (passend bij het stedenbouwkundig ontwerp, verzorgd). Groenvisie: Voor elk project dat ingrijpt in de fysieke ruimte dient eerst de kenmerkende elementen van het onderliggende landschap, de cultuurhistorie, de stedenbouwkundige structuur, de waterstructuur en de aanwezige flora en fauna onderzocht te worden. Daarnaast zal geanalyseerd moeten worden wat de ecologische potenties en het gewenste gebruik zijn. Dit vormt de basis voor het groenplan. Bij de entrees van de wijk dienen accentbomen te worden ontwikkeld (Bomenbeleidsplan, 2007). Het betreft bijzondere solitairen of boomgroepen van de eerste boomgrootte, waarbij de soortkeuze gerelateerd is aan het landschap. Daarmee wordt de plek verbijzonderd.

De bomen die op de lijst met particuliere of gemeentelijke beschermwaardige bomen staan en in het bijzonder op de landelijke lijst, dienen gehandhaafd te blijven. Er zijn zeer zwaar wegende argumenten nodig om voor deze bomen een kapvergunning te krijgen. Met de bijzonder beschermwaardige bomen moet zeer respectvol worden omgegaan.

Groeiplaats bomen

In De Hoven zijn geen 'groeiplaats boom'-en aangewezen.

4.1.8 Infrastructuur

Spoorlijn

Een deel van de spoorlijn Deventer-Apeldoorn is gelegen binnen onderhavig plangebied. Deze spoorlijn heeft in onderhavig bestemmingsplan de specifieke bestemming 'Verkeer - Railverkeer' gekregen.

Woonwijk

Binnen het plangebied kan onderscheid gemaakt worden tussen woonstraten en doorgaande c.q. ontsluitingswegen. Over het algemeen kennen de woonstraten een 30 km/uur regime. Op de doorgaande c.q. ontsluitende wegen varieert het regime tussen 50 km/uur en 80 km/uur. Deze wegen liggen echte hoofdzakelijk buiten het plangebied. De ontsluitingsweg die wel binnen het plangebied ligt is de Lage Steenweg (richting Terwolde).

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.D115-OH01_0012.jpg"

De Worp

De ontsluitingswegen en doorgaande wegen hebben de bestemming 'Verkeer' en de woonstraten hebben de bestemming 'Verkeer - Verblijfsgebied'. Daarbij is binnen deze bestemmingen eveneens gekozen voor een flexibele regeling waarbij fiets- en voetpaden, speelvoorzieningen en watergangen e.d. zijn toegestaan.

Parkeren

In de wijk wordt in hoofdzaak geparkeerd in het openbare gebied aan de openbare weg. In beperkte mate wordt op eigen terrein (onder meer in garageboxen) geparkeerd. Mede gezien de smalle straatprofielen en de beperkte ruimte is er in de wijk sprake van een hoge parkeerdruk. De parkeerproblematiek brengt negatieve gevolgen met zich mee, onder meer een verminderde toegankelijkheid voor hulpdiensten.